Więcej rowerów, więcej stacji, więcej ścieżek

Rośnie sieć Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Od nowego sezonu ma być więcej stacji i jednośladów.

Publikacja: 30.08.2017 21:00

W przyszłym roku sieć BRA będzie liczyć 51 stacji i 550 rowerów miejskich.

W przyszłym roku sieć BRA będzie liczyć 51 stacji i 550 rowerów miejskich.

Foto: materiały prasowe

Miasto szuka właśnie nowego operatora roweru miejskiego – trwa przetarg w tej sprawie, a umowa ma zostać podpisana jesienią. Urząd zapowiada też budowę kolejnych ścieżek rowerowych.

– W ramach nowej umowy uruchomionych zostanie 16 nowych stacji, w tym 12 na Fordonie – wyjaśnia prezydent miasta Rafał Bruski. – Samo zamówienie skonstruowaliśmy w sposób umożliwiający znaczną rozbudowę BRA w trakcie trwania umowy. Dzięki temu po zakończeniu rozbudowy ul. Grunwaldzkiej nowe stacje będą się mogły pojawić także na Czyżkówku i Osowej Górze. Wszystkie rowery w stacjach będą nowe. BRA od początku cieszy się dużą popularnością, a nowe rowery i kolejne lokalizacje stacji z pewnością sprawią, że grono użytkowników jeszcze się powiększy – dodaje prezydent.

W Bydgoszczy system miejskich wypożyczalni został uruchomiony 1 kwietnia 2015 roku. Liczył wówczas 310 jednośladów ustawionych na 31 stacjach. Trzyletnia umowa opiewała na kwotę 3,6 mln zł. – Rower miejski od początku cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Okazał się doskonałą alternatywą dla podróży samochodami prywatnymi w drodze do pracy czy szkoły – opowiada Anna Strzelczyk-Frydrych z bydgoskiego ratusza.

Już w pierwszym roku funkcjonowania BRA został rozbudowany o 40 dodatkowych rowerów i cztery nowe stacje. W mieście powstały też punkty komercyjne. Pierwszy przy współudziale firmy Atos przy ul. Grunwaldzkiej, w bezpośrednim sąsiedztwie Biznes Parku, a drugi dzięki współpracy z IKEA. Mieści się na terenie sklepu tej szwedzkiej sieci. Obecnie funkcjonuje 37 stacji obsługujących 395 rowerów.

Aktualnym operatorem miejskich wypożyczalni jest firma BikeU. Umowa z nią wygaśnie z końcem listopada. Miasto już szuka nowego operatora. Swoje oferty złożyły cztery firmy. 21 sierpnia nastąpiło otwarcie kopert, a miasto poznało oferty. Zaproponowane ceny wahają się między 5,5 mln zł a 6,2 mln zł za pakiet podstawowy, czyli bez ewentualnej rozbudowy systemu. – O wyborze najkorzystniejszej oferty decydować będą między innymi cena oraz zadeklarowany czas reakcji na usuwanie zgłaszanych usterek – zdradza przedstawicielka Urzędu Miasta w Bydgoszczy. Ratusz planuje podpisanie nowej umowy jesienią, a nowy operator będzie obsługiwał rower miejski w latach 2018–2020. Nowy sezon BRA rozpocznie się w marcu przyszłego roku.

Jednocześnie zmieni się też nieco kolorystyka jednośladów. Nowa została uzgodniona z plastykiem miejskim i Radą ds. Estetyki Miasta. I tak rama, widelec i osłona łańcucha jednośladów mają być granatowe, kierownica i kosz – czarne, a błotniki – szare.

– Zmiany w Bydgoskim Rowerze Aglomeracyjnym były konsultowane ze środowiskiem rowerowym skupionym w powołanym przez prezydenta zespole ds. polityki – tłumaczy przedstawicielka bydgoskiego ratusza.

Urzędnicy zapowiadają, że wraz z rozbudową BRA rozwinie się też sieć ścieżek rowerowych. W pierwszej kolejności budowane będą trasy wzdłuż całej ulicy Grunwaldzkiej oraz II odcinka Trasy Uniwersyteckiej: od ul. Wojska Polskiego do Magnuszewskiej.

W sumie w ramach nowej umowy na operatora rowerów bydgoskie wypożyczalnie mają liczyć od przyszłego roku 51 stacji, 765 terminali do mocowania jednośladów oraz 550 nowych rowerów.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej