Reklama
Rozwiń
Reklama

Zielone tory? To dziś niemal norma

Władze Krakowa nową inwestycję tramwajową zaplanowały w ten sposób, by ingerencja w zieleń została maksymalnie ograniczona. Po ekologiczne rozwiązania przy takich inwestycjach sięgają też inne miasta.

Publikacja: 26.09.2025 09:18

Władze Poznania na razie nie planują budowy nowych zielonych torowisk

Władze Poznania na razie nie planują budowy nowych zielonych torowisk

Foto: Krzysztof Bubel

– W Warszawie posiadamy 348,6 km toru pojedynczego, w tym 46,8 km to torowiska zielone. Do końca roku długość ta wzrośnie do ponad 55 km – zapowiada Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Kraków stawia na ekologię

Budowa nowej linii szybkiego tramwaju Krowodrza Górka – Azory obejmie ok. 2,5 km podwójnego toru, cztery przystanki, sieć trakcyjną, system sterowania ruchem i informację pasażerską. Trasa zacznie się przy pętli „Krowodrza Górka P+R”, pobiegnie wzdłuż ul. Opolskiej, a na wysokości ul. Weissa skręci w stronę południową. 

Obecnie trwa procedura środowiskowa i starania o unijne wsparcie w ramach programu FEnIKS 2021–2027. Wniosek złożono w czerwcu 2024 roku. Miasto ubiega się o 173 mln zł, a całkowity koszt inwestycji wynosi 250 mln zł.

Czytaj więcej

Tramwaj pojedzie na krakowskie Azory

Aby inwestycja była bardziej ekologiczna, zmieniono pierwotne założenia. Wprowadzono m.in. ekrany akustyczne typu „zielona ściana” z możliwością obsadzenia roślinnością, korektę geometrii chodników i dróg rowerowych, by ograniczyć wycinkę drzew, oraz dodatkową ekspertyzę fitosanitarną w celu przesadzeń.

Reklama
Reklama

Projekt przewiduje dłuższe odcinki zielonych torowisk, nowe skwery i zieleńce przy ul. Weissa i Jaremy, a także nasadzenia roślin na skarpach przy węźle Weissa. Powiększone wiaty przystankowe z zielonymi dachami oraz trawniki zamiast nawierzchni z kruszywa mają dodatkowo poprawić estetykę i mikroklimat.

Warszawa – tradycja i nowoczesność

Pierwsze zielone torowiska w stolicy pojawiły się 20 lat temu na Bielanach i Bemowie, przy al. Reymonta i ul. Powstańców Śląskich.

Jednak historia sięga jeszcze dalej: przed 1939 rokiem tramwaje na ul. Obozowej jeździły... po trawie. Jerzy S. Majewski w książce „Warszawa nieodbudowana. Lata trzydzieste” wspomina, że starannie skoszony i ukwiecony pas zieleni sprawiał wrażenie łąki, a nie torowiska.

W 2023 roku na odcinku od PKP Koło do pętli Koło torowisko obsadzono mieszanką rozchodnika, bylin i ziół, uzyskując efekt dawnych lat. Rozchodnik, odporny na suszę i niewymagający koszenia, jest dziś podstawową rośliną stosowaną przy takich inwestycjach.

– Zielone tory są standardem przy budowie nowych tras czy przebudowie istniejących torowisk. Zazieleniamy także te odcinki, które nie będą w najbliższym czasie remontowane – mówi Urbanowicz.

Obecnie trwa budowa dwóch tras – przy ul. Rakowieckiej i do Dworca Zachodniego, w sumie 2,5 km. Zieleń pojawi się również na Słomińskiego, Marszałkowskiej i Grójeckiej, poza fragmentami, gdzie musi pozostać przejezdna jezdnia dla służb.

Reklama
Reklama

Zielone torowiska w Poznaniu

Poznań ma 17 072 metry toru pojedynczego z zieloną zabudową, czyli ok. 8,5 km toru podwójnego. Składają się na to 5 258 m toru pokrytego trawą i 11 814 m – rozchodnikiem. – Na razie nie planujemy budowy nowych zielonych torowisk, ale ich wprowadzenie zależeć będzie od przyszłych projektów modernizacji – tłumaczy Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM w Poznaniu.

Przyznaje jednak, że dzięki zielonym torowiskom zwiększa się biologicznie czynna powierzchnia miasta. Ich niewątpliwymi zaletami są również – poza walorami estetycznymi – tłumienie hałasu i ograniczanie drgań, co podnosi jakość życia w mieście.

A Witold Urbanowicz z Tramwajów Warszawskich dodaje, że korzyści z zielonych torowisk są oczywiste: zwiększają estetykę i zmniejszają poziom hałasu. – Ponadto to zwiększanie powierzchni biologicznej miasta, z myślą o bioróżnorodności i retencji – podkreśla rzecznik Tramwajów Warszawskich. 

 

– W Warszawie posiadamy 348,6 km toru pojedynczego, w tym 46,8 km to torowiska zielone. Do końca roku długość ta wzrośnie do ponad 55 km – zapowiada Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Kraków stawia na ekologię

Pozostało jeszcze 94% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Materiał Promocyjny
Twoja gwiazda bliżej niż myślisz — Mercedes Van ProCenter
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Inwestycje
Tramwaj pojedzie na krakowskie Azory
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Inwestycje
Z Krakowa pod Tatry pociągiem dojedziemy szybciej. Dzięki dofinansowaniu z KPO
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama