Rower także dla seniorów

Dojeżdżający do szkół czy pracy oraz turyści – głównie dla nich powstaje publiczny rower regionalny.

Publikacja: 03.10.2017 20:00

Rower miejski w Łodzi jest popularną formą komunikacji, teraz sieć wypożyczalni  obejmie region

Rower miejski w Łodzi jest popularną formą komunikacji, teraz sieć wypożyczalni obejmie region

Foto: Zorro2212/wikipedia

W regionie szykuje się rewolucja: w małych miastach, przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, powstaną wypożyczalnie publicznych rowerów, na wzór tych, jakie od półtora roku działają w Łodzi.

Zarówno partnerzy projektu „Rowerowe Łódzkie”, jak i mieszkańcy są zachwyceni pomysłem. – O jego powodzenie jestem spokojny. Spodziewam się nawet rozszerzenia przedsięwzięcia, bo już mieliśmy pytania od innych samorządów zainteresowanych przystąpieniem do wspólnej sieci rowerowej – mówi marszałek województwa Witold Stępień.

Rzędy jednośladów

Pomysł jest prosty – w miastach leżących na trasie ŁKA powstaną bezobsługowe stacje rowerowe – łącznie 125, z tysiącem rowerów. Pasażer np. po wyjściu z pociągu mógłby skorzystać z roweru jako alternatywnego środka transportu i nim dotrzeć np. w pobliże swojego domu. Albo pożyczyć pojazd na osiedlu i dojechać na pociąg. – Wszystkie miasta dążą do integracji środków transportu, projekt „Rowerowe Łódzkie” temu sprzyja – mówi Marta Markowska, rzeczniczka Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jak popularne są w regionie rowery i pociągi świadczy fakt, że już teraz przy stacjach kolejowych jest pełno prywatnych jednośladów, zostawionych przez osoby, które nimi dojeżdżają na pociąg. – W wielu miejscowościach to norma. Np. na linii do Koluszek, koło stacji kolejowych widać sznury rowerów, przypinanych gdzie się da przez osoby, które kontynuują podróż pociągiem – zaznacza Marta Markowska.

Samorząd województwa, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, zdecydował się stworzyć sieć rowerów publicznych. Stacje rowerowe powstaną przy przystankach komunikacji miejskiej i dworcach, by dobrze skomunikować różne środki komunikacji.

– Przy punktach wypożyczenia roweru będą też parkingi rowerowe dla osób, które zechcą zostawić tu własne jednoślady. Będzie tu bezpiecznie, parkingi będą monitorowane – mówi dyr. Teresa Woźniak z urzędu marszałkowskiego.

Rowerowe Koluszki

Najwięcej – bo aż 22 stacje ze 126 rowerami publicznymi – powstaną w gminie Koluszki, gdzie jednoślady dotrą nawet na niektóre tereny wiejskie.

– Zdecydowaliśmy się na „full opcję”, czyli pełną wersję projektu, dzięki temu w przyszłości sieci publicznych rowerów nie trzeba już będzie rozbudowywać – mówi Mateusz Karwowski, dyrektor wydziału inwestycji w Urzędzie Miasta Koluszki.

W gminie brak publicznej komunikacji autobusowej, więc rowery są tu popularnym i lubianym środkiem transportu. To wynika z badań wśród mieszkańców, którzy poparli pomysł. – Odnieśli się wręcz entuzjastycznie. Dlatego postanowiliśmy, że zrobimy pełną wersję przedsięwzięcia – mówi dyr. Karwowski.

Punkty, gdzie będzie można pożyczyć rower, powstaną przy stacjach kolejowych, urzędach, szkołach, osiedlach. Rozlokowane będą tak, by jak najwięcej osób mogło z nich skorzystać. – Zrobiliśmy pierścień wokół Koluszek i aż siedem z 22 stacji rowerowych powstanie na terenach wiejskich – podkreśla Karwowski.

Wizja władz Koluszek sięga dalej – chcą przyciągnąć turystów i na rowery „przesadzić” seniorów. – Już dziś wiele starszych osób rowerami jedzie np. do przychodni. Inni chętnie by z nich korzystali, ale ich pojazdy są w złym stanie technicznym. Sprawny rower z wypożyczalni wielu zachęci – mówi dyr. Karwowski. Zwłaszcza że seniorzy mogliby jeździć za darmo. Pół godziny to wystarczający czas, by dojechać rowerem np. do przychodzi czy sklepu.

Projekt to też ukłon w stronę turystów. Trwa budowa parku wodnego w Lisowicach – jednej z atrakcji. Do niego turyści mogliby dojechać rowerem.

Najpierw do Sieradza

W Łowiczu do dyspozycji mieszkańców i turystów ma być blisko 100 rowerów w 12 punktach, m.in. przy dworcu głównym i koło targowiska. Miasto liczy, że będą z nich korzystali goście, zwłaszcza że ziemia łowicka świetnie nadaje się do uprawiania turystyki aktywnej. Są tu szlaki rowerowe ukazujące najciekawsze miejsca i zabytki chociażby w Łowiczu i Nieborowie. Jest m.in. szlak „Dwory i Kościoły”, który prowadzi przez miejsca związane z historią Marii Walewskiej.

W Sieradzu powstanie 12 stacji ze 104 rowerami (przy dworcu PKP – Sieradz i Sieradz-Warta), okolicach SP nr 10, stadionu, parków i centrum. – Inicjatywa bardzo dobra, a dzięki temu, że jest wielu partnerów, finansowanie przedsięwzięcia jest tańsze – mówi Rafał Wojtczak z Urzędu Miasta Sieradza.

Chodzi o odciążenie ruchu w mieście i zachęcenie mieszkańców do szerszego wykorzystywania rowerów. – Ale liczymy też na zainteresowanie turystów – zaznacza Rafał Wojtczak. W Sieradzu, korzystając z roweru, można odwiedzić np. parki nad Wartą, a w mieście zabytkową Farę czy podominikański klasztor.

Z kolei w Pabianicach powstanie 14 stacji oferujących 122 rowery do wypożyczenia. Lokalizacja stacji została wytypowana przy udziale grup rowerowych, które działają w Pabianicach. Rowerem będzie można przemieszczać się po Pabianicach albo dojechać do innych miast województwa, gdzie znajdą się stacje.

– Projekt umożliwia połączenie różnych systemów transportu publicznego, co pozwoli mieszkańcom korzystać w podróży z roweru, autobusu i pociągów ŁKA – mówi prezydent miasta Grzegorz Mackiewicz.

Fani dwóch kółek korzystający z publicznych rowerów w Łodzi już mają do dyspozycji 148 stacji na terenie miasta i blisko 1,5 tys. rowerów. Obecna oferta będzie uzupełnieniem.

Pierwsze stacje – wypożyczalnie rowerowe pojawią się w maju przyszłego roku. – W pierwszej kolejności chcielibyśmy, żeby rowery były dostępne wzdłuż linii kolejowej do Sieradza, czyli dla pasażerów jeżdżący pociągiem na trasie Łódź, Pabianice, Łask, Zduńska Wola i Sieradz. – Korzysta z niej bardzo dużo pasażerów, więc zaczniemy od nich – wyjaśnia dyr. Teresa Woźniak. Jednak już w sierpniu – jak przewiduje samorząd województwa – stacje rowerowe stanęłyby na linii łowickiej, kutnowskiej czy skierniewickiej. – Rzecz jasna, zależy nam na tym, żeby stacje rowerowe i parkingi były gotowe, kiedy będzie ciepło i by można z nich korzystać do końca lata – mówi dyr. Woźniak.

W regionie szykuje się rewolucja: w małych miastach, przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, powstaną wypożyczalnie publicznych rowerów, na wzór tych, jakie od półtora roku działają w Łodzi.

Zarówno partnerzy projektu „Rowerowe Łódzkie”, jak i mieszkańcy są zachwyceni pomysłem. – O jego powodzenie jestem spokojny. Spodziewam się nawet rozszerzenia przedsięwzięcia, bo już mieliśmy pytania od innych samorządów zainteresowanych przystąpieniem do wspólnej sieci rowerowej – mówi marszałek województwa Witold Stępień.

Pozostało 92% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej