Duże inwestycje śląskich przewoźników

Tramwaje Śląskie kupują 45 nowych składów, a Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach do 2020 roku ma otrzymać 75 nowych autobusów.

Publikacja: 07.11.2017 21:30

Duże inwestycje śląskich przewoźników

Foto: AdobeStock

Zakończył się właśnie remont torowiska w Rudzie Śląskiej, trwają prace w Sosnowcu. W planach są też remonty m.in. w Bytomiu czy Zabrzu. Wszystkie inwestycje są możliwe dzięki środkom unijny.

Tory remontowano na ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej. Prace rozpoczęły się 20 marca i obejmowały odcinek od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej. – To 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w jezdnię. Prace przebiegły bez większych kłopotów, a co najważniejsze, zostały zrealizowane przez firmę Tor-Krak w założonym terminie – mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Wartość tej inwestycji to niespełna 4,2 mln zł netto. Środki na nią przewoźnik otrzymał z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Prace zakończono w październiku. Ale rozpoczęły się inne remonty.

100 km torów do remontu

W połowie października spółka przekazała wykonawcy torowisko w ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcu od ul. Sobieskiego do drogi ekspresowej S86. Do końca 2018 roku konsorcjum firm NDI i Balzola ma przebudować ok. 1,3 km torowiska za kwotę niespełna 16,78 mln zł netto. Spółka jest w trakcie przetargów na na wyłonienie wykonawcy robót na przebudowę torowiska tramwajowego w Bytomiu w ul. Katowickiej na odcinku od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej, gdzie ma zostać dobudowany drugi tor, a także przebudowę torowiska od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu. Poza tym na rozstrzygnięcie czeka postępowanie dotyczące przebudowy mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu czy przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach.

– Do końca 2017 roku chcemy podpisać umowy z wybranymi wykonawcami – zapowiada Andrzej Zowada. W sumie Tramwaje Śląskie w ramach projektu dotyczącego modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej chcą wykonać remonty ok. 100 km torowisk oraz budowę ponad 20 km linii, a także kupić nowe składy. Wartość całego unijnego projektu to ok. 885 mln zł. – W jego ramach spółka będzie też zamawiać co najmniej 45 nowych tramwajów oraz pojazdy techniczne – zapowiada rzecznik.

Obecnie zespoły przetargowe pracują nad weryfikacją i oceną ofert i będą dokonywać wyboru najkorzystniejszej. – Ogłoszenie wyników przetargów prawdopodobnie możliwe będzie jeszcze w pierwszej połowie listopada – mówi rzecznik. Nowe składy na śląskich ulicach mogą się pojawić w drugiej połowie 2019 roku.

Dalsze zakupy

W tym roku PKM Katowice zaplanowało zakup 25 autobusów MAN z silnikami spełniającymi normy EURO 6 za łączną kwotę prawie 29 mln zł. Z czego pięć przegubowych, a reszta to pojazdy 12-metrowe. – We wrześniu do spółki trafiło 10 autobusów, a w listopadzie dostarczone zostanie kolejnych 15 – mówi Paweł Cyganek z PKM Katowice. Zdradza, że tegoroczny zakup taboru to kontynuacja projektu pod nazwą „Zmniejszenie negatywnego wpływu transportu publicznego na środowisko naturalne i poprawa jakości transportu” realizowano z dotacji unijnych. W jego ramach już dwa lata temu spółka nabyła 20 autobusów, a rok temu 30.

– Taka struktura zakupu taboru spowodowana była koniecznością jak najszybszej wymiany dużej ilości starszych pojazdów, zwłaszcza nieprzystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych – wyjaśnia Paweł Cyganek. Dodaje, że od przyszłego roku przewoźnik będzie wprowadzać do ruchu autobusy elektryczne (10 w 2018 roku, 5 w 2019 oraz 5 w 2020 roku). – W latach 2019–2020 PKM Katowice będzie dalej wymieniać tabor dzięki dotacjom unijnym. W ramach rozwoju publicznego transportu zbiorowego w miastach planujemy zakup 35 autobusów (25 z silnikami Euro 6 oraz 10 szt. autobusów elektrycznych) o wartości ok. 61 mln zł – mówi Paweł Cyganek.

PKM Katowice w roku 2016 przewiozło ok. 82,5 mln pasażerów, a Tramwaje Śląskie miesięcznie blisko 8 mln.

Zakończył się właśnie remont torowiska w Rudzie Śląskiej, trwają prace w Sosnowcu. W planach są też remonty m.in. w Bytomiu czy Zabrzu. Wszystkie inwestycje są możliwe dzięki środkom unijny.

Tory remontowano na ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej. Prace rozpoczęły się 20 marca i obejmowały odcinek od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej. – To 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w jezdnię. Prace przebiegły bez większych kłopotów, a co najważniejsze, zostały zrealizowane przez firmę Tor-Krak w założonym terminie – mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Wartość tej inwestycji to niespełna 4,2 mln zł netto. Środki na nią przewoźnik otrzymał z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Prace zakończono w październiku. Ale rozpoczęły się inne remonty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał