Reklama

Nowe drogowskazy dla rowerzystów w Krakowie. Pomogą wybrać najlepsze trasy

Jeszcze w tym miesiącu w Krakowie pojawi się nowe oznakowanie dla cyklistów. Specjalnie oznaczone trasy pomogą rowerzystom w nawigowaniu po mieście, kierując ich po najbezpieczniejszych i w miarę możliwości wydzielonych z ruchu ogólnego trasach.

Publikacja: 05.08.2025 19:28

Za projekt rowerowego Systemu Informacji Miejskiej (SIM) odpowiada specjalny zespół ds. rozwoju infr

Za projekt rowerowego Systemu Informacji Miejskiej (SIM) odpowiada specjalny zespół ds. rozwoju infrastruktury rowerowej i krakowski Zarząd Transportu Publicznego

Foto: Studio Agaton

Pilotaż oznakowania obejmie odcinek od Wawelu przez rondo Matecznego, po Kabel, do Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki. – Bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas kluczowe. To pierwsze tego typu oznakowanie w kraju – podkreśla Sebastian Kowal z krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego (ZTP).

Informacje o trasach, mapy i tablice ostrzegawcze 

Jakie to będzie oznakowanie? Pojawią się nowe tablice kierunkowe z numerami tras i kierunkami przy wjeździe do danego węzła oraz niskie słupki kierunkowe o funkcji przypominającej. Dodatkowo, w ramach pilotażu, w kilku miejscach zostaną wykonane także oznaczenia poziome, czyli malowane na asfalcie.

Po przejechaniu danego węzła na trasach znajdą się też oznaczenia pokazujące odległość do najważniejszych punktów na trasie, takich jak obiekty użyteczności publicznej czy charakterystyczne miejsca (np. zabytki) na mapie Krakowa. System uzupełnią nośniki informacyjne i mapy.

Czytaj więcej

Rower w komunikacji miejskiej. O czym trzeba zawsze pamiętać

Poza tym pojawią się tablice ostrzegawcze i objazdowe, które będą informowały o utrudnieniach na drodze, a w przypadku poważniejszych wyłączeń ruchu, także o tym, jak je omijać, wybierając alternatywny przejazd. 

Reklama
Reklama

Rowerzyści w Krakowie pojadą oddzieleni od samochodów 

Za projekt rowerowego Systemu Informacji Miejskiej (SIM) odpowiada specjalny zespół ds. rozwoju infrastruktury rowerowej i krakowski Zarząd Transportu Publicznego, który wprowadza nowe oznaczenia w formie drogowskazów, tablic z nazwami ulic oraz oznaczeń przystanków i parkingów P+R. Podobne oznaczenia drogowe dla rowerzystów, jakie planuje wprowadzić Kraków, z powodzeniem funkcjonują w wielu europejskich miastach. 

– W rowerowym SIM chodzi głównie o to, że chcemy przy jego pomocy oddzielić rowerzystów od ruchu ogólnego i pokazywać im, którędy najłatwiej dojechać do celu. Tworzenie systemu rozpoczęliśmy więc od zidentyfikowania najważniejszych, najbardziej uczęszczanych tras rowerowych w mieście – wyjaśnia założenia Sebastian Kowal z ZTP.

Czytaj więcej

Samorządy Mazowsza rozbudują sieć tras rowerowych

Punktem odniesienia do wytyczenia tras stało się studium podstawowych tras rowerowych, czyli przyjęty w Krakowie w 2019 roku dokument, który określa docelowy system dróg dojazdowych – z dzielnic najbardziej oddalonych – do centrum, a także tzw. tras łącznikowych. Na podstawie studium, bazując na funkcjonującej już infrastrukturze, zostało wytyczonych 20 tras rowerowych. Każda otrzymała swój kolor i numer.

– Przy wytyczaniu tras brali udział również aktywiści rowerowi. W pilotażu wdrażamy trasę nr 8 (Wawel – Rondo Matecznego – Kabel – Bieżanów) oraz odnogę trasy nr 1 do Rżąki. Kolejne trasy będą sukcesywnie uruchamiane – dodaje Kowal.

Rowerzyści mają poruszać się po mieście łatwiej i bezpieczniej

W Krakowie pomimo dobrego systemu istniejących dróg rowerowych (w 2024 roku dostępna infrastruktura rowerowa liczyła ponad 250 km długości) wyzwaniem dla wielu cyklistów jest wciąż odpowiedni wybór bezpiecznej drogi dojazdowej. W części miejsc powstała nowa infrastruktura, ale sporo rejonów jeszcze czeka na specjalnie opracowane rozwiązania.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Wakacje na dwóch kółkach. Jest gdzie pojeździć

– Dlatego podstawowym celem rowerowego SIM jest takie oznaczenie dróg, które pomoże użytkownikom w wybraniu najlepszej, najbezpieczniejszej trasy. Takiej, która prowadzi po wydzielonej drodze rowerowej, ciągu pieszo-rowerowym lub – tam, gdzie ich nie ma – po ulicy o możliwie najniższym natężeniu ruchu – dodaje Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Tym sposobem opracowanymi już trasami da się połączyć najodleglejsze rejony Krakowa, np. jedna z tras łączy Kantorowice (peryferyjne osiedle nowohuckie) z Czerwonymi Makami (nowe osiedle w Podgórzu) czy Bielany z Kombinatem.

 

 

 

Reklama
Reklama

Pilotaż oznakowania obejmie odcinek od Wawelu przez rondo Matecznego, po Kabel, do Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki. – Bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas kluczowe. To pierwsze tego typu oznakowanie w kraju – podkreśla Sebastian Kowal z krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego (ZTP).

Informacje o trasach, mapy i tablice ostrzegawcze 

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Rowerzyści dla środowiska. Dla zdrowia swojego i innych
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Wrocław to miasto skrojone pod jazdę rowerem
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Wakacje na dwóch kółkach. Jest gdzie pojeździć
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Ambasador na rowerze. Niezwykła promocja kongresu Velo-city
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Gdynia dopłaca do e-rowerów, ale reszta musi czekać
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama