Droga ekspresowa S19 ma być główną trasą komunikacyjną na kierunku północ–południe we wschodniej części kraju. Będzie przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Ma to być część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która będzie przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Na terenie Podkarpacia będzie miała docelowo ok. 169 km długości. Obecnie użytkowane są dwa odcinki tej drogi: Stobierna–węzeł Rzeszów Wschód o długości 8,3 km oraz 4,4-kilometrowy od węzła Rzeszów Zachód do węzła Świlcza.
– W końcowym etapie realizacji znajdują się dwa kolejne odcinki. Będą gotowe w trzecim kwartale – mówi Bartosz Wysocki z biura prasowego rzeszowskiego oddziału GDDKiA. Na otwarcie czekają 6,3-kilometrowy fragment Świlcza–Rzeszów Południe (Kielanówka) oraz 12,5-kilometrowy Stobierna–Sokołów Małopolski. Reszta tej trasy na Podkarpaciu wciąż czeka na budowę. A ta coraz bliżej, bo dwa kolejne odcinki czekają na wyłonienie firmy, która zaprojektuje i wybuduję drogę ekspresową. Jednym z nich jest fragment od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe, czyli od S19 od granicy województw lubelskiego i podkarpackiego (Lasy Janowskie) do Niska o łącznej długości ok. 25 km. Zadanie podzielono na trzy odcinki: A – Lasy Janowskie–Zdziary o długości ok. 9,3 km, B – Zdziary–Rudnik nad Sanem o długości ok. 9 km, oraz C – Rudnik nad Sanem–Nisko Południe o długości ok. 6 km.
GDDKiA zaprosiła do złożenia ofert na zaprojektowanie i budowę zadań A i B tej części drogi ekspresowej 19 wykonawców, a do odcinka C – 20. – Termin składania przez nich ofert mija 24 sierpnia – mówi Bartosz Wysocki.
Trwa też drugi etap przetargu na wykonanie innego fragmentu ekspresówki od Niska do Sokołowa Małopolskiego. On także został podzielony na trzy odcinki: A Nisko Południe–Podgórze o długości ok. 11,5 km, B Podgórze–Kamień o długości ok. 10,5 km oraz C Kamień–Sokołów Małopolski Północ liczący ok. 7,9 km.