Łódź znów chce być stolicą

Miasto i ASP szykuje unikalne wydarzenie. Młodzi projektanci już zgłaszają swoje projekty do konkursów.

Publikacja: 01.08.2017 23:00

Miasto chce być stolicą nowej, młodej, pełnej energii mody

Miasto chce być stolicą nowej, młodej, pełnej energii mody

Foto: materiały prasowe

Imponujące wydarzenie modowe – Łódź Young Fashion – współtworzone przez miasto i Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi – zagości tu jesienią. Jednak już teraz wyraźnie widać, że młodzi twórcy przyjęli pomysł z entuzjazmem. Licznie ślą swoje zgłoszenia do konkursu o nagrodę, która może stać się przepustką do kariery.

Motywem „emocje”

– Zainteresowanie jest olbrzymie, im bliżej końca, tym napływa więcej zgłoszeń – mówi prof. Jolanta Rudzka-Habisiak, rektor łódzkiej ASP. Swoisty festiwal mody potrwa cztery dni (od 19 do 22 października), a jego głównym punktem będzie międzynarodowy konkurs Łódź Young Fashion Award dla młodych projektantów. Do połowy sierpnia mogą przysyłać swoje projekty.

– Dotąd otrzymaliśmy blisko sto zgłoszeń ze wszystkich krajów Europy, ale także z USA, Chin i Ameryki Łacińskiej – wskazuje prof. Rudzka-Habisiak. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że nasze działania promocyjne przynoszą oczekiwane rezultaty – podkreśla.

Międzynarodowy konkurs jest adresowany do projektantów mody z całego świata przed trzydziestką – studentów i absolwentów uczelni artystycznych, szkół projektowania ubioru, ale i amatorów, dla których projektowanie jest pasją. Laureat otrzyma statuetkę MANEQUINE 2017 oraz 30 tys. euro (ufundowane przez miasto Łódź). Myślą przewodnią tegorocznej edycji konkursu są „Emocje” i do nich mają nawiązywać projekty.

A także „awangarda”

Z żywą reakcją spotkał się też ogólnopolski konkurs „Złota Nitka”, którego mottem jest z kolei „Awangarda”. Adresowany jest do profesjonalnych projektantów i debiutantów (urodzonych po 1987 r.). W nim nagrodą główną jest 30 tys. zł oraz „dzika karta” pozwalająca na udział w przyszłorocznym konkursie międzynarodowym.

W obu konkursach wymogi są podobne – trzeba przygotować 12 sylwetek, czyli kompletnych modeli ubranych „od stóp do głów”. W ramach rekrutacji wystarczy przysłać pięć modeli, do oceny jury – już wszystkie.

– Wiele osób realizuje zupełnie nowe kolekcje na zapotrzebowanie naszego hasła, co cieszy, bo oznacza, że nie będą to projekty przypadkowe, ale przygotowane pod konkretny temat – zaznacza rektor Rudzka-Habisiak.

Organizatorzy liczą, że wszystkich zgłoszeń, w obu konkursach będą setki. Projekty oceni profesjonalne jury, w którym znajdą się uznane w świecie mody postaci, m.in. Junko Koshino, która jest ikoną mody japońskiej oraz Tomasz Ossoliński.

– Jury będzie oceniało gotowe uszyte modele, estetykę wykonania, użyte tkaniny, a także zgodność kolekcji z hasłem przewodnim – wyjaśnia Jolanta Rudzka-Habisiak.

Będzie również trzeci konkurs – wewnętrzna Gala Dyplomowa w Akademii Sztuk Pięknych.

Ale na tym nie koniec – w ramach jesiennego wydarzenia odbędzie się także – BRA–DAY (realizowana wspólnie przez łódzką ASP, Szpital im. M. Kopernika w Łodzi i Fundację Pełną Piersią). Z udziałem wiodących polskich projektantów i z głównymi bohaterkami wieczoru – Amazonkami – wyjątkowe kobiety wystąpią w roli modelek amatorek i zaprezentują m.in. bieliznę.

Łódzka impreza to wydarzenie edukacyjno-artystyczne, unikatowe w swoim charakterze, ponieważ pozbawione wątków komercyjnych. Będą jej towarzyszyć m.n. warsztaty dziennikarstwa modowego, projektowania biżuterii czy prezentujące najnowsze trendy tkaninowe Textile Trend.

Organizatorzy chcą, aby Łódź stała się kolebką najzdolniejszych projektantów i żeby tu ścierały się różne kultury, jeśli chodzi i prezentowanie mody. – Chcemy, żeby rodziły się u nas talenty, będziemy śledzić kariery młodych projektantów. Pracujemy nad dodatkowymi nagrodami w postaci staży w znanych markach światowych – zaznacza prof. Rudzka-Habisiak i ma nadzieje, że Łódź na nowo stanie się stolicą mody. – Tej najmłodszej, świeżej, energetycznej – podkreśla rektor ASP.

Zaprezentowanie własnej kolekcji przed jury, w którym zasiadają uznani projektanci, designerzy i przedstawiciele branży modowej to pierwszy krok na ścieżce działań biznesowych, których celem jest wykreowanie własnej marki.

W projekt zaangażowały się największe instytucje kulturalne i edukacyjne miasta, współtworząc jego program.

Imponujące wydarzenie modowe – Łódź Young Fashion – współtworzone przez miasto i Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi – zagości tu jesienią. Jednak już teraz wyraźnie widać, że młodzi twórcy przyjęli pomysł z entuzjazmem. Licznie ślą swoje zgłoszenia do konkursu o nagrodę, która może stać się przepustką do kariery.

Motywem „emocje”

Pozostało 90% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej