Wystawowy szlagier w Poznaniu

„A-geometria. Hans Arp i Polska”, wystawa jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku w Muzeum Narodowym w Poznaniu, prezentuje 60 jego prac, a także dzieła Polaków m. in. Jaremy i Strzemińskiego.

Publikacja: 28.04.2017 15:58

Wystawa „A-geometria. Hans Arp i Polska” w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Wystawa „A-geometria. Hans Arp i Polska” w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Foto: Muzeum Narodowe w Poznaniu

Hans Arp (1887-1966) był jednym z najwybitniejszych artystów 1. połowy XX wieku – rzeźbiarzem, grafikiem i malarzem, którego twórczość zaliczana jest do nurtu abstrakcji organicznej. Poznańska wystawa prezentuje ponad 60 dzieł Hansa Arpa ze wszystkich okresów twórczości artysty – rzeźby, reliefy, rysunki, kolaże, grafiki oraz obrazy.

Polskie kontakty

Prace Arpa zostały skonfrontowane z dziełami wybitnych polskich artystów, których realizacje wykazują pokrewieństwo zarówno z językiem formalnym Arpa, jak i z jego teorią sztuki. To m. in. dzieła Władysława Strzemińskiego, Henryka Stażewskiego, Andrzeja Pawłowskiego, Marii Jaremy, Marii Nicz – Borowiakowej.

W latach 30. XX wieku Arp miał liczne kontakty z polskimi artystami. Wielu z nich przebywało wówczas w Paryżu, gdzie poruszali się w tych samych kręgach. W 1930 roku Arp i jego żona Sophie Tauber-Arp wraz z innymi członkami Abstraction Création oraz grupą a.r. wystawiali swoje dzieła w Muzeum w Łodzi.

Łódzkie muzeum było jedną z pierwszych publicznych kolekcji sztuki, które pozyskały realizacje Arpa i S. Tauber-Arp. Ożywiony kontakt z Arpem utrzymywali głównie Strzemiński i Kobro oraz Jan Brzękowski, którego niemiecki twórca poznał w Paryżu. Do tomiku poezji Brzękowskiego Arp przygotował trzy szkice, ukazujące organiczne formy.

Strzemiński i Stażewski w latach 30. pozostawali pod wpływem Arpowskiej formy organicznej. Nawet Katarzyna Kobro stworzyła wówczas jedną organiczną rzeźbę – nietypową dla jej wcześniejszej twórczości.

Współczesne relacje

Z kolei w latach 60. XX wieku Andrzej Pawłowski rozwinął teorię formy naturalnie kształtowanej, na bazie której stworzył wiele organicznych i biomorficznych dzieł. Natomiast z 1967 roku pochodzi „Gra z otoczakami” Aliny Szapocznikow, w której artystka zastosowała otoczaki – ulubione formy i materiał Arpa.

Dzieła najmłodszej generacji artystów (Urszula Kluz-Knopek, Beata Szczepaniak, Tomasz Marek) sygnalizują, że inspiracja Arpowską formą wciąż pozostaje żywa w polskiej sztuce.

Wystawie towarzyszą liczne spotkania, warsztaty i oprowadzania kuratorskie. Kuratorkami są Maike Steinkamp (Fundacja Hansa Arpa w Berlinie) i dr hab. Marta Smolińska, prof. UAP. Aranżacja: Rafał Górczyński.

Wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu potrwa do 9 lipca 2017.

Hans Arp (1887-1966) był jednym z najwybitniejszych artystów 1. połowy XX wieku – rzeźbiarzem, grafikiem i malarzem, którego twórczość zaliczana jest do nurtu abstrakcji organicznej. Poznańska wystawa prezentuje ponad 60 dzieł Hansa Arpa ze wszystkich okresów twórczości artysty – rzeźby, reliefy, rysunki, kolaże, grafiki oraz obrazy.

Polskie kontakty

Pozostało 85% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej