Młodzi artyści w dwóch przestrzeniach

W piątek 14 grudnia otwarcie piątej edycji Gdańskiego Biennale Sztuki.

Publikacja: 12.12.2018 14:00

Laureatką pierwszego Gdańskiego Biennale Sztuki była Dorota Nieznalska za pracę „Królowa Polski”

Laureatką pierwszego Gdańskiego Biennale Sztuki była Dorota Nieznalska za pracę „Królowa Polski”

Foto: materiały prasowe

– Ideą konkursu jest próba wychwycenia najnowszych tendencji w sztukach wizualnych – wyjaśnia Grażyna Tomaszewska, pomysłodawczyni i kuratorka imprezy. – Na naszym Biennale można je obserwować we wszystkich prezentowanych mediach – malarstwie, rzeźbie, grafice, instalacjach, wideo. Chodzi o to, by jak największa liczba artystów mogła wziąć udział w jednej wystawie. Wśród prezentowanych twórców jest wyjątkowo wielu młodych, ale i niemało dobrze już znanych – z dużym dorobkiem artystycznym. W tym roku widzowie zobaczą zdecydowanie więcej grafiki, co mnie bardzo cieszy, bo tutejsza jest na bardzo wysokim poziomie. W tegorocznej odsłonie Biennale nie będzie klasycznej rzeźby, ale za to wiele przestrzennych instalacji, a najwięcej jak zwykle malarstwa. Bogactwo wystawy polega przecież i na jej różnorodności – dodaje.

Premierowo pokazana zostanie praca „Złote żniwa” laureatki pierwszego Biennale z 2012 roku Doroty Nieznalskiej, składająca się z projekcji wideo zdjęcia na ścianie i elementów przestrzennych. Pojawi się także praca „Epitafium” Agnieszki Piaseckiej, biorącej także udział w poprzednich edycjach. Tym razem publiczność będzie mogła zobaczyć wykonaną przez artystkę specyficzną biżuterię – naszyjniki składające się z ludzkich włosów, gipiury, koralików oraz fotografii. Zostanie zaprezentowana również praca Katarzyny Swinarskiej – dwupasmowa projekcja wideo „Sen rewolucjonistki”. Wielkoformatową abstrakcyjną pracę malarską „Cyrkulacje” pokaże Krzysztof Wróblewski. Pojawi się praca przestrzenna młodej artystki Sylwii Aniszewskiej – „Słoneczkowe truskawkowe całuski”, na którą składają się obiekty przedstawiające przeskalowane truskawki. Ewa Skaper zaprezentuje z kolei tryptyk „Ładna dobra miła” przedstawiający trzy kobiece postaci.

Wśród grafik wielkością wyróżniać się będzie „Gdańsk, Westerplatte I, II, III” (160 x na 300 cm) Dominika Włodarka wykonany techniką wklęsłodruku.

Pierwsza edycja Gdańskiego Biennale Sztuki z 2010 roku miała zasięg ogólnopolski. Była to wystawa tematyczna zatytułowana „Tożsamość Miejsca”. Od II edycji w Biennale udział mogą brać artyści związani z województwem pomorskim. Udział w Biennale mogą wziąć absolwenci pomorskich ASP z tytułem magistra, a także twórcy nieposiadający takiego dokumentu, ale mogący wykazać się kilkuletnim uprawianiem zawodu w tym regionie – z sukcesami. Spośród rekordowej liczby ponad 100 zgłoszeń, które napłynęły w tym roku, zostało wybranych przez Radę Ekspercką 36. Podobnie jak w poprzednich edycjach – artyści zgłaszają prace, które powstały między jednym a drugim Biennale – ich technika i tematyka są dowolne. Nie ma jednak wymogu, by były przy tej okazji prezentowane premierowo.

Dotychczasowymi laureatami Gdańskiego Biennale Sztuki byli: Dorota Nieznalska za pracę „Królowa Polski” (2010), Elvin Flamingo za „Dwóch ludzi z napisem Sopot” (2012), Zuza Golińska za pracę „Chórzyści” (2014) oraz Martyna Jastrzębska za „Bajki Starego Kontynentu vol 1″ (2016).

Pod koniec wystawy jury wyłoni zwycięzcę Biennale, swego laureata wybierze także publiczność. Nowością będzie nagroda rektora gdańskiej ASP przyznana po raz pierwszy. Wyniki zostaną ogłoszone na finisażu. Po raz pierwszy Biennale będzie prezentowane w dwóch, a nie jednej – jak dotąd – przestrzeniach wystawienniczych – w Gdańskiej Galerii Miejskiej: GGM2 przy ul. Powroźniczej oraz 4G przy ul. Szerokiej.

Będzie można zobaczyć także prace m.in. Martyny Baranowicz, Joanny Borof, Katarzyny Dyjewskiej, Kornelii Dzikowskiej, Filipa Ignatowicza, Kamila Kocurka, Aleksandry Kotarskiej, Edyty Kowalewskiej, Anety Kublik, Piotra Tadeusza Mosura, Stanisława Olesiejuka, Magdaleny Peli, Magdaleny Sadłowskiej, Maliny Tomaszewskiej, Magdaleny Ubysz, Marcina Zawickiego.

Plony Gdańskiego Biennale Sztuki 2018 można oglądać do 3 lutego przyszłego roku. ©?

– Ideą konkursu jest próba wychwycenia najnowszych tendencji w sztukach wizualnych – wyjaśnia Grażyna Tomaszewska, pomysłodawczyni i kuratorka imprezy. – Na naszym Biennale można je obserwować we wszystkich prezentowanych mediach – malarstwie, rzeźbie, grafice, instalacjach, wideo. Chodzi o to, by jak największa liczba artystów mogła wziąć udział w jednej wystawie. Wśród prezentowanych twórców jest wyjątkowo wielu młodych, ale i niemało dobrze już znanych – z dużym dorobkiem artystycznym. W tym roku widzowie zobaczą zdecydowanie więcej grafiki, co mnie bardzo cieszy, bo tutejsza jest na bardzo wysokim poziomie. W tegorocznej odsłonie Biennale nie będzie klasycznej rzeźby, ale za to wiele przestrzennych instalacji, a najwięcej jak zwykle malarstwa. Bogactwo wystawy polega przecież i na jej różnorodności – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych