Zielony transport Zielonej Góry

Aż 47 elektrycznych autobusów niskopodłogowych dostarczy Ursus Bus dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Zielonej Górze.

Publikacja: 30.11.2017 21:30

Elektryczne ursusy trafią do Zielonej Góry

Elektryczne ursusy trafią do Zielonej Góry

Foto: materiały prasowe

Warta 96,5 mln zł brutto umowa to efekt największego do tej pory przetargu na e-busy w Europie. Pierwszych pięć nowych pojazdów ma się pojawić w mieście w lipcu, a ostatnie do końca listopada 2018 roku. W przetargu ofertę złożyła również firma Solaris Bus & Coach, która zaproponowała ceną na poziomie nieco ponad 101 mln zł.

Zielona Góra kupuje autobusy Ursus City Smile. Jeden z takich pojazdów mogli już obejrzeć mieszkańcy – stał przed ratuszem w październiku podczas podpisywania umowy Ursusa z miastem. To 12-metrowy pojazd napędzany wyłącznie energią elektryczną. – W odróżnieniu od pojazdów spalinowych czy hybrydowych – które także wyposażone są w mały silnik diesla – elektrobus Ursusa jest zeroemisyjny. Oznacza to, że nie emituje żadnych spalin do atmosfery, dzięki czemu pozytywnie wpływa na środowisko – chwalą autobus przedstawiciele firmy. Dodają, że takie pojazdy podczas ruszania z przystanku wytwarzają czterokrotnie mniej hałasu niż te z napędem diesla czy hybrydowym.

– Problemy miast ze smogiem wymuszają na samorządach szukanie rozwiązań, które będą w stanie zminimalizować niekorzystny wpływ komunikacji na środowisko. Jednym z nich jest bezemisyjna komunikacja publiczna. Dlatego cieszy nas fakt, że aż 47 elektrycznych autobusów Ursus City Smile, które w ogóle nie emitują spalin, będzie mogło jeździć po ulicach Zielonej Góry – mówi Tomasz Nita, prezes Ursus Bus.

– W ramach kontraktu przewidziano także zakup pojazdu utrzymania ruchu i pojazdu pogotowia technicznego – mówi Barbara Langner, dyrektor zielonogórskiego MZK.

Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry, dodaje, że to jest największa umowa w historii MZK i w historii Zielonej Góry na jednorazowy zakup autobusów dla tego przedsiębiorstwa. Po jej realizacji ok. 60 proc. taboru w mieście to będą pojazdy elektryczne. Prezydent zapowiedział też, że od września 2018 roku władze miasta chciałyby wprowadzić bezpłatne przejazdy dla uczniów, „aby dzieciaki, które dojeżdżają do szkół, jeździły za darmo”.

Zakup 47 elektrycznych autobusów to część wartego ok. 250 mln zł unijnego projektu pod nazwą „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”. – Został on zaplanowany jako szereg powiązanych działań poprawiających funkcjonowanie komunikacji i zmniejszających niską emisję na obszarze miasta oraz gminy Zabór – tłumaczy dyr. Langner.

Poza autobusami elektrycznymi miasto kupi 17 autobusów przegubowych Mercedes Conecto z silnikiem Diesla spełniających normę spalin EURO-6, a pierwsze takie pojazdy pojawią się już w styczniu 2018 roku. Poza tym powstanie Centrum Przesiadkowe, stacje doładowania pojazdów wraz z systemem telemetrycznym. Ma być ich w sumie 30 na 11 pętlach autobusowych. Pieniądze pójdą też na przebudowę hali obsługi autobusów na terenie istniejącej zajezdni, by dostosować ją do obsługi pojazdów. Wybudowana zostanie też wiata dla wszystkich pojazdów z systemem nocnego, wolnego ładowania autobusów.

W planach są również rozbudowa systemu informacji pasażerskiej i systemu zarządzania flotą pojazdów MZK, przebudowa wiaduktu PKP na ul. Batorego i budowa zadaszenia peronów na Dworcu PKP w Zielonej Górze oraz szkolenia pracowników.

– Plany miasta zakładają, że w przyszłości komunikacja u nas będzie opierała się wyłącznie na bezemisyjnych pojazdach – zdradza dyrektor zielonogórskiego MZK.

Warta 96,5 mln zł brutto umowa to efekt największego do tej pory przetargu na e-busy w Europie. Pierwszych pięć nowych pojazdów ma się pojawić w mieście w lipcu, a ostatnie do końca listopada 2018 roku. W przetargu ofertę złożyła również firma Solaris Bus & Coach, która zaproponowała ceną na poziomie nieco ponad 101 mln zł.

Zielona Góra kupuje autobusy Ursus City Smile. Jeden z takich pojazdów mogli już obejrzeć mieszkańcy – stał przed ratuszem w październiku podczas podpisywania umowy Ursusa z miastem. To 12-metrowy pojazd napędzany wyłącznie energią elektryczną. – W odróżnieniu od pojazdów spalinowych czy hybrydowych – które także wyposażone są w mały silnik diesla – elektrobus Ursusa jest zeroemisyjny. Oznacza to, że nie emituje żadnych spalin do atmosfery, dzięki czemu pozytywnie wpływa na środowisko – chwalą autobus przedstawiciele firmy. Dodają, że takie pojazdy podczas ruszania z przystanku wytwarzają czterokrotnie mniej hałasu niż te z napędem diesla czy hybrydowym.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej