Kluczowa dla rozwoju miasta i całego regionu jest budowa trasy S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Trwają prace projektowe nad 130 kilometrowym odcinkiem drogi, który zepnie Bydgoszcz z Gdańskiem na północy oraz Poznaniem na południowym zachodzie. Zgodnie z planem prace powinny ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się w 2019 r. Koszt inwestycji to 2,5 mld zł.
– Trasa S5 nie tylko połączy nas z siecią najważniejszych autostrad. Jej część stanowić ma północno-zachodnią obwodnicę miasta. To oznacza, że wyprowadzimy z Bydgoszczy znaczną część ruchu tranzytowego – przekonuje Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Realizacja tej drogi powiąże Bydgoszcz m.in. z autostradami A1 ze Śląska przez Łódź do Gdańska oraz A2 Warszawa – Poznań – Berlin.
Lepszy dojazd do S5
Ale żeby dobrze wykorzystać tę drogę, trzeba odpowiednio powiązać ją z miastem. Dlatego Bydgoszcz przygotował modernizację ulicy Grunwaldzkiej, która w przyszłości połączy ją z projektowaną trasą S5. Na długości blisko 5 kilometrów dobudowana zostanie druga jezdnia, a na odcinku od ul. Skośnej do Flisackiej powstanie też buspas (czyli trzeci pas), który pozwoli na szybki dojazd komunikacji do centrum. Przebudowane zostaną też wszystkie skrzyżowania, a także ulice poprzeczne m.in. fragmenty ulic Czaplej, Łowiskowej, Zimorodkowej, Wroniej. Projektowane są również drogi serwisowe, równoległe do ulicy Grunwaldzkiej, tak aby ułatwić dojazd do posesji. Projekt zakłada budowę nowych przystanków autobusowych, chodników, dróg dla rowerów, przebudowę mostu na strudze Flis oraz ustawienie ekranów akustycznych w rejonie osiedli Osowa Góra i Czyżkówko.
Jak zapewniają przedstawiciele bydgoskiego ratusza rozbudowa Grunwaldzkiej została zgłoszona do Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, co umożliwi dofinansowanie inwestycji z funduszy europejskich. Koszt budowy szacowany jest na około 150 mln zł.
Kujawska z tramwajem
Kolejną dużą inwestycją będzie rozbudowa ul. Kujawskiej. Pomiędzy ważnymi rondami Kujawskim i Bernardyńskim planowana jest budowa drugiej jezdni oraz torowiska tramwajowego. W tym przypadku konieczna będzie modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Po stronie wschodniej ul. Bernardyńskiej powstaną ścieżki i chodniki, które zostaną połączone z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Zostanie też wydzielony buspas.