Letnie rekordy i wielkie plany

Po raz pierwszy w historii krakowskie lotnisko oferuje loty w 100 kierunkach na cztery kontynenty.

Publikacja: 14.08.2017 15:49

Od początku stycznia 2017 r. do końca lipca port w Balicach obsłużył prawie 3,3 mln pasażerów

Od początku stycznia 2017 r. do końca lipca port w Balicach obsłużył prawie 3,3 mln pasażerów

Foto: Fotorzepa/Piotr Guzik

Wiadomo już, że będzie to kolejny rok rekordów, z 28 nowymi połączeniami. Od początku stycznia 2017 r. do końca lipca krakowski port obsłużył prawie 3,3 mln pasażerów, czyli o niemal pół miliona więcej niż rok wcześniej w tym samym czasie. Oznacza to wzrost przewozów o 17 proc.

Tak jak przypuszczano, ogromnym powodzeniem cieszy się bezpośrednie połączenie LOT z Krakowa do Chicago. I lotnisko ma wielki apetyt na kolejne długodystansowe kierunki. – Ponad dwa tysiące pasażerów skorzystało w lipcu z rejsów ze stolicy Małopolski do Chicago, 90 proc. miejsc zostało sprzedanych na tej trasie – to doby początek dla rejsów długodystansowych – mówi Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport. Lotnisko długo przekonywało LOT do otwarcia tego połączenia. Ostatecznie jednak przeważyły statystyki wskazujące na to, że pomiędzy Krakowem a Chicago, z przesiadkami, podróżuje rocznie ok. 90 tys. osób. Dla LOT była to dziewiąta trasa dalekiego zasięgu i szósta do Ameryki Północnej.

Najchętniej na południe

Po statystykach jednak widać, że tego lata odlatujący z Balic pasażerowie najchętniej wybierali loty na Półwysep Iberyjski. Od samego początku lata powodzeniem cieszyły się loty do Porto i Walencji (obydwa połączenia to nowe trasy Ryanaira), a oprócz nich także, jak zwykle, Barcelona, Majorka, Gran Canaria i Malaga. Oprócz nich były inne nowości – loty SAS do Sztokholmu, El-Al do Tel Awiwu, Ryanaira do Treviso, Pescary, Chani, Lourdes, Lamezii, oraz Eurowings do Duesseldorfu.

W letniej ofercie znalazły się również loty czarterowe – do Bułgarii (Burgas i Warna), Grecji (Chania i Heraklion na Krecie, oprócz tego Rodos i Korfu) oraz do Włoch (Palermo).

To dlatego krakowski port nieustannie inwestuje. Efekty ułatwień w podróży są widoczne gołym okiem. Chociażby w lipcu pasażerowie, którzy zatrzymali się w lotniskowym hotelu Hilton Garden Inn, po raz pierwszy mogli przejść zadaszoną kładką do terminala, na stację kolejki bądź podziemny parking.

Jest co promować

Krakowskie lotnisko cały czas wspiera przewoźników, promując podróże #PROSTOzKRAKOWA gdzie się da, także na przykład w jeżdżących po mieście tramwajach. A jest co promować. W zimie będzie się można ogrzać np. w stolicy Portugalii Lizbonie i marokańskim Marrakeszu. Łącznie pojawi się 16 kolejnych nowych połączeń, w tym m.in. Norymberga, która jest bliźniaczym miastem Krakowa, czy Marsylia.

Strażacy z lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej też mają się czym pochwalić, bo w lipcu otrzymali od największego portalu lotniczego Airline and Airport news & Analisis anna.aero nagrodę – certyfikat Arch of Triumph za najlepszy salut wodny, którym powitali rejs LOT z Chicago. W ten sposób informacja o nowej ofercie LOT i Kraków Airport rozeszła się po świecie.

Jako jedyne lotnisko w Polsce krakowski port ma specjalne udogodnienia dla podróżujących zwierząt. Obok parkingu na wiosnę otwarto tam Park dla Zwierząt, gdzie zamontowano nie tylko poidełka, ale i prawdziwą „ścieżkę zdrowia” dla zestresowanych podróżą czworonogów. – Słuchamy pasażerów, notujemy ich uwagi, obserwujemy światowe trendy – tak tłumaczył prezes Włoszek tę inwestycję. A zwierzaków podróżuje coraz więcej. W pierwszym półroczu na krakowskim lotnisku pojawiło się ich już ponad pół tysiąca. Najwięcej zwierząt podróżuje na pokładach Norwegiana, Lufthansy i LOT. Niektóre linie – np. Ryanair i easyJet – zabraniają przewożenia czworonogów na pokładzie, z wyjątkiem psów-przewodników, które asystują osobom niepełnosprawnym.

Nie ma w Krakowie także obaw, że planowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego mogłaby poważnie zaszkodzić rozwojowi portu w Balicach. Zawsze będą pasażerowie, którzy zechcą przylecieć do tego miasta bezpośrednio. Prezes Włoszek nie ukrywa, że teraz największym wyzwaniem jest budowa nowego pasa startowego, najpoważniejszy punkt w planach inwestycyjnych do roku 2023. Zresztą jest to dzisiaj również jedna z najważniejszych inwestycji w Małopolsce. – Budowa nowej drogi startowej jest największą z planowanych inwestycji. Potrzebuje jej nie tylko Kraków, ale i Małopolska, cały system transportowy w Polsce – uważa prezes Kraków Airport. Na razie trwa inwentaryzacja środowiskowa i rozmowy z przedstawicielami lokalnych społeczności i biznesu. Podpisane już zostało porozumienie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, które umożliwi wdrożenie systemu GBAS wykorzystującego satelitarną technologię wspomagającą system nawigacyjny.

Nie tylko samo latanie

Port, który jest jednym z kilku dochodowych w Polsce, ma również rozbudowany system społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Konkursu „Wspieramy wolontariuszy” wystartował w 2016 roku, a inicjatywa została doceniona w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2016″. W tym roku w ramach tego konkursu wsparcie uzyska pięć projektów: powszechnego dostępu do defibrylatora AED w Rusocicach, szatnia i sala w szkole podstawowej w Zabierzowie, adaptacja szatni i świetlicy sportowej w Ludowym Klubie Sportowym „Lotnik” w Kryspinowie.

Krakowie lotnisko od niedawna ma już także nowe logo, które ma być symbolem otwarcia i aspiracji Kraków Airport.

Wiadomo już, że będzie to kolejny rok rekordów, z 28 nowymi połączeniami. Od początku stycznia 2017 r. do końca lipca krakowski port obsłużył prawie 3,3 mln pasażerów, czyli o niemal pół miliona więcej niż rok wcześniej w tym samym czasie. Oznacza to wzrost przewozów o 17 proc.

Tak jak przypuszczano, ogromnym powodzeniem cieszy się bezpośrednie połączenie LOT z Krakowa do Chicago. I lotnisko ma wielki apetyt na kolejne długodystansowe kierunki. – Ponad dwa tysiące pasażerów skorzystało w lipcu z rejsów ze stolicy Małopolski do Chicago, 90 proc. miejsc zostało sprzedanych na tej trasie – to doby początek dla rejsów długodystansowych – mówi Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport. Lotnisko długo przekonywało LOT do otwarcia tego połączenia. Ostatecznie jednak przeważyły statystyki wskazujące na to, że pomiędzy Krakowem a Chicago, z przesiadkami, podróżuje rocznie ok. 90 tys. osób. Dla LOT była to dziewiąta trasa dalekiego zasięgu i szósta do Ameryki Północnej.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej