Tuż przed sylwestrem Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 1,3 mld złotych umowę na budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Inwestycja jest kolejnym etapem prac mających na celu zwiększenie przepustowości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi nie tylko ruch dalekobieżny na kierunkach północ – południe i wschód – zachód, ale także poprawi atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji.
To będzie druga wielka inwestycja kolejowa na terenie Łodzi. Przedłuży linię prowadzącą z Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Pierwszym etapem tego przedsięwzięcia była budowa tunelu na odcinku Łódź-Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem na stacji Łódź Fabryczna. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź-Żabieniec, a na południe – do Łodzi Kaliskiej. Zapewni także lepsze połączenie centrum ze Zgierzem i dalej w kierunku Kutna.
Prace zajmą 48 miesięcy od podpisania umowy. Wykonawcy udzielą na nie gwarancji na okres 72 miesięcy od zakończenia odbiorów technicznych. Inwestycje zrealizuje konsorcjum firm Energopol Szczecin (jest liderem) i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Obie wygrały przetarg ogłoszony w ub. roku. W październiku kolej podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na unijne dofinansowanie budowy.
Tunel otworzy na większy ruch oddany do użytku przed rokiem dworzec Łódź Fabryczna. Na razie nie wykorzystuje on swojego potencjału, ale w połączeniu z tunelem stanie się z dworca końcowego stacją przelotową. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Zwiększy to konkurencyjność kolei wobec samochodów.