Z Lublina w kierunku Warszawy od trzech lat kierowcy jadą 32-km odcinkiem trasy szybkiego ruchu, która kończy się w Kurowie. Właśnie ruszyła budowa kolejnego 59-km odcinka drogi S17 od węzła Kurów do obwodnicy Garwolina. Łączna wartość inwestycji to prawie 2 mld zł, z czego koszt robót to około 1,5 mld zł.
– To bardzo duże przedsięwzięcie inżynierskie i logistyczne. Inwestycja podzielona została na cztery zadania, które realizuje trzech wykonawców – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.
Regionalna Via Carpatia
Niemal połowa trasy powstaje w sąsiedztwie obecnej DK17, z czego około 10 km zostanie przebudowane do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej. Jej nawierzchnia wykonana zostanie z betonu cementowego, a przekrój jezdni umożliwi w przyszłości dobudowę w pasie rozdziału trzeciego pasa ruchu. Na trasie zbudowanych zostanie blisko 90 obiektów inżynierskich, w tym 23 mosty (najdłuższy na rzece Wieprz), 45 wiaduktów oraz trzy kładki. Powstanie siedem węzłów drogowych (Górzno, Gończyce, Trojanów, Ryki Północ, Ryki Południe, Skrudki i Żyrzyn) oraz cztery miejsca obsługi podróżnych. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w połowie 2019 roku.
Rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA twierdzi, że inwestycja nie spowoduje znaczących utrudnień dla kierowców. – Jedynie na kilku odcinkach, tam, gdzie prowadzone są prace inżynieryjne, będą niewielkie przewężenia, ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania na odcinkach drogi w bezpośredniej strefie robót. Nie przewidujemy ruchu wahadłowego – mówi Krzysztof Nalewajko.
Wąskim gardłem przejazdu do Warszawy od strony Lublina jest rondo w Kołbieli. W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim toczy się właśnie postępowanie w sprawie zezwoleń na realizację kolejnych dwóch odcinków przyszłej S17: od węzła Lubelska do obwodnicy Kołbieli oraz od obwodnicy Kołbieli do obwodnicy Garwolina o długości 33 km. Po zakończeniu inwestycji całą trasę od Lublina do węzła Lubelska kierowcy mają pokonywać w 1,5 godziny.