Jak informuje Departament Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, od początku sierpnia 2016 r. do końca czerwca 2017 r. do ewidencji obiektów hotelarskich zostało wpisanych pięć nowych hoteli, motel i kemping.
– Dysponujemy informacją o obiektach, które w przyszłości zamierzają stać się obiektami hotelarskimi w rozumieniu ustawy o usługach turystycznych i otrzymały przyrzeczenie zaszeregowania do odpowiedniej kategorii. To tzw. promesa. Dostało ją pięć obiektów, które chcą być hotelami. Trzy z nich zlokalizowane są w Poznaniu, po jednym w Puszczykowie i Białej Panieńskiej. Promesę mają też dwa obiekty, które chcą być pensjonatami – w Lesznie i Białośliwiu – informuje Mariusz Kubiak, zastępca dyrektora Departamentu Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego.
Z budową hotelu z niemal 180 pokojami podzielonymi na strefy dwu- i czterogwiazdkowe ma ruszyć niebawem w centrum Piły firma Arche, na plaży w Margoninie powstaje czterogwiazdkowy hotel Maragonia, a w Katarzyninie, na terenie Parku Krajobrazowego im. gen. D. Chłapowskiego, trwa budowa czterogwiazdkowego hotelu Cztery Wieże.
Kłopot z obłożeniem
Nowe obiekty powstają w województwie, mimo że wykorzystanie miejsc noclegowych sięga tu zaledwie 29 proc. Oczywiście wskaźnik wykorzystania miejsc noclegowych nie rozkłada się równomiernie. Najpełniej, bo w niemal 43 proc., miejsca noclegowe wykorzystywane były w ubiegłym roku w Poznaniu. Wynik wyższy niż przeciętna dla województwa odnotowały również powiat wągrowiecki, Leszno, Konin, a także powiaty średzki, leszczyński i gnieźnieński. Najsłabsze wartości, sięgające zaledwie 12 proc., wskaźnik ten osiągnął w powiatach kolskim i tureckim.
Kiepskie obłożenie to m.in efekt oceny atrakcyjności turystycznej regionu. W raporcie przygotowanym przez Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS wyznaczono ją na podstawie atrakcyjności turystycznej powiatów. Wielkopolskę w krajowej czołówce reprezentują tylko Poznań – miasto na prawach powiatu – lokujący się na 17. pozycji, oraz powiat poznański, zajmujący miejsce 30. Całe województwo zajmuje w tym zestawieniu pozycję piątą od końca, wyprzedzając jedynie świętokrzyskie, opolskie, lubelskie i łódzkie. To dlatego w strategii rozwoju turystyki województwa do roku 2020 zapisano m.in. działania na rzecz wzrostu atrakcyjności produktów turystycznych i zwiększania wykorzystania bazy noclegowej.