Bydgoszcz modernizuje drogi

Miasto chce ograniczyć ruch samochodów w centrum i zmniejszyć korki. Pomóc w tym mają duże inwestycje komunikacyjne.

Publikacja: 27.07.2016 23:00

Przebudowa trasy WZ to największy infrastrukturalny projekt Bydgoszczy.

Przebudowa trasy WZ to największy infrastrukturalny projekt Bydgoszczy.

Foto: materiały prasowe

Kluczowa dla rozwoju miasta i całego regionu jest budowa trasy S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Trwają prace projektowe nad 130 kilometrowym odcinkiem drogi, który zepnie Bydgoszcz z Gdańskiem na północy oraz Poznaniem na południowym zachodzie. Zgodnie z planem prace powinny ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się w 2019 r. Koszt inwestycji to 2,5 mld zł.

– Trasa S5 nie tylko połączy nas z siecią najważniejszych autostrad. Jej część stanowić ma północno-zachodnią obwodnicę miasta. To oznacza, że wyprowadzimy z Bydgoszczy znaczną część ruchu tranzytowego – przekonuje Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Realizacja tej drogi powiąże Bydgoszcz m.in. z autostradami A1 ze Śląska przez Łódź do Gdańska oraz A2 Warszawa – Poznań – Berlin.

Lepszy dojazd do S5

Ale żeby dobrze wykorzystać tę drogę, trzeba odpowiednio powiązać ją z miastem. Dlatego Bydgoszcz przygotował modernizację ulicy Grunwaldzkiej, która w przyszłości połączy ją z projektowaną trasą S5. Na długości blisko 5 kilometrów dobudowana zostanie druga jezdnia, a na odcinku od ul. Skośnej do Flisackiej powstanie też buspas (czyli trzeci pas), który pozwoli na szybki dojazd komunikacji do centrum. Przebudowane zostaną też wszystkie skrzyżowania, a także ulice poprzeczne m.in. fragmenty ulic Czaplej, Łowiskowej, Zimorodkowej, Wroniej. Projektowane są również drogi serwisowe, równoległe do ulicy Grunwaldzkiej, tak aby ułatwić dojazd do posesji. Projekt zakłada budowę nowych przystanków autobusowych, chodników, dróg dla rowerów, przebudowę mostu na strudze Flis oraz ustawienie ekranów akustycznych w rejonie osiedli Osowa Góra i  Czyżkówko.

Jak zapewniają przedstawiciele bydgoskiego ratusza rozbudowa Grunwaldzkiej została zgłoszona do Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, co umożliwi dofinansowanie inwestycji z funduszy europejskich. Koszt budowy szacowany jest na około 150 mln zł.

Kujawska z tramwajem

Kolejną dużą inwestycją będzie rozbudowa ul. Kujawskiej. Pomiędzy ważnymi rondami Kujawskim i Bernardyńskim planowana jest budowa drugiej jezdni oraz torowiska tramwajowego. W tym przypadku konieczna będzie modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Po stronie wschodniej ul. Bernardyńskiej powstaną ścieżki i chodniki, które zostaną połączone z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Zostanie też wydzielony buspas.

Magistrat wystąpił już o wydanie zezwolenia na realizację tej inwestycji i jeszcze w tym roku planuje ogłoszenie przetargu.

– Rozbudowana ul. Kujawska zdecydowanie poprawi dojazd do centrum z osiedli z tak zwanego „górnego tarasu”. Warto podkreślić, że wraz z realizacją tego zadania zamierzamy zakupić kolejnych 15 nowoczesnych tramwajów. Poza tym poprawi się estetyka tej części miasta. Szacowany koszt tego przedsięwzięcia to 275 mln zł – opisuje Tomasz Szymański, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Dłuższa Trasa Uniwersytecka

Bydgoszcz przygotowuje się także do wydłużenia Trasy Uniwersyteckiej. Pierwszy etap tej inwestycji zakończył się w 2013 roku, łącząc centrum ze Wzgórzem Wolności. Po rozbudowie będzie to najkrótsza trasa do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.

– Tę inwestycję zamierzamy sfinansować ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Wymagało to zmiany statusu drogi na wojewódzką. Udało się przeprowadzić tę procedurę w wyjątkowo krótkim czasie. Dzięki temu warta 50 mln zł inwestycja nie będzie finansowana wyłącznie z budżetu miasta. Czekamy na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji, by ogłosić przetarg na prace budowlane – dodaje prezydent Rafał Bruski.

W tegorocznym budżecie miasta zapisano blisko 120 mln zł na rozpoczęcie tych trzech inwestycji. Zakładany wkład własny miasta przy każdym projekcie to 30 procent kosztów. Prace budowlane będą podzielone na etapy, tak by powodować najmniejsze utrudnienia. Zakończenia robót można spodziewać się w 2019 roku.

Największe wyzwanie

Największym drogowym wyzwaniem będzie jednak modernizacja trasy WZ. Jednojezdniowa arteria w ostatnich latach stała się drogą krajową, tym samym wzrósł na niej ruch pojazdów. Wąskimi gardłami są skrzyżowania z ulicami Gdańską, Sułkowskiego oraz Wyszyńskiego, gdzie kierowcy najwięcej czasu tracą w korkach.

– Liczę że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko uda się pozyskać środki także na tę inwestycję. Zleciliśmy opracowanie koncepcji i projektu trasy. Przewidujemy możliwość budowy dwupoziomowego skrzyżowania, stąd szacowany koszt inwestycji to 700-800 mln zł. Środki z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” chcemy też wykorzystać przy budowie nowego mostu tramwajowego i drogowego pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. Dla tej inwestycji również zleciliśmy przygotowanie dokumentacji projektowej – tłumaczy Rafał Bruski.

Ponadto w ramach mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (to specjalnie wydzielone kwoty dla Bydgoszczy i Torunia oraz okolicznych gmin) zmodernizowanych zostanie w mieście nad Brdą szereg istniejących torowisk tramwajowych (Babia Wieś, Wojska Polskiego, Gdańska) oraz powstaną nowe buspasy (Gdańska, Kolbego, Wały Jagiellońskie). W planach jest także parking w systemie Park and Ride (Parkuj i jedź), który ma zachęcić kierowców do przesiadania się do komunikacji miejskiej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.kozubal@rp.pl

Kluczowa dla rozwoju miasta i całego regionu jest budowa trasy S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Trwają prace projektowe nad 130 kilometrowym odcinkiem drogi, który zepnie Bydgoszcz z Gdańskiem na północy oraz Poznaniem na południowym zachodzie. Zgodnie z planem prace powinny ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się w 2019 r. Koszt inwestycji to 2,5 mld zł.

– Trasa S5 nie tylko połączy nas z siecią najważniejszych autostrad. Jej część stanowić ma północno-zachodnią obwodnicę miasta. To oznacza, że wyprowadzimy z Bydgoszczy znaczną część ruchu tranzytowego – przekonuje Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Realizacja tej drogi powiąże Bydgoszcz m.in. z autostradami A1 ze Śląska przez Łódź do Gdańska oraz A2 Warszawa – Poznań – Berlin.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej