Kolej przymierza się do elektryfikacji linii przez Gorzów

Mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego, Kostrzyna, Piły oraz Krzyża będą mogli sprawniej podróżować koleją.

Publikacja: 31.08.2017 21:00

Kolej przymierza się do elektryfikacji linii przez Gorzów

Foto: Rzeczpospolita, Marta Bogacz

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierza się do elektryfikacji łączącej te miasta linii nr 203. Pierwszym krokiem jest ogłoszony przetarg na wykonanie tzw. dokumentacji przedprojektowej. Według branżowego portalu Rynek Kolejowy przedmiotem analiz studialnych mają być następujące linie: nr 18 Kutno–Piła Główna na odcinku pomiędzy Bydgoszczą Główną a Piłą Główną, nr 203 Tczew–Kostrzyn na odcinku od Piły Głównej poprzez Krzyż i Gorzów Wielkopolski do Kostrzyna, nr 745 od Bydgoszczy Głównej do Bydgoszczy Czyżkówko oraz nr 827 na obszarze Kostrzyna.

PLK zastrzegły jednak, że elektryfikacja linii zostanie przeprowadzona jedynie w przypadku, jeśli analizy wykażą zasadność takiego przedsięwzięcia. Wyniki badań maja być znane w przyszłym roku.

Sprawa elektryfikacji linii Piła–Kostrzyn od dawna budzi emocje mieszkańców regionu. M.in. pięć lat temu była przedmiotem interpelacji poselskiej, na którą odpowiadał ówczesny wiceminister transportu Andrzej Massel. – Odcinek ten planowany jest do elektryfikacji już od dłuższego czasu, ale ze względów technicznych oraz ekonomicznych plany te są wciąż odsuwane. Stanowi on jeden z kilku brakujących elementów w zelektryfikowanych ciągach transportowych sieci zarządzanej przez PKP PLK – mówił Massel.

Jak stwierdził, szczególne znaczenie miałaby elektryfikacja odcinka Piła–Krzyż. Poprawiłaby bowiem połączenia pasażerskie województwa kujawsko-pomorskiego z zachodniopomorskim i lubuskim (połączenie Szczecina i Gorzowa Wielkopolskiego z Toruniem i Bydgoszczą), a w przypadku przedłużenia relacji – również z Trójmiastem, Olsztynem i Łodzią. Natomiast w przypadku przewozów towarowych otworzyłaby się możliwość alternatywnego połączenia Śląska z portami w Szczecinie i Świnoujściu magistralą węglową przez Bydgoszcz i Piłę, a także omijania Poznania w relacjach ze wschodu i południa Polski do Szczecina.

Kolej ostatnio prowadziła elektryfikację linii blisko 20 lat temu. W całym kraju trakcja elektryczna znajduje się na ok. 70 proc. tras kolejowych. – W tej chwili mamy prawie 12 tys. kilometrów linii zelektryfikowanych, co daje łącznie prawie 25 tys. kilometrów sieci trakcyjnej, bo znaczna część linii jest dwutorowa – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

W niedalekiej przyszłości zelektryfikowanych odcinków będzie jednak więcej. W ramach Krajowego Programu Kolejowego zostanie zelektryfikowanych 314 kilometrów tras. Inwestycje pozwolą skrócić czas przejazdu, lepiej wykorzystać tabor i poprawić dostęp do wielu miejsc.

Wśród zaplanowanych projektów znalazły się m.in. prace modernizacyjne wraz z elektryfikacją na liniach kolejowych nr 68 i 565 na odcinku Lublin–Stalowa Wola Rozwadów. Obejma odcinek o długości ponad 102 kilometrów i będą kosztować 367 mln zł. Efektem przedsięwzięcia ma być skrócenie czasu podróży z ok. 1 godziny i 50 min do ok. 1 godziny i 25 min dla pociągów regionalnych i z 1 godz. 20 min do 1 godz. 5 min dla międzyregionalnych. Dzięki kolejnej inwestycji – elektryfikacji wraz z modernizacją linii na 94-kilometrowej trasie Ełk–Korsze – skróci się czas podróży z prawie 2,5 godz. do 1 godz. i 47 min. Prace zaplanowane na lata 2020–2023 będą kosztować 578,5 mln zł. Z unijnego instrumentu CEF (łącząc Europę) sfinansowana zostanie warta 70 mln zł elektryfikacja linii nr 274 i 278 na odcinku Węgliniec–Zgorzelec. Podpisanie umowy zaplanowano na wrzesień.

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierza się do elektryfikacji łączącej te miasta linii nr 203. Pierwszym krokiem jest ogłoszony przetarg na wykonanie tzw. dokumentacji przedprojektowej. Według branżowego portalu Rynek Kolejowy przedmiotem analiz studialnych mają być następujące linie: nr 18 Kutno–Piła Główna na odcinku pomiędzy Bydgoszczą Główną a Piłą Główną, nr 203 Tczew–Kostrzyn na odcinku od Piły Głównej poprzez Krzyż i Gorzów Wielkopolski do Kostrzyna, nr 745 od Bydgoszczy Głównej do Bydgoszczy Czyżkówko oraz nr 827 na obszarze Kostrzyna.

Pozostało 83% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej