Kluczowe inwestycje w Lublinie nastąpiły w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Wtedy między innymi miała miejsce przebudowa najważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Nowe drogi jeszcze lepiej skomunikowały Lublin i pozwoliły stworzyć z miasta metropolię, co znacząco poprawiło komfort życia mieszkańców.
Nowoczesne obiekty sportowe
W ciągu ostatnich dziesięciu lat otwarte zostały trzy nowoczesne obiekty sportowe. Jednym z nich jest stadion piłkarski Arena Lublin. Inwestycja warta 189 mln zł stała się miejscem zmagań sportowych na szczeblu nie tylko lokalnym i ogólnokrajowym, ale także międzynarodowym przy udziale 15 tys. kibiców. Dzięki temu miasto było gospodarzem takich wydarzeń jak UEFA Euro U21 w 2017 r. i FIFA World Cup U20 w 2019 r. Oprócz imprez sportowych na Arenie odbywają się koncerty gwiazd światowej sławy. Miasto Lublin, dbając o infrastrukturę sportową dla mieszkańców i klubów sportowych, zdecydowało się również na modernizację stadionu lekkoatletycznego. Do dyspozycji kibiców oddana została nowa zadaszona trybuna na blisko 1,5 tys. widzów. Chętni mogli z niej oglądać np. mistrzostwa Polski PZLA w lipcu 2018 r. Z kolei w 2015 r. w mieście otworzony został jeden z najnowocześniejszych kompleksów wodnych – Aqua Lublin. Wewnątrz budynku znajduje się między innymi basen olimpijski, saunarium i aquapark, z którego na co dzień korzystają zarówno uczniowie lubelskich szkół, jak i zawodnicy startujący w imprezach o randze międzynarodowej.
Nowa przestrzeń Śródmieścia
Kolejnym, ważnym krokiem na drodze rozwoju miasta była rewitalizacja jednego z najchętniej odwiedzanych miejsc w Śródmieściu – placu Litewskiego wraz z deptakiem na Krakowskim Przedmieściu. Odnowiona przestrzeń, jako wizytówka Lublina, stała się popularnym miejscem spotkań mieszkańców. – W ramach zakończonej w 2018 r. inwestycji uporządkowana została przestrzeń publiczna o powierzchni blisko 35 tys. mkw., a jedną z głównych atrakcji na przebudowanym placu jest fontanna o powierzchni blisko 1,5 tys. mkw. – uzupełnia prezydent Lublina. Nowoczesny i interaktywny kompleks urządzeń wodnych przez siedem miesięcy w roku jest iluminowany. Wieczorne pokazy na wodzie gromadzą od kilkuset do nawet kilku tysięcy osób. Efektem całej inwestycji związanej z rewitalizacją Śródmieścia jest 4,5 hektara wielofunkcyjnej przestrzeni dla różnego rodzaju aktywności społecznej.
W ostatnich latach miasto postawiło na modernizacje parków i ścieżek rowerowych w całym mieście, w tym na rewaloryzację najstarszego w Lublinie parku – ogrodu Saskiego. Projekt wart blisko 13 mln zł pozwolił odnowić infrastrukturę, a także stworzyć atrakcyjny teren zielony w samym centrum w pobliżu miasteczka akademickiego. Podobną przestrzeń zyskali mieszkańcy dzielnicy Kalinowszczyzna, gdzie na terenach po byłym wysypisku śmieci przy ul. Zawilcowej powstał ogólnodostępny park wpisujący się w rewitalizację doliny rzeki Bystrzycy. Aby umożliwić mieszkańcom aktywne korzystanie ze ścieżek rowerowych, miasto zbudowało sieć Lubelskiego Roweru Miejskiego, którą obecnie zasila prawie 1000 rowerów w blisko 100 stacjach wypożyczeń zlokalizowanych w różnych dzielnicach miasta.
Ekologiczny transport
Przez blisko pięć lat w Lublinie realizowany był projekt Zintegrowanego Systemu Miejskiego Transportu Publicznego. – Inwestycja za ponad 470 mln zł pozwoliła wymienić przestarzały tabor autobusowy na nowoczesny i ekologiczny, tym samym tworząc go bardziej konkurencyjnym w stosunku do indywidualnego sposobu podróżowania – mówi dr Krzysztof Żuk. Planując inwestycje, miasto pamięta o osobach z niepełnosprawnościami. W przypadku komunikacji miejskiej dotyczy to m.in. niskiej podłogi na całej długości pojazdu, wyposażenie w tzw. przyklęk, przyciski oznaczone dodatkowo w alfabecie Braille’a oraz informację głosową. Na przystankach zastosowane zostały wyświetlacze informacji pasażerskiej o wysokim kontraście dostosowane do osób niedowidzących, a na przejściach dla pieszych i przystankach stosuje się pasy z kostki brukowej z fakturą rozpoznawalną przez osoby niewidome.
Lublin obecnie spełnia najwyższy 25-procentowy próg udziału autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów przewidziany w ustawie o elektromobilności. W 2021 r., po realizacji projektów unijnych, w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej będzie 70 autobusów elektrycznych i 150 trolejbusów, a wskaźnik ten osiągnie poziom ponad 50 proc. całego taboru pojazdów komunikacji miejskiej. W latach 2014–2020 na realizację projektów w zakresie transportu miasto wyda blisko 1 mld zł, z czego 700 mln zł to środki europejskie. W ramach bieżącej perspektywy finansowej UE miasto kupiło 38 nowych pojazdów komunikacji miejskiej. W sumie zakupionych będzie 85 pojazdów nowoczesnego taboru (30 trolejbusów, 23 autobusy spełniające normę Euro VI i 32 autobusy elektryczne wraz z ładowarkami). Dostawy autobusów elektrycznych oraz trolejbusów stawiają Lublin w pierwszym rzędzie miast będących liderami elektromobilności. Na szczególną uwagę zasługuje stworzenie nowoczesnego systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej, łączącego w sobie wszystkie funkcjonalności komunikacji zbiorowej. System ułatwi oraz obniży koszty korzystania z usług komunikacji miejskiej, powstanie nowoczesny portal klienta, system karty elektronicznej oraz aplikacje mobilne.