Tarnów wzbogaci się o 40 nowych autobusów sfinansowanych m.in. z dotacji unijnych. Pięć pojazdów już trafiło do miasta, umowy na kolejnych 35 zostały podpisane. – Trwa ich produkcja w polskich fabrykach firm MAN, Scania i Solaris – mówi Daniela Motak z Urzędu Miasta w Tarnowie.
30 pojazdów wyjedzie na ulice w połowie tego roku, ostatnie pod koniec 2018 r. Pojazdy będą napędzane ekologicznymi silnikami: 21 sztuk będzie zasilane gazem CNG, a pozostałe zostaną przystosowane także do zasilania paliwem odnawialnym biodieslem. – To ponad 40 proc. obecnego taboru. W tej kadencji zamiarem zarówno moim, jak i zarządu MPK była całkowita wymiana autobusów. Ostatnia taka większa akcja odbyła się 20 lat temu – mówi Roman Ciepiela, prezydent Tarnowa.
W tabor inwestuje także Gdynia – miasto kupiło sześć nowych przegubowych autobusów Mercedes-Benz Citaro. Pojazdy jeżdżą na trasie linii 146, łączącej plac Kaszubski w Gdyni z Rewą w gminie Kosakowo. Miasto rozstrzygnęło też przetarg na zakup 30 nowych trolejbusów i 21 nowych baterii litowo-jonowych, co pozwoli na obsługę linii, które pokonują część trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. – Jedyną ofertę złożyła firma Solaris, na kwotę ponad 77 mln zł netto – mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z biura prasowego miasta. Inwestycja jest możliwa dzięki środkom unijnym z programu „Infrastruktura i środowisko” na lata 2014–2020, które pokryją około 75 proc. kosztów. Pierwsze pojazdy trafią do Gdyni we wrześniu.
Kolejną inwestycją jest sześć autobusów z napędem elektrycznym. Miasto będzie mogło je zakupić dzięki dofinansowaniu z programu „Gepard”. Cały projekt opiewa na ponad 15,5 mln zł. Zgodnie z regulaminem programu maksymalne dofinansowanie może sięgać 40 proc. wydatków, dlatego Gdynia otrzyma nieco ponad 5 mln zł. Realizacja projektu jest przewidziana na drugą połowę 2019 r. – To ważny krok w unowocześnianiu transportu publicznego, nad czym pracujemy już od lat – tłumaczy wiceprezydent Michał Guć. Gdynia jest jednym z 26 polskich miast, współpracujących w ramach rządowego programu „Bezemisyjny transport publiczny”.
Jego celem jest umożliwienie samorządom i spółkom komunikacyjnym zakupu autobusów nowej generacji, zasilanych energią elektryczną lub wodorem. W jego ramach Gdynia ma szansę na zakup nawet 51 pojazdów do 2023 r., a wcześniej aktywnego uczestnictwa w testach takich pojazdów.