Najdłuższy sezon w Polsce

Rower miejski w Poznaniu będzie w tym roku rozbudowany. Miasto chce go rozszerzyć o 220 jednośladów i 22 nowe stacje.

Publikacja: 07.01.2018 21:00

Na Poznański Rower Miejski składa się już 89 stacji.

Na Poznański Rower Miejski składa się już 89 stacji.

Foto: MOs810_wikipedia

2017 rok był rekordowy dla Poznańskiego Roweru Miejskiego (PRM). Trwał wyjątkowo długo, bo aż do 17 grudnia, było też rekordowo dużo wypożyczeń. – Ich liczba przekroczyła milion, co oznacza, że Poznański Rower Miejski był trzecim najpopularniejszym systemem rowerowym w kraju – zdradza Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike, która jest operatorem systemu w Poznaniu.

Dla porównania w 2016 r. rowery w Poznaniu wypożyczano 289 tys. razy, czyli niemal cztery razy rzadziej. W ub. roku liczba zarejestrowanych użytkowników w poznańskim systemie wyniosła już niemal 100 tysięcy osób. Co ważne, z Poznańskiego Roweru Miejskiego mogą korzystać bez dodatkowych zapisów mieszkańcy zarejestrowani w innych systemach Nextbike w Polsce, m.in. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu czy Szamotułach, ale też na świecie.

W 2016 roku średnio każdy rower w Poznaniu był wypożyczany 690 razy, a w 2017 roku – już 1087 razy.

System został uruchomiony w stolicy Wielkopolski 15 kwietnia 2012 roku. – Początkowo do dyspozycji użytkowników było 7 stacji i 80 rowerów. W minionym roku składał się on już z 89 stacji i 973 rowerów – wylicza Bartosz Trzebiatowski, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Przypomina, że od 2016 roku funkcjonują specjalne stacje z rowerkami dziecięcymi, a część standardowych rowerów jest wyposażona w krzesełka do przewozu dzieci. Poza tym wprowadzono nowoczesne terminale – z dużymi ekranami dotykowymi oraz z panelem umożliwiającym płatności kartami. Zdaniem rzecznika ZTM na popularność rowerów wpłynęły też akcje promocyjno-informacyjne, polegające m.in. na emisji filmu zachęcającego do korzystania z PRM, czy specjalne ulotki.

W ub. roku koszt funkcjonowania systemu wyniósł 1 mln 758 tys. zł brutto. – Kwota utrzymania systemu jest uzależniona od liczby funkcjonujących w nim rowerów. Jednostkowy koszt utrzymania jednego jednośladu w okresie miesiąca to 206,50 zł brutto – wylicza rzecznik ZTM.

W związku z tak dużą popularnością rowerów w 2017 roku władze Poznania zdecydowały się na przedłużenie sezonu aż do 17 grudnia. – Tym samym w tym sezonie Poznański Rower Miejski był najdłużej działającym systemem Nextbike w Polsce – zauważa Marek Pogorzelski.

Czy jest możliwe dalsze wydłużenie sezonu, np. do wiosny i likwidacja przerwy zimowej? – To jest oczywiście możliwe. W Polsce nie realizowaliśmy jeszcze takiego całorocznego sezonu. Wszystko zależy od umowy podpisanej w danym mieście i decyzji zamawiającego – tłumaczy przedstawiciel Nextbike.

W 2018 roku system rowerów miejskich w Poznaniu czeka kolejna rozbudowa. Plan zakłada rozszerzenie go o 220 rowerów i 22 nowe stacje. – Ich lokalizacje są w tej chwili ustalane – mówi Bartosz Trzebiatowski.

Zapowiada też, że w tym roku zasady korzystania z Poznańskiego Roweru Miejskiego się nie zmienią. Bezpłatne pozostanie pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia (lub 30 minut dla posiadaczy ważnych biletów okresowych zapisanych na karcie PEKA).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

2017 rok był rekordowy dla Poznańskiego Roweru Miejskiego (PRM). Trwał wyjątkowo długo, bo aż do 17 grudnia, było też rekordowo dużo wypożyczeń. – Ich liczba przekroczyła milion, co oznacza, że Poznański Rower Miejski był trzecim najpopularniejszym systemem rowerowym w kraju – zdradza Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike, która jest operatorem systemu w Poznaniu.

Dla porównania w 2016 r. rowery w Poznaniu wypożyczano 289 tys. razy, czyli niemal cztery razy rzadziej. W ub. roku liczba zarejestrowanych użytkowników w poznańskim systemie wyniosła już niemal 100 tysięcy osób. Co ważne, z Poznańskiego Roweru Miejskiego mogą korzystać bez dodatkowych zapisów mieszkańcy zarejestrowani w innych systemach Nextbike w Polsce, m.in. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu czy Szamotułach, ale też na świecie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych