Udało się zakończyć kluczowy etap budowy strategicznej drogi na Śląsku

W masywie Baraniej Góry przebity został dwukomorowy tunel o długości 830 metrów na prowadzącej w kierunku granicy ze Słowacją drodze ekspresowej S1, pomiędzy miejscowościami Przybędza i Milówka.

Publikacja: 24.11.2022 19:25

W masywie Baraniej Góry przebity został dwukomorowy tunel o długości 830 m

W masywie Baraniej Góry przebity został dwukomorowy tunel o długości 830 m

Foto: adobestock

Teraz wykonawca inwestycji dokończy prowadzone z obu stron drążenie drugiego tunelu o długości 1000 metrów: w nawie, którą pobiegnie droga w stronę Zwardonia pozostało jeszcze do wybrania 470 metrów, natomiast w drugiej, z jezdnią w kierunku Żywca, brakuje 550 metrów.

Odcinek z tunelami to najtrudniejsza część budowanej S1 od Mysłowic do granicy państwa. Będzie miał roczne opóźnienie. Główną przyczyną było wstrzymanie w ubiegłym roku prac na kilka miesięcy, gdy w jednym z tuneli zawaliła się część stropu.

W rezultacie trwająca od końca 2019 r. budowa fragmentu Przybędza – Milówka ma się zakończyć dopiero za dwa lata. Inwestycja obejmuje także wybudowanie niespełna kilometrowej długości estakady posadowionej na 11 podporach ponad ulicami Węgierskiej Górki, ponadto obiektów inżynierskich, mostów drogowych oraz rozbudowę istniejących węzłów w Przybędzy oraz Milówce. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, długim na 4,8 km, droga będzie miała będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.

Czytaj więcej

Tunelem za miliard złotych jedziemy do Zakopanego

W budowie jest także 27 kilometrów trasy na odcinkach pomiędzy Oświęcimiem i Dankowicami oraz od Dankowic do Bielska Białej. To część prowadzonego w nowym śladzie fragmentu ekspresówki S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą. Gdy zostanie ukończony, biegnąca przez region trasa połączy autostradę A1 i lotnisko w Pyrzowicach z Bielskiem Białą, Podbeskidziem i granicą ze Słowacją. Pozwoli także najszybciej przejechać z Katowic do Bielska, odciążając obecna drogę krajową nr 1 biegnąca przez Tychy i Pszczynę, najeżona skrzyżowaniami i wiecznie zakorkowaną.

Wykonawcą przeszło wartego blisko miliard złotych, 15-kilometrowego odcinka Oświęcim – Dankowice jest konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Buduje ono dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas w każdym kierunku, a także trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze. Powstaną także drogi towarzyszące oraz obsługujące tereny przyległe.

Czytaj więcej

Katowice rozbudowują drogi dla rowerów. Do końca roku ma ich być 190 km

Natomiast 12-kilometrowy odcinek S1 pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok koło Bielska-Białej realizuje konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. Wartość kontraktu obejmującego także dwa węzły drogowe - Stara Wieś i Suchy Potok, sięga 587 mln zł.

Część trasy S1 została wybudowana wcześniej – od Bielska Białej aż za Żywiec. W pierwszej połowie ub. roku do ruchu włączony został okryty złą sławą fragment S1 pomiędzy miejscowością Podwarpie na czteropasmówce biegnącej od Katowic przez Siewierz do Częstochowy a Pyrzowicami. Doszło tam do wielu śmiertelnych wypadków, bo przez lata dwujezdniowa trasa zaraz za węzłem Podwarpie zwężała się do jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każdą stronę. To myliło kierowców, którzy nagminnie nie przestrzegali ustanowionego tam ograniczenia prędkości. Finalizacja inwestycji ostatecznie zlikwidowała zagrożenie. Wraz z blisko 10-kilometrowym odcinkiem brakującej jezdni oddano także przebudowany węzeł w Mierzęcicach.

Teraz wykonawca inwestycji dokończy prowadzone z obu stron drążenie drugiego tunelu o długości 1000 metrów: w nawie, którą pobiegnie droga w stronę Zwardonia pozostało jeszcze do wybrania 470 metrów, natomiast w drugiej, z jezdnią w kierunku Żywca, brakuje 550 metrów.

Odcinek z tunelami to najtrudniejsza część budowanej S1 od Mysłowic do granicy państwa. Będzie miał roczne opóźnienie. Główną przyczyną było wstrzymanie w ubiegłym roku prac na kilka miesięcy, gdy w jednym z tuneli zawaliła się część stropu.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe
Inwestycje
Kraków rewitalizuje forty. Zyskują nowe, czasem zaskakujące funkcje
Inwestycje
Ostre zakręty i korki. Szukają miejsca dla nowej drogi pod Krakowem