Reklama

Tramwaj pojedzie na krakowskie Azory

Kraków ruszył z przygotowaniami do budowy nowej linii tramwajowej. Będzie to kolejny odcinek Krakowskiego Szybkiego Tramwaju – z Krowodrzy Górki do Azorów. Wszystko wskazuje na to, że będzie to też bardzo „zielona” linia tramwajowa.

Publikacja: 19.09.2025 17:49

Batalia o budowę nowej linii tramwajowej do Azorów trwa w Krakowie od wielu lat

Batalia o budowę nowej linii tramwajowej do Azorów trwa w Krakowie od wielu lat

Foto: Andrzej

Koncepcja nowego połączenia tramwajowego przewiduje budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ulicy Opolskiej do pętli Azory – o długości 2,2 km toru podwójnego wraz z infrastrukturą techniczną. W miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory powstanie nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tramwaje dwukierunkowe.

Pętla Azory będzie zadaszona, a w jej bezpośrednim sąsiedztwie stanie budynek terminala pasażerskiego. Wzdłuż trasy nowej linii zostaną wybudowane 4 pary przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowane zostaną w niezbędnym zakresie ulice, drogi rowerowe i skrzyżowania, powstaną też nowe drogi dla rowerów, ekrany akustyczne oraz kładka pieszo-rowerowa nad ul. Weissa.

Bardzo zielona inwestycja

A o co chodzi z „zieloną linią” tramwajową? – Zgodnie z oczekiwaniami i wnioskami mieszkańców został poprawiony projekt inwestycji. Nowy projekt przewiduje znacznie mniejszą ingerencję w istniejącą roślinność przy budowie. Mówiąc najprościej, mniej drzew zostanie wyciętych. Będzie też więcej trawników na trasie budowanej linii i oczywiście zielone wiaty przystankowe, czyli rozchodniki na ich dachach – podsumowuje Jan Machowski z krakowskiego magistratu.

Czytaj więcej

Więcej miejskich autobusów na żądanie? „To bardzo potrzebne rozwiązanie”

To oczywiście tylko część „zielonych” zmian. W projekcie są  m.in. ekrany akustyczne odbijające, przezierne oraz pochłaniające typu „zielona ściana” (i możliwość) obsadzenia ich roślinnością pnącą,  weryfikacja geometrii chodników i dróg dla rowerów (aby ograniczyć ingerencję w zieleń wysoką).

Reklama
Reklama

Zezwolenia i finansowanie

Warto przypomnieć, że batalia o budowę nowej linii do Azorów trwa od wielu lat. Ta część Krakowa nie jest skomunikowana „tramwajowo” z innymi częściami miasta, chociaż pojawiały się plany np. budowy linii tramwajowej, łączącej Azory z Cichym Kącikiem. W przypadku połączenia Krowodrza Górka – Azory w 2017 roku prezydent Krakowa wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wraz z rygorem natychmiastowej wykonalności.

Z wydaną decyzją nie zgodziła się jedna z firm, z siedzibą przy ul. Opolskiej, a więc w rejonie przebiegu planowanej trasy tramwajowej. To spowodowało wieloletni proces odwoławczy, w wyniku którego unieważnione zostały wszystkie wcześniejsze decyzje dotyczące budowy tej linii tramwajowej.

Czytaj więcej

Kraków bez wysokiej podłogi. Umowa na 30 tramwajów za ponad 0,5 mld zł

Aktualnie zadanie budowy linii tramwajowej jest na etapie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uzyskiwania unijnego dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wniosek o unijne dofinansowanie został złożony w ubiegłym roku. ZIM zawnioskował o ok. 173 mln zł, podczas gdy szacunkowy całkowity koszt inwestycji wynosi ok. 250 mln zł. Rozliczenie projektów z tego programu musi nastąpić do końca 2029 roku.

 

 

Reklama
Reklama

Koncepcja nowego połączenia tramwajowego przewiduje budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ulicy Opolskiej do pętli Azory – o długości 2,2 km toru podwójnego wraz z infrastrukturą techniczną. W miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory powstanie nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tramwaje dwukierunkowe.

Pętla Azory będzie zadaszona, a w jej bezpośrednim sąsiedztwie stanie budynek terminala pasażerskiego. Wzdłuż trasy nowej linii zostaną wybudowane 4 pary przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowane zostaną w niezbędnym zakresie ulice, drogi rowerowe i skrzyżowania, powstaną też nowe drogi dla rowerów, ekrany akustyczne oraz kładka pieszo-rowerowa nad ul. Weissa.

/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Inwestycje
Z Krakowa pod Tatry pociągiem dojedziemy szybciej. Dzięki dofinansowaniu z KPO
Inwestycje
Wakacje to czas na termomodernizację szkół i przedszkoli. Mniejsze koszty energii
Inwestycje
Duży ruch w inwestycjach tramwajowych: jedne finiszują, inne startują
Inwestycje
Krakowskie metro przyjedzie później. Wpłynęła na to decyzja prezydenta Oświęcimia
Inwestycje
Droga Czerwona przyspieszy rozwój Gdyni i Pomorza. Pomogą fundusze unijne?
Reklama
Reklama