Ruszył dziewięć miesięcy temu i miał służyć kierowcom. Krajowy Punkt Dostępowy, bo o nim mowa, miał gwarantować szybki dostęp do danych o warunkach ruchu: robotach drogowych, zdarzeniach, objazdach, trudnych warunkach pogodowych, katastrofach, niezbędnych przy tworzeniu serwisów informacyjnych dla podróżujących. Dzięki nawigacjom samochodowym, które w każdej chwili mogą pobierać dane z systemu. Kierowca mógłby do nich dotrzeć po kilku sekundach. Miał działać, ale nie działa, a przynajmniej nie tak jak powinien. Powód? Samorządy, a właściwie zarządcy dróg, nie przekazują do niego informacji.
Opór materii
Dlaczego? Bo nie muszą, nie ma takiego obowiązku. Kiedy jednak sprawdziliśmy w Polsce w wielu zarządach dróg, usłyszeliśmy, ze informacja o KPD, a zwłaszcza o zasadach wprowadzania informacji do niego, nie dotarła do zainteresowanych.
Michał Kościński, wiceprezes dolnośląskiego stowarzyszenia kierowców, uważa, że to skandal. – Mamy wakacje , w weekendy w newralgicznych punktach Polski i to często wcale nie na głównych trasach stoimy w kilometrowych korkach. Dlaczego nie możemy korzystać z tego rodzaju informacji? Nie chodzi jednak o wyrywkowe dane, ale rzetelne odwzorowanie wszystkich dróg – mówi Kościński.
Odbiorcami usługi KPD są zarządcy dróg na wszystkich szczeblach administracji publicznej, służby ratownicze, media oraz komercyjni dostawcy danych o warunkach ruchu (serwisy internetowe, producenci nawigacji samochodowej i aplikacji). I co? I nic. Co więcej, brak obowiązku przekazywania danych nie powinien stanowić problemu. – Nie ma go także w innych europejskich krajach, a system działa dobrze i informacje do niego spływają – zauważa Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak prawidłowo ma działać KPD? Autostrady, drogi wojewódzkie, miejskie arterie, gminne biegnące przez pola – wszystkie te drogi mają różnych zarządców – najczęściej są to samorządy – urzędy gminy, miasta, powiaty czy urzędy wojewódzkie. System ma gromadzić dane z wszystkich tych instytucji i udostępniać w formie elektronicznej.