Reklama
Rozwiń

300 kilometrów przygody

Rozbudowa portów, przystani żeglarskich, remont zwodzonego mostu – Pomorze stawia na turystykę.

Publikacja: 08.05.2017 22:30

Port w Krynicy Morskiej, dysponujący dziś 80 miejscami do cumowania jachtów, zostanie rozbudowany

Port w Krynicy Morskiej, dysponujący dziś 80 miejscami do cumowania jachtów, zostanie rozbudowany

Foto: Fotolia

„303 km niezapomnianej przygody, którą można przeżyć płynąc kajakiem, jachtem, łodzią motorową lub hausbotem” – w taki zachęcający sposób reklamuje się Pętla Żuławska, jedna z większych atrakcji województwa.

Przed laty obszar kojarzony z nieatrakcyjnymi rolniczymi terenami – dzisiaj stanowi raj dla wodniaków i przyciąga rosnące rzesze turystów. Na szlakach wodnych są porty, mariny, przystanie żeglarskie, stanice. Niebawem na modernizację Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej samorząd pomorski wyda 92 mln zł.

– Realizując szereg nowych inwestycji, chcemy, aby akweny wodne Żuław i Zalewu Wiślanego stały się jeszcze bardziej atrakcyjne dla turystów. Będziemy modernizować istniejące przystanie oraz zlikwidujemy bariery na szlakach wodnych, takich jak na przykład rzeka Tuga – tłumaczył niedawno wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski.

Przedsięwzięcie to strategiczny dla rozwoju turystyki projekt samorządu pomorskiego. Celem jest uzupełnienie sieci portów i przystani na tym obszarze.

– Po to, by wzbogacić produkt turystyczny, wyeksponować modę na pływanie po szlakach wodnych, ale też zmienić sposób myślenia i postrzegania Żuław jako obszaru peryferyjnego i nieciekawego – mówi Rafał Wasil z Urzędu Marszałkowskiego, kierownik projektu Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska.

Pod koniec stycznia zakończył się nabór wniosków o dofinansowanie, wiadomo więc, jakie przedsięwzięcia będą realizowane. Ostateczna decyzja o projektach zapadnie latem.

Które z przedsięwzięć są najważniejsze? Kontynuowana będzie rozbudowa portu jachtowego w Krynicy Morskiej, gdzie dzisiaj jest ok. 80 miejsc do cumowania jachtów. Zostanie więc rozbudowane zaplecze sanitarne i socjalne – w tym sanitariaty, hangary oraz wyposażenie w sprzęt do obsługi jednostek. Będzie dźwig do wodowania jachtów.

Z kolei w Krynicy Morskiej zostanie wydłużony pirs pasażerski w morskim porcie rybackim, po to, by zapewniał bezpieczny postój i ochraniał przed niekorzystnymi wiatrami.

Wielką atrakcją dla turystów będzie uruchomienie nowej trasy żeglugowej na Tudze (rzeka, która uchodzi do Szkarpawy). Dzięki temu będzie można tym blisko 15-kilometrowym szlakiem dopłynąć na jachtach do samego Nowego Dworu Gdańskiego. – Kiedyś, w latach 60., ten szlak nadawał się do pływania. Jednak później mosty zwodzone nadgryzł ząb czasu, przestały być czynne. Teraz chcemy je uruchomić – mówi Rafał Wasil.

W planie jest także zautomatyzowanie obsługi jedynego na Żuławach – a być może również w Polsce – mostu kolejowego obrotowego, który obecnie jest piętą achillesową. – Gdyby się zepsuł, to zatrzymałby cały ruch na wodzie, czyli na Szkarpawie, na głównym odcinku z Gdańska nad Zalew Wiślany. Albo zatrzymałby ruch kolejki wąskotorowej, która jest atrakcją, na Mierzeję Wiślaną – tłumaczy Rafał Wasil.

Odbudowa czeka marinę w Malborku, natomiast zbudowana będzie przystań żeglarska w Korzeniewie. W Śliwnie i w Sobieszewie miasto Gdańsk zbuduje przystań żeglarską.

Rozbudowana zostanie również przystań żeglarska w Błotniku, dzięki czemu do obecnych ok. 90 miejsc do cumowania dołączy ok. 40 nowych. Duże nakłady, bo 18 mln zł, pochłonie rozbudowa i renowacja portu jachtowego w Górkach Zachodnich.

Samorząd Pomorza jest przekonany, że wszystkie te inwestycje poprawią standard wypoczynku, rozszerzą ofertę i przyciągną turystów. Już obecnie amatorów, których wabią uroki tego obszaru, jest coraz więcej. – W ubiegłorocznym sezonie żeglarskim z Pętli Żuławskiej skorzystało ponad 130 tysięcy wodniaków. A jeszcze kilka lat temu było ich najwyżej 20 tysięcy – podkreśla Rafał Wasil.

Jak czytamy na stronie internetowej Pętli Żuławskiej rozwija się turystyka motorowodna i żegluga jednostkami typu hausboot, nazywanymi także barkami motorowymi. Pływanie nimi, ze względu na niewielką prędkość i moc silnika, w wielu wypadkach nie wymaga żadnych uprawnień.

Inwestycje w turystykę mają zachęcić przybyszów, by odkrywali Żuławy od strony wody i dopływali do atrakcji turystycznych, które są zlokalizowane nad rzekami w rejonie Pętli. Są tutaj charakterystyczne dla Żuław domy podcieniowe, liczne śluzy, mosty zwodzone i akwedukty. Nad Nogatem położone jest najbardziej znane miasto i zabytek w regionie Pętli Żuławskiej – Zamek Krzyżacki w Malborku. „Cumowanie u stóp Zamku Krzyżackiego w Malborku, zwłaszcza gdy wieczorem odbywa się widowisko »światło i dźwięk« jest z pewnością wielką atrakcją” – czytamy na stronie internetowej Pętli Żuławskiej.

Obecny projekt to kontynuacja – pierwszy etap został zrealizowany w latach 2010–2014 kosztem ponad 83 mln zł, a dofinansowanie pochodziło z PO Innowacyjna Gospodarka. Środki na inwestycje drugiego etapu będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020.

– Większość inwestycji ma być zrealizowana na przełomie 2018 i 2019 roku – podsumowuje Rafał Wasil.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: g.zawadka@rp.pl

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku