Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie są obawy i nadzieje związane z wprowadzeniem AI w samorządach?
- Które polskie miasta jako pierwsze eksperymentują z modelami językowymi w administracji?
- W jaki sposób AI zmienia funkcjonowanie urzędów?
- Jakie różnice w podejściu do wdrażania AI są widoczne między sektorem publicznym a prywatnym?
- Jakie wyzwania i rekomendacje związane z AI stoją przed administracją publiczną?
Gdynia, Łódź, czy Częstochowa to miasta, które sięgnęły pilotażowo po pierwszy polski model językowy PLLuM, a kolejne urzędy również eksperymentują z botami – mówią w tym kontekście o wspieraniu administracji oraz promocji i turystyce, a także poprawie bezpieczeństwa publicznego. Mimo tego, ta technologiczna rewolucja w polskich regionach – łagodnie mówiąc – nie jest tak gwałtowna jak w innych sferach: biznesie, medycynie, czy nauce. Eksperci wskazują, że w administracji lokalnej dominuje ostrożność, a wręcz pewien dystans. Zresztą w samorządach wcale tego nie ukrywają, choć akcentują i otwartość na innowacje.
– Zagadnienia AI traktujemy zgodnie z maksymą naszego miasta: rozważnie i z odwagą – podkreśla Paulina Chełmińska, starszy inspektor w referacie prasowym Biura Prezydenta Gdańska.
Podobnie jest w Bydgoszczy. – Podchodzimy do kwestii wdrażania sztucznej inteligencji odpowiedzialnie, zgodnie z zasadami etyki, bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. Po przygotowaniu właściwych ram prawnych i organizacyjnych dopuszczenie takich narzędzi do pracy w urzędzie będzie możliwe w sposób przejrzysty, bezpieczny i zgodny z prawem – mówi nam Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta Miasta.
Strach urzędników, entuzjazm mieszkańców
Z najnowszych badań IBM wynika, że firmy – dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji – już dziś odczuwają wyraźny wzrost produktywności, a wiele z nich spodziewa się zwrotu z tej inwestycji w ciągu najbliższego roku. Ale to biznes. Dane pokazują, że organizacje sektora publicznego pozostają w tyle za dużymi przedsiębiorstwami. „Te szybciej i skuteczniej wykorzystują potencjał AI do zwiększania efektywności działania” – wskazuje IBM w swojej analizie.