Pociagiem szybciej i wygodniej

Przyspieszają inwestycje kolejowe w Małopolsce. Łatwiej będzie korzystać z połączeń w ramach krakowskiej aglomeracji.

Publikacja: 12.06.2017 00:00

W pierwszym kwartale liczba przewiezionych pasażerów przez koleje w Małopolsce przekroczyła 1,8 mln.

W pierwszym kwartale liczba przewiezionych pasażerów przez koleje w Małopolsce przekroczyła 1,8 mln.

Foto: Rzeczpospolita/Piotr Guzik

Wszystko to powinno zwiększyć atrakcyjność kolei w regionie i przynieść wzrost liczby pasażerów.

Szczególne znaczenie ma modernizacja linii z Krakowa do Zakopanego ze względu na ruch turystyczny. Po zakończeniu wszystkich zaplanowanych na zakopiance inwestycji ujętych w Krajowym Programie Kolejowym czas przejazdu w relacji Kraków–Zakopane skróci się o ok. godzinę i 20 minut: zamiast trzech i pół godziny, jak do tej pory, będziemy jechać dwie godziny i kwadrans. Już na koniec obecnego roku podróż skróci się o pół godziny. Będzie to efekt budowy łącznicy w Suchej Beskidzkiej oraz łącznicy Kraków-Zabłocie–Kraków-Krzemionki. Łącznica w Suchej zostanie uruchomiona już w niedzielę 11 czerwca. Inwestycja warta 36 mln zł obejmowała wybudowanie 700 metrów nowych torów w ciągu linii kolejowych Skawina–Żywiec i Sucha Beskidzka–Chabówka. Wybudowany został nowy przystanek, most kolejowy, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe. – Oddanie nowego odcinka torów w Suchej Beskidzkiej skróci o 15 minut podróżowanie z Krakowa do Zakopanego. Zakończenie robót pod koniec 2017 roku na łącznicy w Krakowie pozwoli zaoszczędzić kolejne 15 minut – powiedział Włodzimierz Żmuda, dyrektor ds. rozwoju i przygotowania inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Szybciej i bezpieczniej

Za ponad 192 mln zł zarządzające infrastrukturą Polskie Linie Kolejowe zmodernizują odcinek linii 97 pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką. Wymienionych zostanie ponad 35 km torów, przebudowanych będzie blisko 100 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 6 mostów m.in. w Skawinie, Przytkowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej. Wyremontowane będą dwa wiadukty w Woli Radziszowskiej i Stryszowie. Pojawi się nowy przystanek Radziszów Centrum, na dziewięciu stacjach i przystankach poprawi się komfort obsługi pasażerów. Przebudowa czeka perony, które zostaną wyposażone w nowe wiaty i ławki. Polepszy się oznakowanie i oświetlenie. W Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona kładka dla pieszych zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście oraz łatwiejszy dostęp do pociągów. Zwiększy się bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych dzięki zamontowaniu nowych urządzeń sterowania ruchem. W ramach inwestycji zostanie również łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej pomiędzy liniami: Skawina–Żywiec i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona–Bielsko-Biała. Jej zadaniem będzie ułatwienie ruchu pociągów. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na rok 2020.

Nowe inwestycje kolejowe polepszą także dostępność do okolic Nowego Sącza, Muszyny i Krynicy. Jeszcze w tym roku ruszą prace na odcinku Grybów–Kamionka Wielka. Roboty obejmujące 22 przejazdy kolejowo-drogowe, m.in. w Grybowie, Ptaszkowej, Białej Wyżnej i Mszalnicy poprawią bezpieczeństwo i umożliwią płynniejszy ruch pociągów. Prace na trasie Tarnów–Muszyna, obejmą łącznie ok. 19 km torów. Poprawę komunikacji zagwarantuje również przebudowa pięciu wiaduktów, w tym nad drogą krajową w Grybowie i w Siołkowej oraz nad drogą gminną w Grybowie i w Kamionce Wielkiej.

Do Katowic za 2,3 miliarda

Modernizowana jest także linia Kraków–Katowice. Szacowana wartość projektu to 2,3 mld zł, przy 80-procentowym wkładzie pieniędzy z UE. W ramach inwestycji w samym Krakowie przebudowane będą cztery wiadukty: przy ul. Armii Krajowej, Łupaszki, Godlewskiego. Dodatkowy wiadukt powstanie przy ul. Rydla, zastępując przejazd kolejowo-drogowy. W rejonie ul. Armii Krajowej budowany jest nowy przystanek Kraków Bronowice. Będzie miał cztery perony, dla pasażerów przewidziano windy i schody ruchome. Zapewni dobrą komunikację z węzłem przesiadkowym planowanym przy skrzyżowaniu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej. Na odcinku Kraków Główny–Krzeszowice zmienią się stacja Kraków Mydlniki. Budowany jest nowy peron, a przejście podziemne wyposażone w windy zastąpi kładkę nad torami. Modernizowane są także inne stacje i przystanki. W lutym tego roku rozpoczęła się modernizacja odcinka Krzeszowice – Jaworzno Szczakowa za ok. 300 mln zł, która potrwa dwa lata. Trwa zarazem przetarg na modernizację odcinka Trzebinia – Krzeszowice. Zakończenie inwestycji na całej trasie planowane jest w 2020 roku. Jej wartość wynosi 2,3 mld zł.

Poprawi się także komunikacja kolejowa w samym Krakowie. W kwietniu Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację linii Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów dla połączeń aglomeracyjnych. Dodatkowe tory pozwolą skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę pociągów, a nowe przystanki i zmodernizowane stacje zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Pojawią się dwa nowe przystanki: Kraków-Grzegórzki i Kraków-Złocień, kolejne cztery zostaną przebudowane: Kraków-Łobzów, Kraków-Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowa czeka także cztery stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków-Płaszów, Kraków-Bieżanów.

Więcej składów w aglomeracji

Efekty prac znacznie zwiększą dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską, np. przystanek Kraków Grzegórzki. Dzięki budowie dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny–Kraków-Płaszów oraz dodatkowemu torowi między Krakowem-Płaszowem a Krakowem-Bieżanowem możliwe będzie wprowadzenie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym. Powstanie 850-metrowa estakada na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej oraz dwa dodatkowe 200-metrowe mosty na Wiśle.

Dla kolei w Małopolsce dobrym prognostykiem jest fakt, że rośnie liczba pasażerów w pociągach Przewozów Regionalnych. Już w styczniu przewoźnik posługujący się od początku obecnego roku nazwą Polregio przewiózł 625 tys. osób, o przeszło jedną piątą więcej niż w podobnym czasie przed rokiem. W pierwszym kwartale liczba przewiezionych pasażerów przekroczyła 1,8 mln, co daje roczny wzrost na poziomie 16 proc. Większa frekwencja to m.in. efekt uruchomienia nowych pociągów na trasie Sucha Beskidzka–Żywiec, zwiększenia liczby bezpośrednich połączeń z Krakowa do Rybnika, Skarżyska-Kamiennej i Ostrowca Świętokrzyskiego, a także przejęcia obsługi połączeń na trasie pomiędzy Krakowem a Sędziszowem. Ponadto od stycznia więcej składów kursuje na trasach Sędziszów–Katowice oraz Kraków–Kielce.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Wszystko to powinno zwiększyć atrakcyjność kolei w regionie i przynieść wzrost liczby pasażerów.

Szczególne znaczenie ma modernizacja linii z Krakowa do Zakopanego ze względu na ruch turystyczny. Po zakończeniu wszystkich zaplanowanych na zakopiance inwestycji ujętych w Krajowym Programie Kolejowym czas przejazdu w relacji Kraków–Zakopane skróci się o ok. godzinę i 20 minut: zamiast trzech i pół godziny, jak do tej pory, będziemy jechać dwie godziny i kwadrans. Już na koniec obecnego roku podróż skróci się o pół godziny. Będzie to efekt budowy łącznicy w Suchej Beskidzkiej oraz łącznicy Kraków-Zabłocie–Kraków-Krzemionki. Łącznica w Suchej zostanie uruchomiona już w niedzielę 11 czerwca. Inwestycja warta 36 mln zł obejmowała wybudowanie 700 metrów nowych torów w ciągu linii kolejowych Skawina–Żywiec i Sucha Beskidzka–Chabówka. Wybudowany został nowy przystanek, most kolejowy, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe. – Oddanie nowego odcinka torów w Suchej Beskidzkiej skróci o 15 minut podróżowanie z Krakowa do Zakopanego. Zakończenie robót pod koniec 2017 roku na łącznicy w Krakowie pozwoli zaoszczędzić kolejne 15 minut – powiedział Włodzimierz Żmuda, dyrektor ds. rozwoju i przygotowania inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej