Reklama
Rozwiń

Nieodparty urok dwóch kółek kusi coraz więcej metropolii

Kiedyś przesiadka z roweru do auta oznaczała awans cywilizacyjny. Dziś powrót na siodełka jest miarą odpowiedzialności za środowisko naturalne, własne zdrowie i otaczających nas ludzi.

Publikacja: 22.05.2022 15:48

49 proc. mieszkańców Kopenhagi, wybierając się do szkoły i pracy, wsiada na rower

49 proc. mieszkańców Kopenhagi, wybierając się do szkoły i pracy, wsiada na rower

Foto: Shutterstock

Nie trzeba być maniakalnym wyznawcą rowerowej religii, by gołym okiem dostrzec trend: popularny jednoślad, kiedyś lekceważony jako zabawka dla dzieci i młodzieży czy ostatnia deska ratunku w przypadku awarii samochodu, dziś staje się podstawowym środkiem transportu w zatłoczonych miastach. Ba, dowodem odpowiedzialności i społecznego zaangażowania swojego właściciela, modnym gadżetem, atrybutem prestiżu i stylu – jak niegdyś dobry zegarek czy telefon topowej firmy.

Tylko w 2019 r., a więc w ostatnim roku przed pandemią, Europejczycy kupili 22 mln rowerów. I to pomimo faktu, że praktycznie w każdej większej metropolii na kontynencie funkcjonuje jakiś rodzaj systemu roweru miejskiego, a i w poprzednich latach przecież rowery też sprzedawały się całkiem nieźle. W analizach ekspertów Allied Market Research można było wkrótce później znaleźć szacunki, z których wynikało, że tuż przed uderzeniem koronawirusa wartość rynku tych jednośladów sięgnęła ponad 20 mld dol. rocznie. Z perspektywą dynamicznego wzrostu do przeszło 28,6 mld dol. w 2027 r.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Wrocław to miasto skrojone pod jazdę rowerem
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Wakacje na dwóch kółkach. Jest gdzie pojeździć
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Ambasador na rowerze. Niezwykła promocja kongresu Velo-city
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Gdynia dopłaca do e-rowerów, ale reszta musi czekać
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Do szkoły na dwóch kółkach. Nie tylko po nagrody
Rowerowa Koalicja Rzeczpospolitej
Miasta w sieci rowerów. Budowa nowych tras jest coraz droższa