Bursztyn zabłyśnie

Już 28 czerwca Gdańsk będzie świętował drugą edycję Światowego Dnia Bursztynu.

Publikacja: 12.06.2017 22:00

Bursztyn potrzebuje zmiany wizerunkowej.

Bursztyn potrzebuje zmiany wizerunkowej.

Foto: Rzeczpospolita, Beata Kitowska

W tym roku odbywać się to będzie w dość nowatorski sposób, ponieważ ponad 150 par będzie przy tej okazji świętować bursztynowe gody. To nic innego jak 44. rocznica zawarcia małżeństwa, a pamiątkowa gala odbędzie się w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina. Wszystkie pary otrzymają specjalne dyplomy i bursztynowe upominki.

Święto bursztynu ustanowiła Światowa Rada Bursztynu, a Gdańsk od wielu lat robi najwięcej dla promocji tego kamienia, symbolu basenu Morza Bałtyckiego. Jak podkreślają władze miasta, sercem światowej stolicy jest Muzeum Bursztynu, które w ciągu 11 lat stało się jedną z najważniejszych atrakcji turystycznych Gdańska. W 2016 roku odwiedziła je rekordowa liczba 99 tys. osób.

Promocja tego kamienia ma też bardziej wymierny i biznesowy charakter. Ważne miejsce zajmują w niej targi Amberif i Ambermart, na które co roku przyjeżdża 7 tys. kupców z 56 krajów.

– Targi rozwijają się znakomicie, a w ostatnich latach zyskały możliwość ekspozycji oferty swoich wystawców w nowoczesnym centrum wystawienniczo-kongresowym Amber Expo – mówi Robert Pytlos, koordynator ds. bursztynu w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. – Ogromne znaczenie dla promocji Gdańska ma także odbywająca się przy okazji Amberifu Gala Mody i Bursztynu Amber Look, na której prezentowane są najnowsze kolekcje biżuterii i ubrań – dodaje.

Polska jest największym na świecie producentem biżuterii z wykorzystaniem tego kamienia. Co więcej, jest też czołowym eksporterem takich produktów, przez lata bursztynową biżuterię kupowali głównie Amerykanie i Europejczycy, teraz największymi odbiorcami są Chiny oraz kraje Bliskiego Wschodu.

Gdańsk stara się promować bursztyn także za granicą. Przebojem była wystawa „Baltic amber. Tradition and innovation”, pokazywana podczas Expo 2015 w Mediolanie, którą obejrzało 1,7 mln osób.

O ile sprzedaż eksportowa biżuterii z tym kamieniem trzyma się nieźle, o tyle producenci mają problem ze zmianą postrzegania bursztynu w Polsce. Wciąż wielu osobom kojarzy się z produktami z bardzo konserwatywnym designem. Dlatego w promocji bursztynu coraz częściej wykorzystywana jest biżuteria bardzo nowoczesna, co może do niego przekonać zwolenników najnowszych trendów w jubilerstwie.

Przy okazji imprezy w Europejskim Centrum Solidarności zostanie zaprezentowana już druga wystawa bursztynowa pod tytułem „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”. Obejmie kilkaset prac, wśród nich wiele zauważonych podczas największych na świecie targów Amberif i Ambermart oraz w międzynarodowych konkursach wzorniczych.

Na 400 mkw. znajdzie się sześć tematycznych ujęć pokazujących możliwości tkwiące w bursztynie w wydaniu naturalnym i nowoczesnym.

W tym roku odbywać się to będzie w dość nowatorski sposób, ponieważ ponad 150 par będzie przy tej okazji świętować bursztynowe gody. To nic innego jak 44. rocznica zawarcia małżeństwa, a pamiątkowa gala odbędzie się w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina. Wszystkie pary otrzymają specjalne dyplomy i bursztynowe upominki.

Święto bursztynu ustanowiła Światowa Rada Bursztynu, a Gdańsk od wielu lat robi najwięcej dla promocji tego kamienia, symbolu basenu Morza Bałtyckiego. Jak podkreślają władze miasta, sercem światowej stolicy jest Muzeum Bursztynu, które w ciągu 11 lat stało się jedną z najważniejszych atrakcji turystycznych Gdańska. W 2016 roku odwiedziła je rekordowa liczba 99 tys. osób.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą