Za swój innowacyjny pomysł stolica Podkapracia została wyróżniona tytułem Miasta Dobrej Praktyki URBACT czyli europejskiego programu promującego rozwój miast. Projekt wybrano śpród 270 zgłoszeń z 29 krajów europejskich. Punkty obsługi mieszkańców (POM) w galeriach handlowych samorząd Rzeszowa zaczął otwierać już sześć lat temu. Dziś są cztery: w Millenium Hall, w galerii handlowej Nowy Świat, w Centrum Handlowym Plaza Rzeszów oraz w Galerii Rzeszów.
– To była odpowiedź władz miasta na potrzeby mieszkańców dotyczące poprawy dostępności i jakości zarządzania terytorialnego – mówi Marzena Furtak-Żebracka z rzeszowskiego ratusza. Urzędniczka dodaje, że w ankietach dotyczących obsługi mieszkańcy prosili o zmiany organizacyjne. Chcieli m.in. wydłużenia czasu pracy urzędu, skrócenia czasu załatwienia sprawy oraz stworzenia dodatkowych miejsc parkingowych przed ratuszem.
Zanim miasto uruchomiło POM w dwóch galeriach, pojawiły się najpierw punkty informacyjne. Tam rzeszowianie mogli uzyskać informacje dotyczące zadań realizowanych w wydziałach urzędu miasta, złożyć pismo czy wniosek do urzędu, a także uzyskać informacje dotyczące wydarzeń kulturalnych i sportowych. – Te punkty okazały się jednak niewystarczające, bo mieszkańcy sygnalizowali potrzebę umożliwienia pełnego załatwienia spraw obywatelskich oraz spraw związanych z rejestracją pojazdu czy uzyskaniem prawa jazdy – tłumaczy Marzena Furtak-Żebracka.
Urząd Miasta w Rzeszowie jest zlokalizowany w kilku budynkach, w których obsługa klienta prowadzona była przez poszczególne wydziały merytoryczne, więc mieszkańcy zmuszeni byli do szybkiego przemieszczania się między kilkoma lokalizacjami, by załatwić swoje sprawy w godzinach pracy urzędu. Dlatego prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc postanowił uruchomić zewnętrzne punktów obsługi mieszkańców, w których byłoby możliwe kompleksowe załatwienie wielu spraw urzędowych w łatwo dostępnych miejscach, w rozpoznawalnych przez mieszkańców galeriach handlowych, które mają rozległe parkingi, a poza tym są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przed uruchomieniem POM miasto musiało dopełnić wielu formalności. Pierwszy punkt uruchomiono 15 października 2011 roku, a czwarty w marcu 2015 roku. W każdym POM pracuje dwóch urzędników z wydziałów merytorycznych, czyli Wydziału Spraw Obywatelskich i Wydziału Komunikacji, przeszkolonych dodatkowo, aby informować o obowiązujących procedurach przy załatwianiu wszelkich spraw w urzędzie.