Samorządy miejskie po raz kolejny mają powód do niezadowolenia z prac legislacyjnych rządu. W konsultowanym obecnie projekcie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju zabrakło rozdziału o polityce miejskiej. Jest za to polityka publiczna, a to nie to samo.
CZYTAJ TAKŻE: Wieś inaczej rządzona
Po przedstawieniu przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju projektu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Związek Miast Polskich opublikował stanowisko, w którym zaopiniował negatywnie wiele nowych przepisów.Najważniejszy zarzut dotyczył skreślenia rozdziału poświęconego polityce miejskiej. Jest to nie do przyjęcia, orzekli samorządowcy. W to miejsce wpisano rozdział dotyczący polityki publicznej. „Jest potrzebny, ale nie powinien zastępować rozdziału o polityce miejskiej, lecz go poprzedzać” – napisali w stanowisku. Poprzedni rząd przyjął ogólny zarys krajowej polityki miejskiej, ale to obecny nadał jej praktyczny wymiar dzięki uwzględnieniu jej w strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Została też ujęta w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 2015 r. Prawo o miastach królewskich inkorporowano do Konstytucji 3 maja, a po raz drugi zrobiła to ustawa z 29 kwietnia 1925 roku o rozbudowie miast.Toteż umocowanie polityki miejskiej w prawie jest konieczne. Po takiej krytyce resort postanowił przywrócić rozdział poświęcony polityce miejskiej. Natomiast „polityka publiczna” znalazła się tuż po nim.
Wszystko przez strategię
Projekt ustawy zawiera tyle zmian, że stanowi raczej nową ustawę niż nowelizację poprzedniej. Przekładają się one również m.in. na zmiany w samorządowych ustawach kompetencyjnych. MIiR tłumaczy, że zmiany wynikają z zapisów strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju w zakresie konsolidacji systemu zarządzania rozwojem Polski i etapowego wprowadzania systemu zintegrowanych strategii – krajowej, wojewódzkiej i lokalnej. Najważniejsze z nich odnoszą się do systemu zarządzania rozwojem kraju. Przewidziano m.in. wprowadzenie koncepcji rozwoju kraju w miejsce strategii rozwoju kraju i koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju jako wizyjnego dokumentu opisującego uwarunkowania i trendy rozwojowe kraju. Zaplanowano także wdrożenie nowej koncepcji uzgadniania z samorządami najważniejszych działań rozwojowych. Mają być wprowadzone m.in. nowe narzędzia, w tym kontrakt programowy, kontrakt sektorowy oraz porozumienie terytorialne.
CZYTAJ TAKŻE: Warunki tylko na plombę