Inwestycyjny boom w Zielonej Górze

Fuzja samorządowa była strzałem w dziesiątkę i początkiem wielkich zmian.

Publikacja: 18.09.2018 12:00

21 sierpnia ruszył Zielonogórski Rower Miejski. Mieszkańcy mają do dyspozycji  360 rowerów i 36 samo

21 sierpnia ruszył Zielonogórski Rower Miejski. Mieszkańcy mają do dyspozycji 360 rowerów i 36 samoobsługowych stacji wypożyczeń.

Foto: materiały prasowe

Po przyłączeniu 1 stycznia 2015 roku do miasta 17 wsi z gminy Zielona Góra powiększyła się ona niemal pięciokrotnie i stała obszarowo większa od Poznania. Dzięki temu miasto otrzymało tzw. bonus ministerialny za zgodne połączenie – 100 mln zł. Dla mieszkańców Nowego Miasta była to ogromna szansa na rozwój. Władze miasta sukcesywnie realizują szereg inwestycji zarówno na terenie starego, jak i nowego miasta.

– Celem fuzji było budowanie większego, silniejszego i bogatszego samorządu. Mieliśmy ogromną determinację do działania. Połączenie to nasz wspólny sukces, który dzisiaj przynosi mieszkańcom same korzyści, zarówno te gospodarcze, jak i społeczne – zaznacza Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry.

Miasto przeżywa boom inwestycyjny w obszarze gospodarczym, społecznym i kulturalnym. Takiego budżetu jak w tym roku i takiej liczby inwestycji w historii miasta nie było. Widać to przede wszystkim w strefach gospodarczych. Działalność w Strefie Aktywności Gospodarczej rozpoczęło 18 firm, kolejnych dziewięć jest w budowie. W Lubuskim Parku Przemysłowo-Technologicznym inwestorzy zainwestowali 480 mln zł i utworzyli ponad 2000 nowych miejsc pracy. Ale to nie koniec, liczba inwestorów na tym terenie powiększy się o następnych sześć firm. Włodarze już myślą o kolejnych terenach dla przedsiębiorców.

– Dynamiczny rozwój i bardzo duże zainteresowanie inwestorów mobilizuje nas do utworzenia trzeciego już terenu inwestycyjnego. Strefa przemysłowa „Zielona S3″ przy obwodnicy miasta to duża szansa. Blisko 400 hektarów nowej strefy da nam możliwość przyciągnięcia wielkiego inwestora – dodaje Janusz Kubicki.

O inwestorów Zielona Góra dba kompleksowo: od zapewnienia profesjonalnych, wykształconych pracowników przez tereny inwestycyjne do przygotowania infrastruktury. Także tej komunikacyjnej. W tym roku dzięki unijnemu dofinansowaniu miasto realizuje projekt „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”. Dzięki temu będzie liderem w elektryfikacji komunikacji miejskiej w Polsce.

Miasto stawia na bezemisyjny transport publiczny, mając na uwadze zanieczyszczenia produkowane przez pojazdy z napędem spalinowym. Władze miasta podpisały z firmą Ursus Bus kontrakt o wartości 96,5 mln zł brutto, który obejmuje dostawę 47 nowych autobusów miejskich o długości 12 metrów. Pierwsze autobusy już są.

– Chcemy oddychać czystszym powietrzem, dlatego stawiamy na ekologiczny transport. To największy projekt naszego Miejskiego Zakładu Komunikacji – podkreśla prezydent Kubicki.

Władze miasta oprócz elektrycznych autobusów stawiają na rowery. 21 sierpnia ruszył Zielonogórski Rower Miejski. Mieszkańcy mają do dyspozycji 360 zielonych rowerów i 36 samoobsługowych stacji wypożyczeń. Władze miasta zadbały o infrastrukturę. W trakcie budowy jest 40 km ścieżek rowerowych.

Ten rok jest także rokiem rewitalizacji terenów zielonych w mieście.

– Mieszkańcy Zielonej Góry zasługują na wyjątkowe, zielone miejsca do rekreacji i wypoczynku. W tym roku zmieniło się bardzo dużo. Rewitalizacji poddane zostały między innymi zielonogórskie parki: Sowińskiego, przy ul. Partyzantów, w Ochli i Kiełpinie, a także Wzgórze Winne. Te miejsca zyskały nowe oblicze i zachwycają. Warto dodać, że w trakcie rewitalizacji są także parki w Zatoniu i Starym Kisielinie – dodaje Janusz Kubicki.

– Materiał Partnera

Po przyłączeniu 1 stycznia 2015 roku do miasta 17 wsi z gminy Zielona Góra powiększyła się ona niemal pięciokrotnie i stała obszarowo większa od Poznania. Dzięki temu miasto otrzymało tzw. bonus ministerialny za zgodne połączenie – 100 mln zł. Dla mieszkańców Nowego Miasta była to ogromna szansa na rozwój. Władze miasta sukcesywnie realizują szereg inwestycji zarówno na terenie starego, jak i nowego miasta.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej