– W konkursie wybraliśmy 90 projektów do realizacji, wniosków wpłynęło 330 – mówi Bogusław Śmigielski, marszałek województwa śląskiego. Władze tego województwa przeznaczyły na konkurs drogowy 600 mln zł, opolskiego – ok. 90 mln zł (21,5 mln euro). Podlasie zakończyło już dzielenie w drodze konkursu ok. 170 mln zł dostępnych na wsparcie dróg.
Z uwagi na ogromne zainteresowanie gmin i powiatów unijnymi pieniędzmi dzielonymi w ramach regionalnych programów operacyjnych część marszałków zdecydowała się zwiększyć pulę środków. Tak zrobiły m.in. Wielkopolska i Pomorze Zachodnie.
– Ogłosiliśmy dwa konkursy na budowę dróg gminnych i powiatowych. W drugim okazało się, że by zrealizować wszystkie projekty, które przeszły ocenę formalną, brakuje 30 mln zł – mówi Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Szukamy pieniędzy, by wszystkie uzyskały wsparcie – dodaje. Kwota na inwestycje drogowe gmin i powiatów w tym regionie wzrośnie z 27 do ok. 35 mln euro.
Wielkopolska chciała na wsparcie inwestycji gmin przeznaczyć 75 mln euro. Da 115 mln euro. – Ogłosiliśmy już trzy konkursy, nabór wniosków w czwartym zostanie ogłoszony w sierpniu – mówi Radosław Krawczykowski, dyrektor departamentu wdrażania programu regionalnego w wielkopolskim urzędzie marszałkowskim. – Zwiększamy pule na drogi gminne i powiatowe, przesuwając środki, które wcześniej były przeznaczone na drogi wojewódzkie, a zostały, bo oferty składane w przetargach były niższe od kosztorysu – mówi Krawczykowski. Jak dodaje, na korzyść ubiegających się o dotacje działa też wysoki kurs euro do złotego. Niewykluczone, że to pozwoli też w kolejnym konkursie na zwiększenie poziomu dofinansowania z 50 proc. do 80 proc.
Marszałkowie dokładają wójtom i burmistrzom od ok. 40 proc. wartości inwestycji (m. in. w województwie śląskim) do 85 proc., jak ma to miejsce w województwie opolskim. Większość środków na drogi dostępnych w konkursach została już podzielona. Do końca roku zostaną ogłoszone ostatnie konkursy.