To w sumie 167 inwestycji, które będą realizowane w ramach dwóch programów: rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz Programu budowy 100 obwodnic (PB100). 82 przedsięwzięcia z BPDK obejmą budowę blisko 1820 km, natomiast 85 zadań z programu obwodnicowego – ok. 744 km.

W województwie śląskim przygotowywana jest m.in. budowa 65-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11, od granicy z woj. opolskim do Piekar Śląskich na skrzyżowaniu z autostradą A1, a także odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej DK78. Zaplanowano ponadto modernizację DK91, stanowiącej alternatywę dla równoległej autostrady A1. Przebudowywane będą skrzyżowania, zwiększona zostanie nośność nawierzchni, będą nowe światła i ekrany akustyczne.

Dla terenu Wielkopolski opracowywana jest dokumentacja budowy 320 km dróg ekspresowych S10 i S11 oraz 52 km obwodnic. S10 podzielona została na dwa zadania: odcinek Piła–Wyrzysk o długości 28 km, będący w fazie prac studialnych oraz ośmiokilometrowa obwodnica Wyrzyska, dla której na przełomie roku mają się zakończyć prace projektowe. Natomiast przyszła S11 na terenie województwa będzie liczyć aż 350 km, z czego obecnie funkcjonuje pięć odcinków o łącznej długości ok. 80 km (dwa w okolicy Poznania łączące się z A2 oraz trzy obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna). Dla pozostałej części trasy prowadzone są prace przygotowawcze.

Czytaj więcej

Będzie więcej szybkich dróg na Mazowszu

Na Pomorzu Zachodnim szykuje się budowa ok. 300 km zarówno dróg ekspresowych, jak i obwodnic. Łączna wartość tych przedsięwzięć szacowana jest na 16 mld zł. Wśród nich jest blisko 50-kilometrowa zachodnia obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 z tunelem pod Odrą o długości 5 km, najdłuższym w Polsce. Przygotowywana jest budowa drogi S10 ze Szczecina do Piły, a także S11 pomiędzy Bobolicami a Szczecinkiem. W przypadku tej ostatniej chodzi o prawie 25-kilometrowy odcinek Bobolice–Szczecinek, który znajduje się pomiędzy realizowanymi obecnie w systemie Projektuj i buduj odcinkami Koszalin–Bobolice i oddaną w 2019 r. obwodnicą Szczecinka.

Dużym przedsięwzięciem w województwie łódzkim będzie dobudowa dodatkowych pasów ruchu na autostradzie A2 między Łodzią i Warszawą, jeszcze w tym roku ma być ogłoszony na nie przetarg.

Natomiast wydanie decyzji środowiskowej pozwoli na rozpoczęcie budowy dróg ekspresowych S12 i S74. Ta pierwsza ma łączyć się na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i biec przez Sulejów oraz Opoczno w kierunku Radomia. Z kolei S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez woj. świętokrzyskie do woj. podkarpackiego. Łączna długość obu tras na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.

Blisko 128 km będą liczyć nowe odcinki dróg ekspresowych na Lubelszczyźnie. Na etapie prac przygotowawczych jest osiem odcinków. Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na trzy odcinki S12 między Piaskami a Dorohuskiem o długości ok. 61 km. W planach jest także ogłoszenie postępowań na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków S17 między Piaskami a Zamościem, liczących łącznie 45 km.

Czytaj więcej

Tunel opóźniony, ale Świnoujście już sprzedaje promy
Autopromocja
SZKOLENIE

Pozyskiwanie sponsorów przez instytucje nauki, kultury i sportu

WEŹ UDZIAŁ

Na sąsiadującym z Lubelszczyzną od północy Podlasiu priorytetem jest droga ekspresowa S19 Via Carpatia. Plany nowych odcinków obejmują ekspresówkę S16 mająca połączyć Via Carpatię na południu, z Via Balticą (S61) na północy. W przygotowaniu jest też brakujący odcinek S19 na północ od Białegostoku, pomiędzy Sokółką a Dobrzyniewem.

Sporo nowych inwestycji przygotowywanych jest na Mazowszu. Z zapowiedzi GDDKiA wynika, że w ciągu najbliższych czterech lat powstanie w regionie ok. 100 kilometrów autostrad, 106 km dróg ekspresowych i 45 km obwodnic. Kolejnych 650 km jest w przygotowaniu. To m.in. 110 km drogi ekspresowej S12 od granicy woj. mazowieckiego i łódzkiego do Radomia i dalej do obwodnicy Puław w woj. lubelskim. Na decyzję środowiskową czekają 33 km przebiegającej przez region S19 – na odcinku od granicy województwa mazowieckiego z podlaskim, przez Łosice do granicy z województwem lubelskim. Trwają prace nad przebiegiem przyszłej obwodnicy aglomeracji warszawskiej.

W 2022 r. do ruchu ma być włączonych 345 km nowych tras. W tym 46 km autostrad, 253 km dróg ekspresowych oraz 46 km dróg klasy GP (główna przyspieszonego ruchu). To jednak mniej niż w 2021 r., gdy oddano 425 km. Planowane jest także ogłoszenie przetargów na 474 km nowych tras. Chodzi o 340 km dróg ekspresowych oraz 33 km obwodnic.

Ok. 400 mln zł GDDKiA wyda w tym roku na remonty – obejmą 323 km.