Tuż przed świętami Bożego Narodzenia radni przyjęli budżet. – To budżet proinwestycyjny i prospołeczny: jest Wrocławski Budżet Obywatelski (31 mln zł), ale też partycypacyjny. Na program dla rad osiedli przeznaczono 21 mln zł zamiast 3 mln zł. W sumie zadania realizowane w ramach tych obszarów stanowią niemal 35 proc. wydatków budżetu miasta – mówił Marcin Urban, skarbnik miasta. Dodał, że na edukację miasto przeznaczy już 1 mld 70 mln zł, podczas gdy subwencja oświatowa nie pokrywa nawet wynagrodzeń.
Wrocław jest czwartym co do liczby mieszkańców miastem w Polsce. Wyprzedza go stolica, Kraków i Łódź. Ale jego budżet mieści się na podium. Stolica Dolnego Śląska porównała swój projekt budżetu na 2018 r. z innymi polskimi metropoliami: Krakowem, Łodzią, Poznaniem, Gdańskiem i Katowicami. – Z nich wyprzedza nas tylko Kraków – chwalą się wrocławscy urzędnicy. Oczywiście także Warszawa, której nie uwzględniono w porównaniu.
W projekcie budżetu na 2018 r. Wrocław zaplanował swoje dochody w wysokości 4 mld 259 mln zł. Ostatecznie na sesji 21 grudnia – przyjęto kwotę to 4,5 mld zł. W porównaniu więcej ma Kraków – 5 mld 168 mln zł, ale za Wrocławiem są: Łódź – 3 mld 973 mln zł, Poznań – 3 mld 510 mln zł, Gdańsk – 3 mld 028 mln zł, Katowice 2 mld 055 mln zł.
Ważne inwestycje
Wrocław nie zamierza oszczędzać na inwestycjach. W przyszłym roku miasto zaplanowało na ten cel 873 mln zł. Kraków jeszcze więcej: – 940 mln zł, Poznań – 818 mln zł, Katowice – 648 mln zł, Łódź – 617 mln zł, a Gdańsk – 579 mln zł. Z kolei Warszawa chce wydać na inwestycje prawie 3,2 mld zł, z czego 1 mld 522 mln zł na transport i komunikację.
Marcin Urban mówi, że Wrocław w 2018 r. wyda o ponad 240 mln zł więcej niż w 2017 roku. – Spodziewamy się też znacznie więcej środków z Unii Europejskiej, prawie 250 mln zł (w 2017 r. szacujemy, że będzie to ok. 97 mln zł). 40 proc. zadań inwestycyjnych to zadania współfinansowane z funduszy unijnych. Wśród dużych miast większym budżetem inwestycyjnym może się pochwalić jedynie Kraków – podkreśla skarbnik Wrocławia. W przyszłym roku stolica Dolnego Śląska chce kontynuować budowę osi zachodniej drogi krajowej nr 94 etap I – obwodnica Leśnicy od ul. Średzkiej do Portu Lotniczego. Inwestycja współfinansowana ze środków unijnych ma kosztować 133 mln zł. W planach jest dalsza budowa trasy tramwajowej na ul. Hubskiej od ul. Glinianej do ul. Dyrekcyjnej, co w sumie pochłonie ponad 28 mln zł. Poza tym ma być dalej przebudowywana ul. Buforowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395 we Wrocławiu. Ta inwestycja pochłonie ok. 85 mln zł. W przyszłym roku ma się rozpocząć budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej łączącej osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia. Inwestycja potrwa w sumie trzy lata i pochłonie 245 mln zł. Poza tym urząd planuje rozpocząć budowę trasy tramwajowej wzdłuż ulic Popowickiej, Starogroblowej, Długiej, co pochłonie ponad 130 mln zł, czy budowę osi zachodniej w ciągu drogi krajowej nr 94 etap II na odcinku od alei Stabłowickiej do ul. Kosmonautów, co ma kosztować 126 mln zł.