Rok 2017 ma być kluczowy dla programu Last Mile. A jego głównym zadaniem jest znalezienie rozwiązań dla zrównoważonego rozwoju. Ten program mieści się w szerszym projekcie Interreg Europa nastawionym na poszukiwanie rozwiązań dla zrównoważonego transportu w regionach turystycznych, do których z pewnością zalicza się województwo zachodniopomorskie.
Międzynarodowy zespół przygotowujący ten program przyjechał w październiku do Rewala wagonem motorowym kolejki wąskotorowej MBxd2. Grupa ekspertów liczyła 30 osób i znaleźli się wśród nich reprezentanci regionów i instytucji z branży turystycznej z Hiszpanii, Austrii, Luksemburga, Bułgarii i Słowacji. Główna konferencja odbyła się na dworcu kolejowym w Rewalu, nadmorskim kurorcie, który w błyskawicznym tempie buduje sobie opinię jednego z najbardziej atrakcyjnych miejsc na spędzenie wakacji nad Bałtykiem. Tutaj przedstawiono nie tylko ofertę Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej, ale i sieci wypożyczalni Rewal Bike System.
W przypadku województwa zachodniopomorskiego te Last Mile znajdują się również w okolicach Kamienia Pomorskiego, Dziwnowa, Międzyzdrojów, no i oczywiście wyspy Wolin. Przedstawiciele tych gmin podpisali we wrześniu 2017 r. list intencyjny w sprawie współpracy przy tym programie.
Uzupełnieniem transportu w tych gminach mogą być także rowery z wypożyczalni BalticBike i systemu Usedom Rad, który z powodzeniem działa już np w Berlinie, Kopenhadze czy Londynie. Siedem lat temu umożliwił on bezproblemowe i tanie przemieszczanie się między Świnoujściem a wyspą Uznam. Oczywiście można tam dotrzeć także autobusem, ale ta „ostatnia mila” będzie wówczas dużo bliżej, niż wtedy, gdy pojedziemy tam rowerem. Dla turystyki rowerowej na Pomorzu Zachodnim są wielkie plany, m.in. budowa specjalnych parkingów Park & Ride i Park & Bike.