Unia zmienia lokalne drogi

O około 2 mld zł mogą ubiegać się gminy i powiaty na budowę zarządzanych przez siebie dróg

Publikacja: 20.07.2010 18:17

– W konkursie wybraliśmy 90 projektów do realizacji, wniosków wpłynęło 330 – mówi Bogusław Śmigielski, marszałek województwa śląskiego. Władze tego województwa przeznaczyły na konkurs drogowy 600 mln zł, opolskiego – ok. 90 mln zł (21,5 mln euro). Podlasie zakończyło już dzielenie w drodze konkursu ok. 170 mln zł dostępnych na wsparcie dróg.

Z uwagi na ogromne zainteresowanie gmin i powiatów unijnymi pieniędzmi dzielonymi w ramach regionalnych programów operacyjnych część marszałków zdecydowała się zwiększyć pulę środków. Tak zrobiły m.in. Wielkopolska i Pomorze Zachodnie.

– Ogłosiliśmy dwa konkursy na budowę dróg gminnych i powiatowych. W drugim okazało się, że by zrealizować wszystkie projekty, które przeszły ocenę formalną, brakuje 30 mln zł – mówi Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Szukamy pieniędzy, by wszystkie uzyskały wsparcie – dodaje. Kwota na inwestycje drogowe gmin i powiatów w tym regionie wzrośnie z 27 do ok. 35 mln euro.

Wielkopolska chciała na wsparcie inwestycji gmin przeznaczyć 75 mln euro. Da 115 mln euro. – Ogłosiliśmy już trzy konkursy, nabór wniosków w czwartym zostanie ogłoszony w sierpniu – mówi Radosław Krawczykowski, dyrektor departamentu wdrażania programu regionalnego w wielkopolskim urzędzie marszałkowskim. – Zwiększamy pule na drogi gminne i powiatowe, przesuwając środki, które wcześniej były przeznaczone na drogi wojewódzkie, a zostały, bo oferty składane w przetargach były niższe od kosztorysu – mówi Krawczykowski. Jak dodaje, na korzyść ubiegających się o dotacje działa też wysoki kurs euro do złotego. Niewykluczone, że to pozwoli też w kolejnym konkursie na zwiększenie poziomu dofinansowania z 50 proc. do 80 proc.

Marszałkowie dokładają wójtom i burmistrzom od ok. 40 proc. wartości inwestycji (m. in. w województwie śląskim) do 85 proc., jak ma to miejsce w województwie opolskim. Większość środków na drogi dostępnych w konkursach została już podzielona. Do końca roku zostaną ogłoszone ostatnie konkursy.

Marszałkowie chętnie dają wsparcie na drogi, które łączą turystyczne lub inwestycyjne regiony województwa czy łączą się z drogami wojewódzkimi lub krajowymi.

– Istotna jest współpraca władz gminnych i powiatowych. Budowane lub modernizowane drogi gminne uzupełniają sieć dróg powiatowych. Z kolei władze powiatów decydują się na inwestycje w dojazdy do dróg wojewódzkich i krajowych. Takie podejście poprawia dostępność miejscowości i samym pomaga w rozwoju społeczności lokalnych – mówi Daniel Górski, dyrektor departamentu zarządzania programem regionalnym w podlaskim UM.

– W konkursie wybraliśmy 90 projektów do realizacji, wniosków wpłynęło 330 – mówi Bogusław Śmigielski, marszałek województwa śląskiego. Władze tego województwa przeznaczyły na konkurs drogowy 600 mln zł, opolskiego – ok. 90 mln zł (21,5 mln euro). Podlasie zakończyło już dzielenie w drodze konkursu ok. 170 mln zł dostępnych na wsparcie dróg.

Z uwagi na ogromne zainteresowanie gmin i powiatów unijnymi pieniędzmi dzielonymi w ramach regionalnych programów operacyjnych część marszałków zdecydowała się zwiększyć pulę środków. Tak zrobiły m.in. Wielkopolska i Pomorze Zachodnie.

Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin