Turysta pokochał Śląsk

Na południu góry i natura, na północy zamki, a w sercu aglomeracji – cuda techniki. Żaden inny region nie jest tak różnorodny, jeśli chodzi o ofertę turystyczną.

Publikacja: 11.07.2017 22:30

Turysta  pokochał Śląsk

Foto: Rzeczpospolita

Rekordowe 5,3 mln turystów odwiedziło województwo śląskie w 2016 roku. To aż o 1,3 mln więcej, niż rok wcześniej. Zostawili ok. 6 mld zł, niemal 2 mld zł więcej niż w 2015 r. – wynika z badania Śląskiej Organizacji Turystycznej, która od siedmiu lat bada preferencje turystyczne w regionie. Ponad 3,5 mln stanowią goście spoza regionu.

Z opracowania wynika, że najchętniej odwiedzanymi miejscami są Zamek Ogrodzieniecki (na zdjęciu powyżej), Zamek w Pszczynie, Kopalnia Guido, Kopalnia Srebra i Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach, a także Sanktuarium na Jasnej Górze. Śląsk ma siódmą pozycję w kraju, jeśli chodzi o liczbę odwiedzających region turystów. Głównie dzięki Beskidom, ale gości w ubiegłym roku przyciągał też Śląsk Cieszyński – okolice Wisły i Ustronia, Istebnej, Koniakowa oraz Cieszyna i Skoczowa (w badaniu z 2014 r. te rejony wskazało 9 proc. turystów, w ubiegłym roku – aż 36 proc.).

Koniaków czy Istebna, która słynie z koronek i izby pamięci polskiego himalaisty Jerzego Kukuczki, odczuwa wzrost liczby odwiedzających turystów. – Spora część Polaków ze względów bezpieczeństwa nie jeździ do Egiptu czy Tunezji, ale woli zwiedzać własny kraj. Do Istebnej i Koniakowa przyciąga ich folklor i kultura, ale na pewno też niepowtarzalne widoki – mamy najwyżej położone wsie w kraju i jedne z najlepiej przygotowanych ścieżek na górskie wędrówki – mówi Aneta Legierska z wydziału promocji Ośrodka Kultury w Istebnej.

Potwierdza to Agnieszka Sikorska, dyrektor biura Śląskiej Organizacji Turystycznej. – Turystyka i preferencje ulegają ciągłym zmianom. W ostatnich latach coraz częściej podróżujemy po Polsce, poznając najbliższe atrakcje. Negatywne skojarzenia z województwem śląskim są wypierane przez istniejące możliwości spędzania czasu wolnego i wypoczynku – mówi. Jak dodaje, Śląsk zaspokoi gusty i potrzeby każdego turysty. – Turystyka aktywna, dziedzictwo kulturowe, wydarzenia muzyczne o europejskim wymiarze, dziedzictwo kulinarne w postaci Szlaku Kulinarnego Śląskie Smaki czy wypoczynek nad wodą to tylko niektóre z propozycji. Śląskie ma również coś, czym z powodzeniem może się wyróżnić – turystyka postindustrialna wykorzystująca bogate dziedzictwo regionu oraz kultura, charakterystyczna kuchnia i dialekt śląski. Wszystko to przyciąga turystów nie tylko z Polski, ale i z zagranicy – wymienia dyrektor Sikorska.

Industrialna turystyka, z jakiej słynie Śląskie, z roku na rok jest coraz popularniejsza. W 2016 roku 42 obiekty Szlaku Zabytków Techniki województwa śląskiego leżące aż w 27 miastach regionu odwiedziło prawie 764 tys. turystów (o 10 proc. więcej niż rok wcześniej). Wśród nowych atrakcji, które włączono do Szlaku, były np. Browar Zamkowy w Cieszynie i Familoki – zabytkowe osiedle patronackie kopalni Dębieńsko w Czerwionce-Leszczynach.

Co ważne, to trend, który przybiera na sile. – Turyści oczekują jednak od nas, że będą mogli jeszcze lepiej poznać kulturę górniczą, charakterystyczne stroje, potrawy, posłuchać śląskiej gwary. Doświadczyć odmienności kulturowej – wskazuje dyrektor Sikorska.

Rekordowe 5,3 mln turystów odwiedziło województwo śląskie w 2016 roku. To aż o 1,3 mln więcej, niż rok wcześniej. Zostawili ok. 6 mld zł, niemal 2 mld zł więcej niż w 2015 r. – wynika z badania Śląskiej Organizacji Turystycznej, która od siedmiu lat bada preferencje turystyczne w regionie. Ponad 3,5 mln stanowią goście spoza regionu.

Z opracowania wynika, że najchętniej odwiedzanymi miejscami są Zamek Ogrodzieniecki (na zdjęciu powyżej), Zamek w Pszczynie, Kopalnia Guido, Kopalnia Srebra i Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach, a także Sanktuarium na Jasnej Górze. Śląsk ma siódmą pozycję w kraju, jeśli chodzi o liczbę odwiedzających region turystów. Głównie dzięki Beskidom, ale gości w ubiegłym roku przyciągał też Śląsk Cieszyński – okolice Wisły i Ustronia, Istebnej, Koniakowa oraz Cieszyna i Skoczowa (w badaniu z 2014 r. te rejony wskazało 9 proc. turystów, w ubiegłym roku – aż 36 proc.).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży