Szybciej pociągiem przez Pomorze

Trasy kolejowe w regionie będą modernizowane i elektryfikowane. Dzięki temu składy będą osiągały tam wyższą prędkość.

Publikacja: 09.10.2017 20:30

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie wartą 16 mln zł umowę na opracowanie dokumentacji projektowej na odcinki tras kolejowych nr 201, 214 i 229. To pierwszy krok do remontu tych linii.

Projekt obejmuje modernizację i elektryfikację pomorskich tras kolejowych z Kościerzyny do Gdyni (linia 201) oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami (linia 214) i Glinczem a Kartuzami (linia 229). W ramach tych inwestycji PKP PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów. PLK przebuduje 33 perony m.in. na stacjach i przystankach: Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy, Rębiechowo.

– Perony będą wyższe i dłuższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Spółka planuje, że w Glinczu zostanie zbudowana kilometrowa łącznica, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii Kościerzyna–Gdynia i Glincz–Kartuzy. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, która umożliwi połączenie linii Somonino–Kartuzy i Glincz–Kartuzy bez zmiany kierunku jazdy dla relacji Somonino–Kartuzy–Glincz.

– Głównym celem planowanej inwestycji jest stworzenie lepszych warunków dla przewozu towarów – mówi Mirosław Siemieniec. Dodaje, że zyskają także pasażerowie, którzy będą mieli łatwiejszy dostęp do kolei, a podróż pociągiem będzie szybsza. Czas przejazdu na trasie Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się z obecnego 1 godz. 16 min do około godziny.

Poza tym trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 120 km na godzinę, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz do 100 km na godzinę. Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni modernizacja m.in. 140 obiektów inżynieryjnych. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa i wyposażenie w nowe urządzenia 34 przejazdów kolejowo-drogowych.

Na razie wykonawca ma prawie dwa lata – dokładnie 23 miesiące – na opracowanie dokumentacji projektowej. – Później w III kwartale 2019 roku planujemy ogłoszenie przetargu. Przy braku przeszkód formalnoprawnych, podpisanie umowy na roboty powinno być w II kwartale 2020 roku, a zakończenie prac na początku 2023 roku. Szacujemy, że cały projekt to koszt 890 mln zł netto – uważa Mirosław Siemieniec.

A Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, dodaje, że spółka konsekwentnie działa na rzecz usprawnienia przewozów pasażerskich i towarowych.

– Rozwiązania, ujęte w projekcie dotyczącym alternatywnego połączenia Bydgoszcz–Trójmiasto, sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych – tłumaczy Merchel.

Z planowanych inwestycji cieszą się samorządowcy. – Modernizacja linii i jej elektryfikacja dobrze wpłynie na rozwój regionu. Poprawi i skróci dojazd do aglomeracji trójmiejskiej. Czekamy na tę inwestycję, zwłaszcza, że drogi są zakorkowane – mówi Bogdan Łapa, wicestarosta powiatu kartuskiego.

To niejedyne inwestycje kolejowe w regionie. W 2016 roku zaczęły się prace na odcinku towarowym linii 201 pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem. Po tej przebudowie pociągi towarowe zwiększą prędkość ponaddwukrotnie, z 20–50 km/h do 100 km na godzinę. – Trasa będzie zapewniała sprawniejszy przejazd większej liczby składów i szybszy przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu. Prace potrwają do 2019 roku – mówi rzecznik PKP PLK.

Poza tym obecnie trwa przetarg na wykonawcę prac projektowych odcinka linii Maksymilianowo–Kościerzyna (nr 201). – Planowana jest tam budowa drugiego toru na odcinku od Maksymilianowa do Wierzchucina, wymiana torów, elektryfikacja linii oraz kompleksowa przebudowa stacji Maksymilianowo – wylicza Mirosław Siemieniec.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10