Biznes atakuje znad jezior

Firmy z gmin położonych nad Wielkimi Jeziorami Mazurskimi mają zyskać na konkurencyjności, a lokalna gospodarka – na mocy. Samorządy zdobyły na to prawie 10 mln zł.

Publikacja: 12.07.2017 23:00

„7 Cudów Mazur – promocja gospodarcza obszaru Wielkich Jezior Mazurskich” to nowy projekt, który ma

„7 Cudów Mazur – promocja gospodarcza obszaru Wielkich Jezior Mazurskich” to nowy projekt, który ma wesprzeć lokalnych przedsiębiorców

Foto: shutterstock

– Nasz region wyróżnia się od zawsze, choć w powszechnej świadomości głównie dzięki walorom przyrodniczym i atrakcjom turystycznym. Z tego jesteśmy znani, a Mazury to rozpoznawalna marka. Jednak mamy świadomość, że to za mało – mówił marszałek Gustaw Marek Brzezin podczas podpisywania umowy na realizację projektu „7 Cudów Mazur – promocja gospodarcza obszaru Wielkich Jezior Mazurskich” ze stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.

– Dlatego stawiamy na postęp gospodarczy pozostający w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Skala już zainwestowanych i nadal przeznaczanych na rozwój środków pozwala nam stale i efektywnie poprawiać wizerunek Warmii i Mazur. Wspieramy także działania społeczno-edukacyjne, prozdrowotne, gospodarcze, rozwijamy kontakty międzynarodowe i zapraszamy do nas inwestorów – przekonywał marszałek.

Stowarzyszenie powstało w 2014 r. i tworzą je położone nad jeziorami: miasto Giżycko, gmina Giżycko, gmina Miłki, gmina Ruciane-Nida, gmina Orzysz, gmina Mikołajki, gmina Ryn, gmina Pisz, gmina Węgorzewo, miasto Mrągowo i gmina Mrągowo.

– Do tej pory każda z naszych gmin, jeżeli promowała, to gminę – jej walory, atrakcje. Teraz chcemy promować naszą gospodarkę. Liczę, że w Mikołajkach zgłosi się ze 20 firm, a my im zorganizujemy szkolenia, skojarzymy je z partnerami zagranicznymi – mówi „Rzeczpospolitej” Piotr Jakubowski, burmistrz Mikołajek i przewodniczący stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.

– U nas dominuje turystyka, ale w takich gminach i miastach, jak Giżycko, Węgorzewo, Pisz czy Mrągowo funkcjonuje przemysł. W Mrągowie jest dużo firm produkcyjnych z niemieckim kapitałem, w Piszu branża drzewna, w Giżycku działają stocznie jachtowe, a ten produkt ma teraz duże wzięcie na świecie. Tam będzie zapewne więcej zainteresowanych naszym projektem. To są potencjalni adresaci programu – wymienia Piotr Jakubowski.

Koncepcja skupi się na branżach najbardziej perspektywicznych i specyficznych z obszaru Krainy Wielkich Jezior – tzw. inteligentnych specjalizacjach – stanowiących fundament marki regionu – ekonomii wody (m.in. stocznie jachtowe, turystyka, żegluga), produkcji żywności wysokiej jakości oraz na drewnie i meblarstwie.

Wartość projektu to ok. 11,6 mln zł przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO na lata 2014–2020 w wysokości ok. 9,6 mln zł.

Wzrost konkurencyjności firm znad Wielkich Jezior ma przynieść dynamiczniejszy szturm rynku krajowego i zagranicznego. A to z kolei powinno się przełożyć na przyrost inwestycji. Narzędziem do osiągnięcia celów będą przede wszystkim działania promocyjne, skierowane głównie do dominującego w tej części Mazur małego i średniego biznesu. Odbiorcami działań promocyjnych będą: inwestorzy, kontrahenci z kraju i zagranicy, importerzy.

Co konkretnie za 11,4 mln zł zostanie zrobione? Projekt zakłada m.in. opracowanie i uruchomienie Systemu Informacji Gospodarczej regionu nad Wielkimi Jeziorami, a także Mazurskiego Systemu Obsługi Inwestora i Eksportera.

– Chodzi o to, żeby wszystkie informacje o naszych firmach inwestorzy mogli znaleźć w jednym miejscu, na jednej stronie. I żeby zostali profesjonalnie obsłużeni – wyjaśnia Piotr Jakubowski.

Za pieniądze z RPO zorganizowany też zostanie cykl spotkań i konferencji pod hasłem „Business in Mazury”, przyjazdowe misje gospodarcze (dla kontrahentów zagranicznych zainteresowanych regionem).

Powstanie ogólnopolska kampania reklamowa, promująca krainę jako atrakcyjne miejsce do inwestowania i prowadzenia biznesu, a także kampanie w mediach społecznościowych, prezentujące krainę jako atrakcyjne miejsce do mieszkania, pracy i prowadzenia biznesu.

Powstanie też film prezentujący potencjał inteligentnej specjalizacji – ekonomii wody dla turystyki biznesowej oraz folderu promocyjnego z ofertą turystyki biznesowej.

W projekcie znalazły się także: publikacja i dystrybucja wydawnictw promocyjnych, badania mierzące efektywność promocji gospodarczej; a także cykl szkoleń podnoszących kompetencję osób zaangażowanych we wdrażanie projektu.

Kto będzie go wprowadzał w życie? – Projekt będziemy realizować od 2017 do 2019 r., w większości własnymi siłami – zapewnia szef stowarzyszenia.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: i.trusewicz@rp.pl

– Nasz region wyróżnia się od zawsze, choć w powszechnej świadomości głównie dzięki walorom przyrodniczym i atrakcjom turystycznym. Z tego jesteśmy znani, a Mazury to rozpoznawalna marka. Jednak mamy świadomość, że to za mało – mówił marszałek Gustaw Marek Brzezin podczas podpisywania umowy na realizację projektu „7 Cudów Mazur – promocja gospodarcza obszaru Wielkich Jezior Mazurskich” ze stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.

– Dlatego stawiamy na postęp gospodarczy pozostający w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Skala już zainwestowanych i nadal przeznaczanych na rozwój środków pozwala nam stale i efektywnie poprawiać wizerunek Warmii i Mazur. Wspieramy także działania społeczno-edukacyjne, prozdrowotne, gospodarcze, rozwijamy kontakty międzynarodowe i zapraszamy do nas inwestorów – przekonywał marszałek.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej