Wszystko to powinno zwiększyć atrakcyjność kolei w regionie i przynieść wzrost liczby pasażerów.
Szczególne znaczenie ma modernizacja linii z Krakowa do Zakopanego ze względu na ruch turystyczny. Po zakończeniu wszystkich zaplanowanych na zakopiance inwestycji ujętych w Krajowym Programie Kolejowym czas przejazdu w relacji Kraków–Zakopane skróci się o ok. godzinę i 20 minut: zamiast trzech i pół godziny, jak do tej pory, będziemy jechać dwie godziny i kwadrans. Już na koniec obecnego roku podróż skróci się o pół godziny. Będzie to efekt budowy łącznicy w Suchej Beskidzkiej oraz łącznicy Kraków-Zabłocie–Kraków-Krzemionki. Łącznica w Suchej zostanie uruchomiona już w niedzielę 11 czerwca. Inwestycja warta 36 mln zł obejmowała wybudowanie 700 metrów nowych torów w ciągu linii kolejowych Skawina–Żywiec i Sucha Beskidzka–Chabówka. Wybudowany został nowy przystanek, most kolejowy, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe. – Oddanie nowego odcinka torów w Suchej Beskidzkiej skróci o 15 minut podróżowanie z Krakowa do Zakopanego. Zakończenie robót pod koniec 2017 roku na łącznicy w Krakowie pozwoli zaoszczędzić kolejne 15 minut – powiedział Włodzimierz Żmuda, dyrektor ds. rozwoju i przygotowania inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Szybciej i bezpieczniej
Za ponad 192 mln zł zarządzające infrastrukturą Polskie Linie Kolejowe zmodernizują odcinek linii 97 pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką. Wymienionych zostanie ponad 35 km torów, przebudowanych będzie blisko 100 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 6 mostów m.in. w Skawinie, Przytkowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej. Wyremontowane będą dwa wiadukty w Woli Radziszowskiej i Stryszowie. Pojawi się nowy przystanek Radziszów Centrum, na dziewięciu stacjach i przystankach poprawi się komfort obsługi pasażerów. Przebudowa czeka perony, które zostaną wyposażone w nowe wiaty i ławki. Polepszy się oznakowanie i oświetlenie. W Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona kładka dla pieszych zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście oraz łatwiejszy dostęp do pociągów. Zwiększy się bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych dzięki zamontowaniu nowych urządzeń sterowania ruchem. W ramach inwestycji zostanie również łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej pomiędzy liniami: Skawina–Żywiec i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona–Bielsko-Biała. Jej zadaniem będzie ułatwienie ruchu pociągów. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na rok 2020.
Nowe inwestycje kolejowe polepszą także dostępność do okolic Nowego Sącza, Muszyny i Krynicy. Jeszcze w tym roku ruszą prace na odcinku Grybów–Kamionka Wielka. Roboty obejmujące 22 przejazdy kolejowo-drogowe, m.in. w Grybowie, Ptaszkowej, Białej Wyżnej i Mszalnicy poprawią bezpieczeństwo i umożliwią płynniejszy ruch pociągów. Prace na trasie Tarnów–Muszyna, obejmą łącznie ok. 19 km torów. Poprawę komunikacji zagwarantuje również przebudowa pięciu wiaduktów, w tym nad drogą krajową w Grybowie i w Siołkowej oraz nad drogą gminną w Grybowie i w Kamionce Wielkiej.
Do Katowic za 2,3 miliarda
Modernizowana jest także linia Kraków–Katowice. Szacowana wartość projektu to 2,3 mld zł, przy 80-procentowym wkładzie pieniędzy z UE. W ramach inwestycji w samym Krakowie przebudowane będą cztery wiadukty: przy ul. Armii Krajowej, Łupaszki, Godlewskiego. Dodatkowy wiadukt powstanie przy ul. Rydla, zastępując przejazd kolejowo-drogowy. W rejonie ul. Armii Krajowej budowany jest nowy przystanek Kraków Bronowice. Będzie miał cztery perony, dla pasażerów przewidziano windy i schody ruchome. Zapewni dobrą komunikację z węzłem przesiadkowym planowanym przy skrzyżowaniu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej. Na odcinku Kraków Główny–Krzeszowice zmienią się stacja Kraków Mydlniki. Budowany jest nowy peron, a przejście podziemne wyposażone w windy zastąpi kładkę nad torami. Modernizowane są także inne stacje i przystanki. W lutym tego roku rozpoczęła się modernizacja odcinka Krzeszowice – Jaworzno Szczakowa za ok. 300 mln zł, która potrwa dwa lata. Trwa zarazem przetarg na modernizację odcinka Trzebinia – Krzeszowice. Zakończenie inwestycji na całej trasie planowane jest w 2020 roku. Jej wartość wynosi 2,3 mld zł.