Reklama

Międzynarodowy projekt ma pomóc odkorkować Hel

Kończący się sezon urlopowy i zimniejsza pogoda wypłaszają znad morza turystów, którzy tego lata wyjątkowo dopisali. Ale udany sezon po raz kolejny pokazał, że na Helu potrzebne są zmiany. Bo w przyszłym roku znów sparaliżują go korki.

Publikacja: 16.10.2021 09:35

Międzynarodowy projekt ma pomóc odkorkować Hel

Foto: katatonia

Półwysep Helski, należący do głównych atrakcji urlopowych osób wybierających się nad morze, coraz gorzej radzi sobie z napływem tłumów. Problemem jest komunikacja: dotarcie na Hel wymaga uzbrojenia się w potężną dawkę cierpliwości. Jadący samochodami skazani są na tkwienie w korkach, podróż pociągiem to stanie w tłoku, jedno i drugie czeka wybierających autobus. Przez fatalną komunikację cierpią także mieszkańcy półwyspu: nie tylko przez kłopoty z wyjazdem lub powrotem do domu, ale także z powodu spalin, które unoszą się nad szosą i zatruwają środowisko.

Dlatego potrzeba pilnych działań, które pozwolą odkorkować Hel. Ma je wypracować tzw. plan mobilności dla półwyspu, powstający w ramach międzynarodowego projektu RiConnect. Jego przygotowanie koordynuje Biuro Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). RiConnect, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, realizowany jest także przez Kraków, Paryż, Barcelonę, Saloniki, Amsterdam, Manchester i Porto. Celem projektu jest zaproponowanie rozwiązań, które usprawnią transport publiczny i będą wspierać mobilność mieszkańców metropolii.

Czytaj więcej

Dworce na Mazowszu będą wygodniejsze

- Chcemy znaleźć najlepsze alternatywy dla komunikacji samochodowej, wykorzystać już istniejące zasoby i tak je rozwinąć, aby dotarcie na Półwysep Helski i podróżowanie po nim było przyjazne dla mieszkańców, turystów i środowiska - powiedziała Karolina Orcholska, koordynatorka projektu z OMGGS.

Nad planem pracuje Lokalna Grupa Robocza, w skład której wchodzą przedstawiciele samorządów m.in. z powiatu puckiego, Pucka, Władysławowa, Helu, Jastarni oraz Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego i spółki InnoBaltica. Jej uczestnicy chcą wypracować taką ofertę transportu lokalnego, która sprawi, że mieszkańcy zostawią auta w garażach.

Reklama
Reklama

W maju nad potencjalnymi możliwościami usprawnienia komunikacji przez Półwysep Helski dyskutowali samorządowcy. Omawiano m.in. dwie kwestie: modernizację linii kolejowej Reda-Hel oraz budowę drogi Via Maris. Ta druga połączyłaby Gdynię i Władysławowo, ale nie rozwiązuje problemu podróży przez sam półwysep. Jest też związana z uruchomieniem innych projektów drogowych w regionie, m.in. budowy tzw. Drogi Czerwonej. Natomiast modernizacja linii kolejowej w ramach projektu “Poprawa przepustowości na linii kolejowej 213 Reda - Hel” obejmującego rozbudowę o drugi tor oraz elektryfikację trasy miałaby dużo większe szanse powodzenia. Ale w trakcie konsultacji z mieszkańcami okazało się, że ma także wielu przeciwników.

Czytaj więcej

Miejska komunikacja traci pasażerów na Pomorzu

Na początku października w Jastarni zorganizowane zostały warsztaty, na które zaproszono mieszkańców półwyspu, samorządowców, ekspertów z zakresu mobilności, przedstawicieli organizacji turystycznych oraz biznesu. Według serwisu TransInfo, o ile część osób w rozbudowie infrastruktury kolejowej widzi najlepszy sposób na odkorkowanie półwyspu, część uważa, że poszerzenie trasy do dwóch torów i zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów pozbawi małe miejscowości walorów kameralnych, spokojnych kurortów.

Powstała nawet petycja, w której mieszkańcy i miłośnicy Kuźnicy sprzeciwiają się inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych w dwa tory i stację przesyłową wysokiego napięcia w ich miejscowości. - Również wielu mieszkańców Chałup nie chce mijanki w ich miejscowości – podaje TransInfo.

Inwestycje
Remonty i modernizacje dróg z rządowego funduszu. Kto planuje inwestycje?
Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama