Zerwane umowy na budowę Via Carpatia. Chodzi o inwestycje za 1,4 mld zł

Wyhamowuje budowa kluczowej dla wschodnich regionów Polski drogi ekspresowej S19 Via Carpatia.

Publikacja: 12.12.2022 17:01

Via Carpatia na terenie Polski będzie mieć długość ok. 700 km

Via Carpatia na terenie Polski będzie mieć długość ok. 700 km

Foto: GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) musi zatrzymać realizację trzech dużych kontraktów w rejonie Białegostoku. Chodzi o odcinki Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno - Białystok Południe, wraz z odcinkiem DK65 Białystok Południe – Grabówka oraz Białystok Południe – Ploski. Miały je budować firmy: Budimex, Aldesa Construcciones oraz Mota-Engil Central Europe.

Trzy inwestycje warte łącznie ponad 1,4 miliarda złotych wyhamowała decyzja naczelnego Sądu Administracyjnego, który oddalił skargę GDDKiA na wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzje środowiskową dla tego fragmentu trasy. Oznacza to, że GDDKiA będzie się o nią starać jeszcze raz. A w konsekwencji musi odstąpić od zawartych już umów z wykonawcami, którzy nie tylko mieli wybudować drogą, ale także wcześniej ją zaprojektować.

Czytaj więcej

W regionach planowane nowe odcinki szybkich dróg

Przedsięwzięcie może znacząco się teraz opóźnić, bo choć GDDKiA rozpoczęła już działania dla ponownego uzyskania decyzji środowiskowej, zajmie to sporo czasu. - W pierwszym kwartale przyszłego roku złożymy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wymagane dokumenty. Dalsze działania dotyczące realizacji tych trzech odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji środowiskowej – informuje GDDKiA.

Wykonawcy feralnych odcinków mają problem, bo stracili duże kontrakty. Blisko 17-kilometrowy odcinek Białystok Zachód - Księżyno wart był 577 mln zł, prawie 8 km na odcinku Księżyno - Białystok Południe wraz z 13,5 km odcinkiem DK65 wyceniono na 456 mln zł, a za niespełna 13-kilometrowy odcinek Białystok Południe - Ploski wykonawcy należało się 397 mln zł. Nie można wykluczyć, że firmy będą domagać się kar umownych. GDDKiA oświadczyła jednak, że żadna ze stron podpisujących umowy nie miała wpływu na wydarzenia związane z decyzją środowiskową.

Z kolei Budimex liczy, że projekty prowadzone na ‎bazie dotychczasowej decyzji środowiskowej zostaną ‎wykorzystane do dalszych prac po uzyskaniu nowej decyzji. - Jesteśmy w stałym kontakcie z GDDKiA, aby wypracować rozwiązania ‎zmierzającego do jak najszybszego pozyskania nowej decyzji środowiskowej – zapowiedział Michał Wrzosek, rzecznik Budimeksu.

Dzisiaj międzynarodowy szlak Via Carpatia - częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy łącznie kilka tysięcy kilometrów. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową.

Czytaj więcej

Trójmiasto będzie mieć nową obwodnicę. Budowa właśnie się zaczęła

Via Carpatia na terenie Polski będzie mieć długość ok. 700 km. Złożą się na nią odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Stanie się nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ponadto trasa stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE.

Do budowy przygotowywane są kolejne inwestycje powiązane z realizacją trasy. Plany nowych odcinków obejmują ekspresówkę S16 mającą połączyć Via Carpatię na południu, z Via Balticą (S61) na północy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) musi zatrzymać realizację trzech dużych kontraktów w rejonie Białegostoku. Chodzi o odcinki Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno - Białystok Południe, wraz z odcinkiem DK65 Białystok Południe – Grabówka oraz Białystok Południe – Ploski. Miały je budować firmy: Budimex, Aldesa Construcciones oraz Mota-Engil Central Europe.

Trzy inwestycje warte łącznie ponad 1,4 miliarda złotych wyhamowała decyzja naczelnego Sądu Administracyjnego, który oddalił skargę GDDKiA na wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzje środowiskową dla tego fragmentu trasy. Oznacza to, że GDDKiA będzie się o nią starać jeszcze raz. A w konsekwencji musi odstąpić od zawartych już umów z wykonawcami, którzy nie tylko mieli wybudować drogą, ale także wcześniej ją zaprojektować.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Drogami wzdłuż Bałtyku pojedziemy szybciej. Ale część inwestycji ma opóźnienia
Inwestycje
Samorządowe wydatki przed inwestycjami w wiatr. Dołożą się do nich firmy?
Inwestycje
Na majówkę nad morzem dojedziemy w korkach
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą