Duża strata, duże obligacje

Wciąż nie wiadomo, ile wydały porty w Szczecinie i Gdyni na będącą w kłopotach Polską Żeglugę Morską. Resort gospodarki morskiej ujawnił za to, że armator w latach 2012–2016 miał stracić 1,6 mld zł.

Publikacja: 22.09.2017 17:25

Chodzi o zakup obligacji przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz Zarząd Morskich Portów Gdynia SA. Informację o transakcjach ujawniła w lipcu „Rzeczpospolita”. Obydwie spółki, kontrolowane przez państwo kupiły obligacje spółki Żegluga Polska SA należącej do PŻM. Ten narodowy armator z siedzibą w Szczecinie od lat jest w trudnej sytuacji finansowej i generuje straty. Nie wiadomo jednak, na jakich warunkach i w jakiej wysokości dokonano zakupu. Zarówno zarząd w Szczecinie, jak i w Gdyni odmówił udzielenia informacji. Podobnie nadzorujące PŻM Ministerstwo Gospodarki Morskiej.

Sprawą zainteresowali się posłowie opozycji. Zdaniem posła Sławomira Nitrasa z PO tylko z kasy portu w Szczecinie do PŻM miało pójść 90 mln zł. Taką też kwotę wymienił w swojej interpelacji.

– Jako poseł próbuję od dłuższego czasu bezskutecznie dowiedzieć się, ile i jakiej spółce port pożyczył czy zainwestował – mówi Sławomir Nitras. – Nawet tego nie wiemy. To sytuacja bez precedensu. Wśród pracowników portu mówi się, że to kwota 90 mln. Panuje przekonanie, że to odbędzie się kosztem inwestycji, które port powinien realizować. Wcześniej kilka razy pytania o wysokość zakupu obligacji PŻM do ministerstwa kierował poseł Tadeusz Aziewicz (PO) z Gdyni. Resort odpowiedział jedynie, że były zasadne i rynkowe.

– Rynkowy charakter inwestycji w obligacje Żeglugi Polskiej SA, adekwatność zabezpieczeń i wysoką rentowność przy akceptowalnym poziomie ryzyka z punktu widzenia interesu ZMPG SA

potwierdzają opinie: biegłego rewidenta, doradcy inwestycyjnego, dwóch firm doradczych oraz niezależnego eksperta rynku finansowego – odpowiedział minister Marek Gróbarczyk, wskazując jednocześnie, że wspomniane opinie są do wglądu w siedzibie spółki, ale nie mogą być upubliczniane.

– Istota zapytań poselskich polega na tym, że minister konkretnie odpowiada na zadane pytania, nie obrażając inteligencji pytającego – mówi Tadeusz Aziewicz. – Gdybym chciał udać się do portu po stosowne dokumenty, uczyniłbym to, zamiast pisać do ministra, który jest dla mnie stroną i ma obowiązek przygotować oraz przekazać mi stosowne informacje – ocenia poseł, zapowiadając, że po raz kolejny wystąpi do ministra.

W odpowiedzi na interpelację resort gospodarki morskiej ujawnił za to inne liczby: w latach 2012–2016 armator prowadził działalność ze stratą w skumulowanej kwocie aż 1,6 mld zł.

Wartość kapitału przedsiębiorstwa w tym okresie miała spaść z kwoty 4,8 mld zł (na koniec 2011) do 3,6 mld zł na koniec 2016. Minister Gróbarczyk podkreślił, że straty powstały za rządów PO i PSL.

Chodzi o zakup obligacji przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz Zarząd Morskich Portów Gdynia SA. Informację o transakcjach ujawniła w lipcu „Rzeczpospolita”. Obydwie spółki, kontrolowane przez państwo kupiły obligacje spółki Żegluga Polska SA należącej do PŻM. Ten narodowy armator z siedzibą w Szczecinie od lat jest w trudnej sytuacji finansowej i generuje straty. Nie wiadomo jednak, na jakich warunkach i w jakiej wysokości dokonano zakupu. Zarówno zarząd w Szczecinie, jak i w Gdyni odmówił udzielenia informacji. Podobnie nadzorujące PŻM Ministerstwo Gospodarki Morskiej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej