Samorządy polskich miast coraz częściej sięgają po sprawdzone rozwiązania zagraniczne, gdzie formuła partnerstwa publiczno-prywatnego wykorzystywana jest do realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych. Najczęściej realizowane w PPP projekty to budowa i eksploatacja spalarni odpadów, dróg, lokali komunalnych, szpitali, szkół i więzień. Polska ustawa o PPP wymusza zastosowanie w przypadku realizacji projektów polegających na budowie lub remoncie obiektu budowlanego, połączonego z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym. Oznacza to, że przy takiej strukturze projektu zawsze będziemy mieć do czynienia z PPP, a podmiot publiczny zobowiązany będzie do wyboru partnera w konkurencyjnej procedurze – w trybie prawa zamówień publicznych lub ustawy koncesyjnej.
Największy i najciekawszy dotychczas na polskim rynku projekt PPP to budowa i eksploatacja spalarni odpadów w Poznaniu. Podpisana przez Poznań i spółkę Sita Zielona Energia sp. z o.o. 8 kwietnia umowa o wartości przekraczającej 3,5 mld zł, wywołała zainteresowanie na polskim rynku PPP. Projekt ten jest pilotażowy. Poznań udowodnił nie tylko, że PPP można i warto wykorzystywać do budowy infrastruktury w Polsce, ale również, że można wykorzystać do absorbcji funduszy unijnych. Realizacja projektów hybrydowych, czyli połączenie finansowania kapitałem prywatnym i dotacją unijną jest skomplikowana. Poznaniowi się udało. Należy mieć nadzieję, że projekt ten posłuży, jako przykład dla innych miast i zachęci je do sięgania po PPP.
Jak zrobił to Poznań
Władze Poznania po konsultacjach rynkowych z partnerami prywatnymi, a następnie analizach finansowych i prawnych uznały, że najkorzystniejszą formą realizacji przedsięwzięcia będzie PPP. Rozważano klasyczny przetarg na roboty budowlane oraz model koncesji, które jednak okazały się mniej korzystne i zostały odrzucone przez organizatorów. Postępowanie prowadzone było w trybie dialogu konkurencyjnego i podzielone zostało na trzy główne etapy, tj. ogłoszenie i wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, prekwalifikacja formalna i zaproszenie pięciu najlepszych uczestników do dialogu połączone z negocjacjami umowy PPP, a w fazie końcowej – złożenie ofert.
Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę Sita Zielona Energia sp. z o.o. Po zakończeniu postępowania Urząd Zamówień Publicznych przeprowadził obowiązkową kontrolę procedury przetargowej, a następnie została zawarta umowa o PPP.
Model dla odpadów
W ślad za Poznaniem, również miejski system zarządzania odpadami w Łodzi wzbogaci się o instalację termicznego przekształcania odpadów komunalnych. Budowę tej instalacji mają wspomóc fundusze unijne pochodzące z NFOŚiGW – struktura przedsięwzięcia będzie więc analogiczna do tej, którą zastosował Poznań. Najprawdopodobniej również w Łodzi zastosowany zostanie model PPP. Powinien zostać on uznany za najbardziej efektywny dla spalarni, zwłaszcza z uwagi na doświadczenia Poznania, jak i innych miast UE (Bordeaux, Dublin czy Newcastle), w których stosowanie PPP do budowy tego rodzaju infrastruktury jest powszechną praktyką (tzw. projekty waste-to-energy). Również Gdańsk, mierzy się z tematem budowy instalacji do termicznego przekształcania odpadów, rozważając prawnie dopuszczalne możliwości realizacji tej inwestycji. Z uwagi na podobne do poznańskich i łódzkich uwarunkowania jak i korzyści, które niesie ze sobą PPP, założyć można, że także to miasto skorzysta z wariantu budowy spalarni (szacunkowa wartość to 625 mln zł) w tym trybie.