Reklama
Rozwiń

Wakacje na dwóch kółkach. Jest gdzie pojeździć

Na jednodniową, ale także tygodniową wycieczkę rowerową można się wybrać podczas letniego urlopu w Polsce. Nowych inwestycji w infrastrukturę dla jednośladów nie brakuje, a sieć takich dróg stale się rozrasta.

Publikacja: 27.06.2025 17:10

W Polsce mamy kilka długodystansowych tras rowerowych, ale także takich jednodniowych, które mogą by

W Polsce mamy kilka długodystansowych tras rowerowych, ale także takich jednodniowych, które mogą być doskonałym pomysłem na wycieczkę rowerową, czy na dłuższą wyprawę z sakwami

Foto: Boris V.

– Drogi rowerowe to nasza zachodniopomorska specjalność. Budujemy ich coraz więcej, głównie z myślą o mieszkańcach i turystach. Korzystanie z tras jest doskonałym sposobem na poznanie najpiękniejszych zakątków Pomorza Zachodniego, ale infrastruktura ta pozwala także na szybki i sprawny transport do pracy czy szkoły – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Komu tytuł Rowerowej Stolicy Polski 2025?

Kończy się właśnie tegoroczna edycja rywalizacji o tytuł Rowerowej Stolicy Polski 2025. Bierze w niej udział aż 200 samorządów – dokładnie 56 miast i 144 gminy. Na dwóch kółkach dla swoich miejscowości jeździ ponad 56 tysięcy aktywnych rowerzystów. Biorą udział w rajdach, spotkaniach, wyzwaniach i miejskich animacjach, a przy okazji kręcą kolejne kilometry.

W połowie czerwca największą liczbę przejechanych kilometrów odnotowano w Bydgoszczy – 1 173 659,6 km, Białej Podlaskiej – 774 564,1 km, czy w Gorzowie Wielkopolskim – 387 948,6 km. A wśród gmin najlepsze wyniki odnotowały Łysomice – 335 876,3 km, Otyń – 204 913,3 km oraz gmina wiejska Biała Podlaska – 159 597,6 km.

Dla porównania w zeszłorocznej akcji w całej Polsce aktywnie uczestniczyło ponad 70 tysięcy rowerzystów. Podczas blisko 800 tys. treningów przejechali oni w sumie przeszło 14 milionów kilometrów. Łącznie udział wzięło 149 samorządów: 53 miasta i 96 gmin.

Czytaj więcej

Renata Janik: Brakuje specustawy rowerowej, która uprościłaby pozyskiwanie gruntów

A teraz miasta i gminy do końca prześcigały przez cały czerwiec w pomysłach na motywowanie mieszkańców do tej rowerowej rywalizacji: od porannych rajdów śniadaniowych, przez rowerowe przejażdżki szkół, a nawet przedszkoli, aż po wieczorne przejażdżki przy muzyce i świetle lampek LED. Celem jest, by więcej osób jeździło na rowerze i zdobywało punkty dla własnego miasta czy gminy.

W Polsce popularność rowerów rośnie, w czym pomaga gęstniejąca sieć dróg rowerowych w miastach. Badanie Rankomat.pl z kwietnia pokazuje, że Polacy nadal traktują rower bardziej jako dodatkowy środek transportu. Prawie jedna piąta pytanych (19 proc.) w ogóle nie jeździ na rowerze. Drugie tyle (21 proc.) robi to okazjonalnie, zaledwie kilka razy w roku.

Chętniej wsiadamy na jednoślad kilka razy w miesiącu (29 proc.) niż w tygodniu (23 proc.). Za rowerowych fanatyków można uznać tych, którzy nie rozstają się z rowerem na co dzień, ale stanowią oni zaledwie 8 proc. 

W Polsce mamy kilka długodystansowych tras rowerowych, ale także takich jednodniowych, które mogą być doskonałym pomysłem na wycieczkę rowerową, a nawet na dłuższą wyprawę z sakwami. Jak ostatnio udowodnił ambasador Niderlandów, Jennes de Mol, który trasę z Warszawy do Gdańska, czyli ok. 350 km, na swoim jednośladzie pokonał w ciągu dwóch i pół dnia. 

Czytaj więcej

Ambasador na rowerze. Niezwykła promocja kongresu Velo-city

A trasy mamy piękne. Są to m.in. Velo Dunajec, Velo Czorsztyn, Mazurska Pętla Rowerowa czy EuroVelo 10, czyli Szlak rowerowy R10, który liczy 530 km i prowadzi wybrzeżem od Świnoujścia poprzez Kołobrzeg, Darłowo, Ustkę, Puck, Gdańsk i Jantar do Elbląga. 

Z kolei Green Velo to jedna z najdłuższych i najbardziej znanych tras rowerowych w Polsce, licząca niemal 2000 km. Rozciąga się przez 5 województw i 5 parków narodowych, oferując 228 miejsc obsługi rowerzystów. 

Nowe elementy Mazurskiej Pętli Rowerowej 

Sieć rowerowa cały czas się rozrasta. Przybywa dróg i ścieżek dla jednośladów w całym kraju. Kilka dni temu gmina Police otrzymała ponad 13 mln zł unijnego wsparcia od Urzędu Marszałkowskiego. Środki przeznaczone będą na poprawę infrastruktury rowerowej. Nowe trasy pojawią się w kilkunastu lokalizacjach miasta. To odcinki od kilkuset metrów do ponad 2 kilometrów. Drogi mają być bezpieczne i zapewnić komfortowe połączenie z dotychczas powstałą infrastrukturą.

W sumie w poprawę infrastruktury rowerowej władze gminy Police zainwestują 18 mln zł, z czego trzy czwarte to środki unijne. Realizację projektu zaplanowano od sierpnia 2025 roku do grudnia 2028 roku.

Z kolei na Warmii i Mazurach jest ok. 2 tys. km dróg rowerowych, a ma powstać kolejnych 2 tys. km, których koszt budowy oceniono na 1,5 mld zł. Ich powstanie jest finansowane z pieniędzy własnych samorządu, a także ze środków europejskich, takich jak KPO. 

Czytaj więcej

Gdynia dopłaca do e-rowerów, ale reszta musi czekać

Lokalna sieć velostrad przy wylotach dróg wojewódzkich ma zapewnić użytkownikom dojazd do pracy i szkół. – Przy wszystkich projektach, które teraz realizujemy, są wykonywane drogi rowerowe, takie z prawdziwego zdarzenia. Na niektórych odcinkach drogi rowerowe mają szerokość nawet 4 metrów, podczas gdy szerokość drogi wojewódzkiej wynosi 6 metrów. Takie są potrzeby – podawał Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

Już niedługo w komfortowych warunkach będzie można dojechać rowerem z Kętrzyna do Wilczego Szańca w Gierłoży i Mazurolandii. A to dzięki ścieżce rowerowej, która będzie biec na trasie Kętrzyn – Gierłoż – Parcz, a docelowo włączy się w Mazurską Pętlę Rowerową.

Miasta spinają swoje sieci rowerowe 

Najbardziej ambitne plany budowy nowych tras są w województwie mazowieckim, gdzie do 2030 roku przybędzie około 1,1 tys. km nowych tras rowerowych. Także samorządy miejskie i gminne stale rozbudowują swoją sieć rowerową.

W stolicy liczy ona obecnie 814 kilometrów różnego rodzaju infrastruktury. W realizacji bądź w przygotowaniu jest kilkadziesiąt projektów, które ułatwią poruszanie się rowerem po centrum Warszawy oraz dojazd do Śródmieścia z pozostałych dzielnic.

Tydzień temu została podpisana umowa o dofinansowanie budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Nawojki w Krakowie. Będzie miała 790 metrów długości i 2,5 metra szerokości. 

Otwarcie ofert przetargowych planowane jest 2 lipca, a zakończenie prac na koniec listopada. Zarząd Dróg Miasta Krakowa otrzymał wsparcie z funduszy europejskich w wysokości 2,5 mln zł. Całkowita, szacowana wartość inwestycji to 5,1 mln zł.

Czytaj więcej

Bezpieczeństwo dzieci na drogach. Polskie miasta daleko w europejskim rankingu

Także władze Poznania mają ambitny plan na kolejne pięć lat, którego celem jest dynamiczne przyspieszenie rozwoju infrastruktury rowerowej w mieście.

W tym roku oddane do użytku będą m.in. drogi dla rowerów w ramach wiaduktów przy ulicach Lutyckiej i Golęcińskiej oraz trasa wzdłuż ul. Podolańskiej, a także droga rowerowa wzdłuż ul. Berdychowo.

Z kolei w Łodzi 17 kilometrów ulic będzie mieć w tym roku nową infrastrukturę rowerową. Powstaną zupełnie nowe drogi rowerowe, a także zaplanowano remonty już istniejących. Obecnie na terenie tego miasta jest około 250 km ulic z drogami i pasami dla rowerów.

Jak zapowiedziało w tym roku Ministerstwo Infrastruktury, do 2030 roku w Polsce powstanie około czterech tysięcy kilometrów nowych tras rowerowych. Nowe kilometry infrastruktury rowerowej mają powstać zarówno w dużych miastach, jak i na terenach turystycznych.

Równolegle z działaniami samorządów, swoje projekty realizuje także sam resort. W ramach takich inwestycji powstać ma około 800 km dróg dedykowanych rowerzystom – w tym około 170 km klasycznych dróg rowerowych oraz aż 620 km dróg pieszo-rowerowych.

– Drogi rowerowe to nasza zachodniopomorska specjalność. Budujemy ich coraz więcej, głównie z myślą o mieszkańcach i turystach. Korzystanie z tras jest doskonałym sposobem na poznanie najpiękniejszych zakątków Pomorza Zachodniego, ale infrastruktura ta pozwala także na szybki i sprawny transport do pracy czy szkoły – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Komu tytuł Rowerowej Stolicy Polski 2025?

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Ambasador na rowerze. Niezwykła promocja kongresu Velo-city
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Gdynia dopłaca do e-rowerów, ale reszta musi czekać
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Do szkoły na dwóch kółkach. Nie tylko po nagrody
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Miasta w sieci rowerów. Budowa nowych tras jest coraz droższa
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
„Trasy gładkie jak serw Federera”. Szwajcaria jest też rajem dla rowerzystów