Trasa S5 przyspieszy rozwój Bydgoszczy i regionu

Rozkręca się budowa drogi S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Publikacja: 25.10.2017 21:30

Trwają przygotowania do „podłączenia” miasta do budowanej drogi S5.

Trwają przygotowania do „podłączenia” miasta do budowanej drogi S5.

Foto: materiały prasowe

Blisko 1,4 mld zł będzie kosztować 54-kilometrowe połączenie Bydgoszczy z autostradą A2 w Wielkopolsce. To obecnie największe przedsięwzięcie drogowe w regionie. Budowa trasy od węzła Bydgoszcz Błonie (dawniej Białe Błota) do granicy województwa kujawsko-pomorskiego otrzymała unijne wsparcie w wysokości 716 mln zł. Wartość tej pomocy przekracza więc połowę wszystkich kosztów budowy.

Inwestycję podzielono na trzy części: od Błonia do węzła Szubin (9,7 km), od węzła Szubin do węzła Jaroszewo (19,3 km) oraz pomiędzy węzłem Jaroszewo a granicą województwa (25,1 km). W ostatnich dniach rozpoczęto roboty ziemne na odcinku Białe Błota–Szubin, gdzie decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) wydana została dopiero w sierpniu. Umożliwia ona przejęcie nieruchomości pod drogę oraz rozpoczęcie procedur związanych z odszkodowaniami dla wywłaszczanych mieszkańców. Teraz drogowcy karczują teren, usuwają drzewa oraz zdejmują wierzchnią warstwę gruntu.

Bardziej zaawansowane są prace na odcinkach Szubin–Żnin oraz Żnin–granica województwa. Budowane są tam konstrukcje wiaduktów i przepustów. Z kolei na obwodnicy Bydgoszczy największe zaawansowanie robót widoczne jest pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec oraz Maksymilianowo, gdzie powstają nasypy pod nowy przebieg dróg i zagęszczane jest podłoże pod planowane jezdnie. Rozpoczęły się też prace przy wzmacnianiu palami gruntu pod nowy most przez Brdę w Tryszczynie.

Droga ekspresowa S5 zapewni Bydgoszczy połączenie z innymi aglomeracjami oraz siecią dróg szybkiego roku. Daje to szansę przyspieszenie rozwoju miasta i województwa. Władze Bydgoszczy są jednak zaskoczone, że w aktualizacji Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014–2020 nie jest zapewnione finansowanie drogi ekspresowej S10 łączącej Bydgoszcz z Toruniem i autostradą A1.

– W ostatnich dniach wystosowaliśmy wspólnie z prezydentami innych miast w regionie apel do rządu o kolejną aktualizację programu, w której uwzględniona zostanie budowa S10, w szczególności odcinka Bydgoszcz–Toruń – mówi Marta Stachowiak, doradca prezydenta Bydgoszczy.

W przypadku trasy S5 przetargi na wybór wykonawców ogłoszono jeszcze w 2014 roku, a umowy zawarto jesienią 2015 roku. Ostatnie dwa lata upłynęły na opracowaniu projektu trasy oraz uzyskaniu niezbędnych zezwoleń. Zakończenie robót planowane jest w 2019 roku. Koszt całej inwestycji, łącznie z obwodnicą Bydgoszczy i odcinkiem do autostrady A1 w Nowych Marzach, sięga 2,5 mld zł.

Głównym połączeniem Bydgoszczy z trasą S5 będzie rozbudowana ul. Grunwaldzka, na którą pozyskano unijne dofinansowanie w wysokości 113 mln zł. Pieniądze będą pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja obejmie budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu, a pomiędzy ulicami Skośną i Flisacką w kierunku centrum zaprojektowano dodatkowy, trzeci pas ruchu przeznaczony dla autobusów komunikacji publicznej. Realizacje przedsięwzięcia zaplanowano w taki sposób, aby utrudnienia komunikacyjne na połączeniu węzła zachodniego z Osową Górą były jak najmniejsze.

Przetarg na rozbudowę Grunwaldzkiej rozstrzygnięty został w połowie roku. Wygrała go firma Budimex, która zadeklarowała zrealizowanie inwestycji za prawie 76 mln zł. Przedsięwzięcie będzie jedną z trzech najważniejszych inwestycji drogowych w Bydgoszczy w najbliższych trzech latach. Kolejne to budowa linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej oraz realizacja drugiego etapu Trasy Uniwersyteckiej. Na te inwestycje miasto także pozyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Blisko 1,4 mld zł będzie kosztować 54-kilometrowe połączenie Bydgoszczy z autostradą A2 w Wielkopolsce. To obecnie największe przedsięwzięcie drogowe w regionie. Budowa trasy od węzła Bydgoszcz Błonie (dawniej Białe Błota) do granicy województwa kujawsko-pomorskiego otrzymała unijne wsparcie w wysokości 716 mln zł. Wartość tej pomocy przekracza więc połowę wszystkich kosztów budowy.

Inwestycję podzielono na trzy części: od Błonia do węzła Szubin (9,7 km), od węzła Szubin do węzła Jaroszewo (19,3 km) oraz pomiędzy węzłem Jaroszewo a granicą województwa (25,1 km). W ostatnich dniach rozpoczęto roboty ziemne na odcinku Białe Błota–Szubin, gdzie decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) wydana została dopiero w sierpniu. Umożliwia ona przejęcie nieruchomości pod drogę oraz rozpoczęcie procedur związanych z odszkodowaniami dla wywłaszczanych mieszkańców. Teraz drogowcy karczują teren, usuwają drzewa oraz zdejmują wierzchnią warstwę gruntu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych