Prokurator okręgowy wniósł skargę na zarządzenie prezydenta miasta w sprawie trybu i szczegółowych warunków najmu lokali użytkowych stanowiących własność gminy, wynajmowanych przez zarząd budynków komunalnych. Wskazał w niej, że wprawdzie nie został zachowany sześciomiesięczny termin, o którym mowa w art. 53 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: ppsa), jednakże zaskarżone zarządzenie jest aktem prawa miejscowego, a zatem skarga nie jest ograniczona żadnym terminem.
Prokurator wskazał m.in., że zarządzenie objęte skargą skierowane zostało do szerokiego kręgu określonych rodzajowo adresatów, tj. do najemców lokali użytkowych i osób starających się o wynajęcie takich lokali oraz podmiotów realizujących zadania z zakresu zarządzania lokalami użytkowymi gminy. Zdaniem prokuratora także zakres regulacji zawarty w objętym skargą zarządzeniem wskazuje na to, że ma ono charakter aktu prawa miejscowego. Zawiera bowiem przepisy powszechnie obowiązujące, określające zasady z zakresu zarządu majątkiem gminy, jest adresowany do wszystkich podmiotów będących zarówno aktualnymi, jak i przyszłymi najemcami lokali użytkowych.
Wojewódzki sąd administracyjny odrzucił skargę prokuratora okręgowego. Sąd wskazał m.in., że jako jedną z podstaw zaskarżonego zarządzenia powołano uchwałę rady miasta w sprawie zasad najmu lokali użytkowych, stanowiących własność gminy, która jest aktem prawa miejscowego, a zaskarżone zarządzenie jedynie wykonuje ww. uchwałę. Powołując się na wcześniejszy wyrok NSA, sąd pierwszej instancji uznał m.in., że analizowane zarządzenie jest bardziej zbliżone do ogólnych warunków umów niż do aktu prawa miejscowego.
Na powyższe postanowienie zażalenie wniósł prokurator okręgowy w Krakowie, zarzucając naruszenie art. 53 § 3 w zw. z art. 58 § 1 pkt 2 ppsa poprzez ich niewłaściwe zastosowanie i przyjęcie, że skarga została wniesiona po upływie zastrzeżonego dla prokuratora sześciomiesięcznego terminu do wniesienia skargi na zarządzenie prezydenta miasta i w konsekwencji odrzucenie skargi.
Naczelny Sąd Administracyjny, rozpatrując sprawę, przypomniał m.in., że korzystanie z nieruchomości gminnych przez podmioty spoza gminnych jednostek organizacyjnych jest możliwe w ramach umów o charakterze cywilnoprawnym. Zawieranie umów dotyczących mienia komunalnego, jako jeden z przejawów gospodarowania mieniem komunalnym, należy do właściwości i zadań wójta (art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).