Kolej przyspieszy

Odnowione zostaną linie, przybędą nowe składy, a czas podróży się skróci. Rozbudowana zostanie również Szczecińska Kolej Metropolitalna.

Publikacja: 22.09.2017 17:18

Trwa realizacja wartego ćwierć miliarda złotych zamówienia na 17 nowych pociągów elektrycznych.

Trwa realizacja wartego ćwierć miliarda złotych zamówienia na 17 nowych pociągów elektrycznych.

Foto: materiały prasowe

Ponad 2,3 miliarda złotych będą kosztować inwestycje kolejowe w województwie zachodniopomorskim. W projektach Krajowego Programu Kolejowego jest m.in. rewitalizacja linii Szczecinek–Runowo Pomorskie, poprawa dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu, a także prace na liniach Szczecin Główny – granica z Niemcami oraz Poznań Główny–Szczecin-Dąbie. Do tego dochodzi warta pół miliarda złotych rozbudowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM).

Ta ostatnia ma radykalnie usprawnić komunikację w Szczecinie i pobliskich miejscowościach. Inwestycja, którą realizuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, została podzielona na dwa projekty. Pierwszym jest modernizacja 23-kilometrowej linii kolejowej nr 406 pomiędzy Szczecinem Głównym a Policami. Drugi to modernizacja infrastruktury pasażerskiej na liniach 273, 351 oraz 401. Koszt realizacji obu przedsięwzięć to odpowiednio 301 mln zł oraz 153 mln zł. Prace budowlane zaplanowano na lata 2019–2022.

Więcej pociągów

Blisko półmiliardowe nakłady na SKM przyniosą 40 przebudowanych i nowo wybudowanych przystanków (m.in. Gryfino, Daleszewo Gryfińskie, Szczecin Podjuchy, Czepino), co poprawi obsługę podróżnych. Pociągi na linii 406 będą jeździć szybciej, a na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn przybędzie drugi tor. Wznowione zostanie kursowanie pociągów pasażerskich, co będzie najważniejszym elementem nowej sieci.

W ramach inwestycji powstanie system sterowania ruchem z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław. Zmodernizowane zostaną skrzyżowania kolejowo-drogowe, przewidziano budowę węzłów komunikacyjnych wraz z parkingami typu Park & Ride na ponad 2,5 tys. miejsc. Kolej zyska możliwość uruchomienia większej ilości pociągów.

Przedsięwzięcie będzie współfinansowane z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. – Realizacja projektu SKM sprawi, że aglomeracja szczecińska dołączy do grona nowoczesnych metropolii, które zorganizowane są na bazie przyjaznego dla pasażerów transportu publicznego – powiedział zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz. Długość linii kolejowych SKM wyniesie niemal 120 km. Samorząd województwa będzie organizatorem przewozów. Trwa właśnie realizacja wartego ćwierć miliarda złotych zamówienia na wykonanie i dostarczenie 17 nowych pociągów elektrycznych.

Niewykluczone, że kontrakt z Newagiem zostanie rozszerzony o dodatkowe dziesięć składów, które zostałyby dostarczone w cenie preferencyjnej.

Szybsza jazda

W ramach regionalnego programu operacyjnego zostanie zrealizowany remont linii kolejowej nr 210 ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego. Lina kolejowa Chojnice–Szczecinek–Runowo Pomorskie to trasa o znaczeniu ponadregionalnym, która tylko na Pomorzu Zachodnim liczy blisko 100 km. Obecnie, ze względu stan techniczny, pociągi jeżdżą z prędkością do 80 km/h, a w niektórych miejscach nawet 30 km/h.

Projekt przewiduje całkowitą modernizację nawierzchni toru nr 2 na odcinku Szczecinek–Łubowo i Łubowo–Czaplinek oraz toru numer 1 na odcinku Złocieniec–Jankowo. Pozwoli to na przywrócenie dwukierunkowego ruchu ze Szczecinka do Łubowa. Według PLK inwestycja poprawi komunikację kolejową w regionie. Podróż ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego skróci się o mniej więcej jedną trzecią: dziś podróż trwa ok. półtorej godziny, a po realizacji projektu będzie to ok. godziny. – Taki czas zwiększy atrakcyjność połączeń kolejowych ze Szczecinem. Dla podróżnych powstaną nowe perony na stacji Czaplinek oraz na dziesięciu przystankach m.in. w Suliszewie Drawskim i Żelisławiu. Będą wyposażone w wiaty, ławki, gabloty z rozkładami jazdy i lepiej oznakowane – informuje PLK. Poprawa warunków na magistrali biegnącej przez trzy powiaty: drawski, łobeski i szczecinecki, zagwarantuje ponadto wzrost częstotliwości połączeń. – Magistrala po remoncie będzie dwutorowa, a pociągi będą mogły rozpędzić się nawet do prędkości 120 km/h. Postaramy się, aby w trakcie realizacji inwestycji ruch odbywał się bez zakłóceń dla pasażerów – zaznaczył wicedyrektor Regionu Zachodniego ds. projektów krajowych PLK Zbigniew Miliński.

W regionie trwają już prace na linii E59 pomiędzy Poznaniem Głównym a Szczecinem-Dąbie. Od czerwca 2017 PLK wymieniają już tory na odcinku Słonice–Szczecin. Koszt tych prac wynosi ok. 140 mln zł. We wrześniu zaawansowanie robót osiągnęło półmetek. Wymieniane są podkłady i tłuczeń, dotychczas wbudowano już przeszło 75 km nowych szyn na ponad 37 kilometrach. Według PLK ten etap prac ma się zakończyć w przyszłym roku. Potem rozpoczną się prace na stacjach i przystankach. Pociągi będą wówczas jeździć już po zmodernizowanych torach z maksymalną dopuszczalną prędkością do 160 km/h. – Inwestycja ma zapewnić nie tylko atrakcyjny czas podróży w ruchu pasażerskim, ale także konkurencyjną ofertę dla przewozu towarów m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu – zadeklarował Arnold Bresch z zarządu PLK.

Bliżej Bałtyku

Modernizację torów zaplanowano także w samych portach. Przebudowanych zostanie około 160 kilometrów torów, ponadto dwa wiadukty i most. Zmieniony zostanie i unowocześniony system sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia telekomunikacyjne. W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 km.

Efektem inwestycji będzie sprawniejsza obsługa towarów w portach, możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Prace będą prowadzone m.in. na terenie terminala kontenerowego Ostrów Grabowski. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest w latach 2017–2020. Będzie ono finansowane w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF („Łącząc Europę”).

Program modernizacji torów w portach Szczecina i Świnoujścia jest częścią wartego ponad 4 mld złotych programu poprawy dostępu kolejowego do Bałtyku. Do 2020 roku Polskie Linie Kolejowe zamierzają zrealizować inwestycje obejmujące porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz–Trójmiasto. – Nowe inwestycje zwiększą przepustowość linii i skrócą czas przewozu ładunków, dając zakładany efekt w postaci wzrostu konkurencyjności przewozów towarowych – zapowiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Ponad 2,3 miliarda złotych będą kosztować inwestycje kolejowe w województwie zachodniopomorskim. W projektach Krajowego Programu Kolejowego jest m.in. rewitalizacja linii Szczecinek–Runowo Pomorskie, poprawa dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu, a także prace na liniach Szczecin Główny – granica z Niemcami oraz Poznań Główny–Szczecin-Dąbie. Do tego dochodzi warta pół miliarda złotych rozbudowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM).

Ta ostatnia ma radykalnie usprawnić komunikację w Szczecinie i pobliskich miejscowościach. Inwestycja, którą realizuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, została podzielona na dwa projekty. Pierwszym jest modernizacja 23-kilometrowej linii kolejowej nr 406 pomiędzy Szczecinem Głównym a Policami. Drugi to modernizacja infrastruktury pasażerskiej na liniach 273, 351 oraz 401. Koszt realizacji obu przedsięwzięć to odpowiednio 301 mln zł oraz 153 mln zł. Prace budowlane zaplanowano na lata 2019–2022.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?