Zdaniem prof. Krystyny Gutkowskiej, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, już dotychczasowe doświadczenia SGGW pokazują, że jest zainteresowanie ekspertyzami i projektami. Uczelnia liczy więc, że wzmocni się relacja między wydziałami i światem branżowym.
– Projekt stawia na współpracę z otoczeniem gospodarczym, przedsiębiorcy będą mogli zamawiać ekspertyzy, poradnictwo specjalistyczne w zakresie swoich inicjatyw – mówi prof. Krystyna Gutkowska. Z nowego projektu skorzystają także studenci. – Nauka nie istnieje bez dydaktyki, więc wszystko, co będzie możliwe, będzie wprowadzane do programów nauczania studentów.
Uczelnia zdobyła na swój ambitny projekt aż 33 mln zł, większość środków posłuży na zakup sprzętu, jedynego takiego w skali całej Polski. Takie były zresztą wymagania samego projektu, by w żadnej innej instytucji branżowej nie było podobnych urządzeń. Zdaniem naukowców zdobycie unikatowego sprzętu mocno podwyższy możliwości zdobywania zleceń i zainteresowanie ze strony biznesu.
Maszyny zostaną jednak kupione dopiero w przyszłym roku, a innowacyjny projekt zacznie się od prac budowlanych. Na potrzeby nowoczesnych urządzeń, które uczelnia planuje kupić, trzeba najpierw dostosować budynki, w tym pod kątem zwiększonego zapotrzebowania na energię elektryczną lub klimatyzacji. – Zamówienia publiczne to także procedury rozpisane w czasie, dlatego główne zakupy sprzętu są zaplanowane na przyszły rok – mówi prof. Gutkowska.
Również zarząd województwa nie krył zadowolenia z powodu podpisania umowy. Wrażenie robiła zwłaszcza wartość projektu. – To dofinansowanie jest faktycznie bardzo duże, 33 mln ze strony europejskiej – mówiła Elżbieta Lanc, członek zarządu województwa mazowieckiego. Dodała, że z jednej strony te środki dają gwarancję przeprowadzenia dobrych badań, z drugiej strony – uatrakcyjniają uczelnię w oczach samych studentów.
Badania nad zdrową żywnością, nad innowacjami w tej branży to coraz bardziej palący temat, a Warszawa wyjątkowo w skali Polski ma się czym wykazać. Już w ubiegłym roku „Rzeczpospolita” pisała o także finansowanym ze środków unijnych projekcie EIT Food, który rusza w całej Europie, ale jedno z pięciu centrów zostało zlokalizowane właśnie w Warszawie. Na cel badań, prowadzonych przez połączone siły najlepszych europejskich uczelni oraz wielkiego biznesu, Unia Europejska przeznaczy 400 mln euro. Polskimi partnerami są Maspex, polski gigant branży spożywczej, firma logistyczna Raben Polska oraz dwa startupy, GeoPulse oraz Kontakt.io. Dołączą do takich globalnych producentów jak Nestle, Siemens czy Pepsi. Świat polskiej nauki będzie reprezentował Uniwersytet Warszawski oraz Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN, które będą współpracować z uniwersytetami tej rangi co Cambridge.