O oczyszczanie Białegostoku zimą 2022/2023 zadba osiem firm. Miasto zawarło z nimi umowy na zimowe utrzymanie nawierzchni jezdni, chodników, przystanków komunikacji miejskiej, na monitoring pojazdów GPS oraz prognozę pogody.
W poniedziałek prezydent Białegostoku spotkał się z przedstawicielami firm odpowiedzialnych za odśnieżanie miasta. Firmy zabezpieczyły wymaganą ilość soli i piasku.
Odśnieżanie za 25 mln złotych
– Spotykamy się, ponieważ zależy nam wszystkim na jak najlepszych efektach współpracy – mówił prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. – Ten efekt to rzetelne wywiązywanie się z podpisanych umów. Wszyscy chcemy, by tegoroczna zima był jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców.
Urzędnicy podają, że zadania realizowane przez firmy odśnieżające będą zależne od pogody, od tego, czy zima jest bardzo łagodna, łagodna, normalna czy też ciężka.
A czas na doprowadzenie nawierzchni do opisanego standardu uzależniony jest od czasu i intensywności wystąpienia opadów śniegu i innych zjawisk atmosferycznych (np. gołoledź).
Firmy będą prowadziły działania w ramach Akcji Biernej, Akcji Interwencyjnej oraz Akcji Czynnej. Przy oczyszczaniu miasta będzie pracowało 212 osób.
Czytaj więcej
Pierwsze opady śniegu w tym sezonie za nami. W niektórych miejscowościach do pracy już wyjeżdżały do pracy pługosyparki.
Do odśnieżania ulic głównych zabezpieczono 58 pojazdów
(pługo-posypywarki, pojazdy przystosowane do odśnieżania i posypywania,
samochody skrzyniowe do wywozu śniegu, samochody towarowo-osobowe do przewozu
osób i sprzętu), a ulic osiedlowych – 26 ciągników z pługiem lub szczotką
bębnową i posypywarką.
W sytuacji kryzysowej w odśnieżanie miasta włączą się spółki miejskie, które zabezpieczyły 1 900 ton soli drogowej i 4 400 ton piasku.
Na zimowe odśnieżanie miasta zabezpieczono niemal 25 mln zł, rok wcześniej było to około 14 mln złotych.
Zapasy soli, piasku i chlorku wapnia
Także władze Łodzi informują, że służby na bieżąco monitorują prognozy pogody, a dyżury trwają już całą dobę. W Łodzi firmy odpowiedzialne za zimowe utrzymanie mają łącznie do dyspozycji 108 pługoposypywarek. Na drogach wewnętrznych będzie też pracować 41 ciągników z lemieszem. - Wszystkie mają odpowiedni zapas piasku, soli i chlorku wapnia – zapewnia łódzki magistrat.
Urzędnicy podkreślają, że firmy mają 40 minut na rozpoczęcie odśnieżania od wydania dyspozycji o wyjeździe oraz 4 godziny na wykonanie całej trasy. Dyżury zimowe są siedem dni w tygodniu, całą dobę, także w dni wolne od pracy oraz święta.
W Gdańsku gotowość do zimy każdego roku jest miedzy 15 października a 30 kwietnia. - Umowy z wykonawcami utrzymania zimowego dróg w naszym mieście są skonstruowane tak, że płatność uzależniona jest od uzyskanego rezultatu wykonanej pracy, czyli przejezdności dróg, a nie od ilości przejechanych kilometrów, liczby pojazdów czy wysypanej soli – mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Dodaje, że to w gestii wyłonionych w przetargu wykonawców jest zapewnienie zarówno sprzętu, środków jak i obsługi.
Do końca roku na utrzymanie zimowe ma on zabezpieczone 15,5 mln zł, a planowany na 2023 r. budżet na utrzymanie zimowe wynosi 24,7 mln zł.