Białystok stawia na ekologiczny i zrównoważony transport miejski. Pod koniec czerwca miasto podpisało umowę na dotację unijną, która pozwoli na rozwój komunikacji. 105,2 mln zł umożliwi m.in. na dalszą modernizację taboru, np. zakup 20 nowych, ekologicznych niskopodłogowych autobusów.
– Będą to pojazdy o długości 12 i 18 m – tłumaczy Anna Kowalska z białostockiego ratusza. Na ten cel zarezerwowano 32 mln zł netto, ale ostateczna cena będzie znana po przeprowadzeniu postępowania przetargowego. Autobusy mają trafić do Białegostoku w roku 2019. – W najbliższych latach planujemy kolejne zakupy taboru niskoemisyjnego dzięki środkom z czterech projektów dotyczących transportu miejskiego – mówi urzędniczka. Do 2020 miasto chce co roku ogłaszać przetargi na 20 pojazdów, a w 2021 – osiem. Wszystkie będą współfinansowane z dotacji unijnych. W sumie na ten cel Białystok zamierza wydać 110 mln zł.
Nowe wiaty i ulice
Ale nowy tabor to niejedyne udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej. W ramach podpisanej w czerwcu umowy w mieście pojawi się 80 nowych wiat przystankowych, większość z nich stanie w centrum. Część zastąpi wyeksploatowane przystanki, część zostanie ustawiona tam, gdzie obecnie nie ma wiat. Będą one miały ok. 6–8 m długości, przeszklone ściany, zostaną także wyposażone w ławki i gabloty do wywieszania informacji przystankowych. Urząd zamierza przeprowadzić konkurs na projekt wiat, a potem sukcesywnie je montować w przyszłym oraz w 2019. W sumie na ten cel Białystok przeznaczy ok. 2,4 mln zł.
W stolicy Podlasia nie było do tej pory biletomatów. To także się zmieni. Miasto chce uruchomić sprzedaż biletów w automatach w 2019 r. Na ulicach Białegostoku pojawią się 24 urządzenia stacjonarne oraz 255 mobilnych – mają zostać zainstalowane we wszystkich autobusach. – Automaty będą obsługiwać doładowania elektronicznej portmonetki oraz biletów okresowych na Białostockiej Karcie Miejskiej. W biletomacie stacjonarnym będzie można zapłacić gotówką oraz kartami bankowymi – zapewnia Anna Kowalska. Poza tym urządzenia będą służyć również jako infopunkty z informacją na temat tras, rozkładów jazdy, taryfy biletowej, przepisów i regulacji prawnych.