W poszukiwaniu gospodarczych partnerów

Województwo lubuskie organizuje kolejne misje gospodarcze. W ostatnim czasie lokalni przedsiębiorcy odwiedzili Koreę Południową i Chiny.

Publikacja: 30.11.2017 21:30

Targi  w Hanowerze są uważane przez lubuskich przedsiębior- ców  za świetne miejsce  do nawiązywania

Targi w Hanowerze są uważane przez lubuskich przedsiębior- ców za świetne miejsce do nawiązywania kontaktów biznesowych

Foto: materiały prasowe

Z analizy firmy Bluehill Solutions wynika, że przedsiębiorcy z regionu najczęściej eksportują do Niemiec, na Węgry, do Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Holandii, Czech, na Ukrainę, do Włoch i Hiszpanii. Poza Unią Europejską najwięcej lubuskich produktów trafia do Chin, Rosji, Norwegii i Turcji. Niemniej, wobec wyzwań globalizacji, tudzież współpracy z ChRL w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, samorząd szuka nowych, bardziej egzotycznych rynków.

– W badaniach udział wzięło 460 przedsiębiorców oraz 82 gminy, wykorzystaliśmy też dane statystyczne i informacje z instytucji otoczenia biznesu itp. To m.in. na podstawie tej diagnozy wybrano kierunki misji gospodarczych. Najbardziej oczekiwana przez przedsiębiorców forma to udział w targach, które pozwalają zbadać rynek, wypromować firmę i budować markę – mówił Artur Kowalczyk, dyrektor zarządzający w Bluehill Solutions, podczas listopadowego spotkania, w którym wzięli udział przedsiębiorcy, uczestnicy misji, a także radni województwa. Spotkanie miało także na celu wymianę doświadczeń związanych z organizacją wyjazdów w latach 2016–2017.

Zdarzenie zorganizował Wydział Przedsiębiorczości Urzędu Marszałkowskiego z inicjatywy marszałek Elżbiety Anny Polak. W panelu uczestniczył m.in. Wacław Maciuszonek, przewodniczący Komisji Gospodarki Sejmiku Wojewódzkiego, który brał udział między innymi w misjach do Chin, Korei Południowej i na Białoruś. Białoruska misja była jedną z bardziej owocnych. Dwie obecne na niej firmy negocjują podpisanie dużych kontraktów, a spółka Alpodach, specjalizująca się w produkcji konstrukcji drewnianych, poznała na forum „Dobrosąsiedztwo” partnera handlowego z Litwy, który specjalizuje się w pozyskiwaniu surowca drzewnego na Białorusi. Współpraca ma się zacząć na początku 2018 r. Negocjacje handlowe z poznanymi na misjach zagranicznymi przedsiębiorcami prowadzą także uczestnicy wyjazdów do Kazachstanu, Miami, Włoch czy na tegoroczne kwietniowe targi Hannover Messe.

Misja do Chin i Korei Południowej odbyła się pod koniec października. Tomasz Adamski, prezes A&S sp. z o.o. ze Wschowy, uczestnik wyprawy, podkreślał, że udało mu się zdobyć w Azji nowego klienta. Z wyjazdu skorzystało 10 lubuskich przedsiębiorców. Głównie nawiązywano kontakty biznesowe, ale przedsiębiorcy poznawali także miejscową kulturę, istotną z punktu widzenia kontaktów handlowych czy inwestycyjnych z Azjatami. – Nie ma sensu kwestionować celowości misji, trzeba je tylko lepiej przygotowywać – uważa Wacław Maciuszonek. W 2018 r. lubuski biznes czekają misje do USA, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Rumunii. Bodaj najważniejszym wydarzeniem będą targi Hannover Messe w 2018 r. To najbardziej pożądana forma wsparcia ze względu na największą i najszybszą stopę zwrotu.

– Uczestniczyłem dotychczas w trzech misjach, na Białoruś, do Mediolanu i Kazachstanu. Akurat te wyjazdy były połączone z targami, ze spotkaniami z lokalnym biznesem, z organizacjami pracodawców – mówi Wiesław Kaniewski, właściciel spółki Kanbud. Firma dzięki misji białoruskiej pozyskuje w tym kraju pracowników z sektora budowlanego. Joanna Malon, dyrektor Departamentu Przedsiębiorczości i Strategii Marki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, deklaruje, że w odpowiedzi na oczekiwania przedsiębiorców urząd przygotowuje projekt zakładający udział przedsiębiorców w sześciu targach w Europie. Ogółem w ramach programu PGWL obecnej perspektywy budżetowej UE wsparcie obejmie 100 przedsiębiorstw. Wybierani są głównie przedsiębiorcy reprezentujący wojewódzkie inteligentne specjalizacje, czyli między innymi branżę metalową, meblową czy IT. Program zakłada także sfinansowanie udziału w 10 targach i konferencjach branżowych.

Z analizy firmy Bluehill Solutions wynika, że przedsiębiorcy z regionu najczęściej eksportują do Niemiec, na Węgry, do Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Holandii, Czech, na Ukrainę, do Włoch i Hiszpanii. Poza Unią Europejską najwięcej lubuskich produktów trafia do Chin, Rosji, Norwegii i Turcji. Niemniej, wobec wyzwań globalizacji, tudzież współpracy z ChRL w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, samorząd szuka nowych, bardziej egzotycznych rynków.

Pozostało 88% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej