Przedsięwzięcie będzie współfinansowane z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. – Realizacja projektu SKM sprawi, że aglomeracja szczecińska dołączy do grona nowoczesnych metropolii, które zorganizowane są na bazie przyjaznego dla pasażerów transportu publicznego – powiedział zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz. Długość linii kolejowych SKM wyniesie niemal 120 km. Samorząd województwa będzie organizatorem przewozów. Trwa właśnie realizacja wartego ćwierć miliarda złotych zamówienia na wykonanie i dostarczenie 17 nowych pociągów elektrycznych.
Niewykluczone, że kontrakt z Newagiem zostanie rozszerzony o dodatkowe dziesięć składów, które zostałyby dostarczone w cenie preferencyjnej.
Szybsza jazda
W ramach regionalnego programu operacyjnego zostanie zrealizowany remont linii kolejowej nr 210 ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego. Lina kolejowa Chojnice–Szczecinek–Runowo Pomorskie to trasa o znaczeniu ponadregionalnym, która tylko na Pomorzu Zachodnim liczy blisko 100 km. Obecnie, ze względu stan techniczny, pociągi jeżdżą z prędkością do 80 km/h, a w niektórych miejscach nawet 30 km/h.
Projekt przewiduje całkowitą modernizację nawierzchni toru nr 2 na odcinku Szczecinek–Łubowo i Łubowo–Czaplinek oraz toru numer 1 na odcinku Złocieniec–Jankowo. Pozwoli to na przywrócenie dwukierunkowego ruchu ze Szczecinka do Łubowa. Według PLK inwestycja poprawi komunikację kolejową w regionie. Podróż ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego skróci się o mniej więcej jedną trzecią: dziś podróż trwa ok. półtorej godziny, a po realizacji projektu będzie to ok. godziny. – Taki czas zwiększy atrakcyjność połączeń kolejowych ze Szczecinem. Dla podróżnych powstaną nowe perony na stacji Czaplinek oraz na dziesięciu przystankach m.in. w Suliszewie Drawskim i Żelisławiu. Będą wyposażone w wiaty, ławki, gabloty z rozkładami jazdy i lepiej oznakowane – informuje PLK. Poprawa warunków na magistrali biegnącej przez trzy powiaty: drawski, łobeski i szczecinecki, zagwarantuje ponadto wzrost częstotliwości połączeń. – Magistrala po remoncie będzie dwutorowa, a pociągi będą mogły rozpędzić się nawet do prędkości 120 km/h. Postaramy się, aby w trakcie realizacji inwestycji ruch odbywał się bez zakłóceń dla pasażerów – zaznaczył wicedyrektor Regionu Zachodniego ds. projektów krajowych PLK Zbigniew Miliński.
W regionie trwają już prace na linii E59 pomiędzy Poznaniem Głównym a Szczecinem-Dąbie. Od czerwca 2017 PLK wymieniają już tory na odcinku Słonice–Szczecin. Koszt tych prac wynosi ok. 140 mln zł. We wrześniu zaawansowanie robót osiągnęło półmetek. Wymieniane są podkłady i tłuczeń, dotychczas wbudowano już przeszło 75 km nowych szyn na ponad 37 kilometrach. Według PLK ten etap prac ma się zakończyć w przyszłym roku. Potem rozpoczną się prace na stacjach i przystankach. Pociągi będą wówczas jeździć już po zmodernizowanych torach z maksymalną dopuszczalną prędkością do 160 km/h. – Inwestycja ma zapewnić nie tylko atrakcyjny czas podróży w ruchu pasażerskim, ale także konkurencyjną ofertę dla przewozu towarów m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu – zadeklarował Arnold Bresch z zarządu PLK.
Bliżej Bałtyku
Modernizację torów zaplanowano także w samych portach. Przebudowanych zostanie około 160 kilometrów torów, ponadto dwa wiadukty i most. Zmieniony zostanie i unowocześniony system sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia telekomunikacyjne. W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 km.