Dworzec w jednym miejscu

Władze Lublina chcą w okolicy obecnego dworca PKP stworzyć jeden dworzec metropolitalny, łączący różne środki komunikacji. Inwestycja ma kosztować ponad 160 mln zł.

Publikacja: 13.04.2017 21:30

Dworzec północny PKS jest dziś wykorzystywany w niewielkim stopniu.

Dworzec północny PKS jest dziś wykorzystywany w niewielkim stopniu.

Foto: Dziennik Wschodni, Jacek Świerczyński

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne ma stworzyć dogodne miejsce przesiadek dla dalszej podróży. Skupić w jednym miejscu różne środki transportu: pociągi, autobusy i busy. Połączyć komunikację linii regionalnych, dalekobieżnych, podmiejskich, miejskich i aglomeracyjnych z przystankami linii mikrobusowych, miejscami postoju taksówek, parkingów samochodów osobowych i rowerów.

Nowy, wielki dworzec ma zająć około 2,6 ha. Powstanie w sąsiedztwie obecnego dworca PKP, na terenie dworca północnego PKS, który jest wykorzystywany w niewielkim stopniu. Po rozbudowie ma on pomieść około 54 stanowisk dla komunikacji regionalnej i dalekobieżnej, a także 20 miejsc postojowych dla busów i autobusów oczekujących na odjazd.

Sam budynek dworca (prawie 2 tys. mkw.) będzie przystosowany do przyjęcia 250–300 podróżnych. Ma to być obiekt energooszczędny i maksymalnie „samowystarczalny” pod względem energetycznym i cieplnym, przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W obiekcie znajdzie się m.in. mapa z odlewu z informacją w języku Braille’a, perony przystankowe mają być wyposażone w profilowane płytki z liniami naprowadzającymi dla osób niepełnosprawnych, a stanowiska dostosowane do obsługi pasażerów korzystających z aparatów słuchowych.

Pod dworcem przewidziano też parking na 100–200 miejsc postojowych.

Miasto chce przebudować okoliczny układ komunikacyjny. W rejonie ul. Gazowej planowana jest budowa pętli komunikacji miejskiej, dostosowanej do obsługi autobusów i trolejbusów. Pojazdy kończące tu trasę będą mogły zatrzymać się na planowanych 15 stanowiskach postojowych, dwa z nich wyposażone będą w ładowarki dla autobusów elektrycznych.

Na ogłoszony przez miasto przetarg na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej zgłosiło się dziewięciu oferentów. Zwycięzca ma zostać wybrany w ciągu dwóch miesięcy.

Środki na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, ok. 160 mln zł, miasto ma zagwarantowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. – Budowa nowego dworca rozpocznie się w 2019 roku, a jej zakończenie planowane jest do 2022 roku – zapowiada Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Dziś dworzec dla autobusów i busów znajduje się przy ul. Tysiąclecia, w sąsiedztwie Starego Miasta, wizytówki Lublina. Podzamcze złośliwi nazywają „Kalkutą”, bo do zaniedbanego dworca przylegają blaszane stragany tekstylne, chaotyczny zielony targ, bazar, dwie hale targowe.

Po przeniesieniu dworca ratusz chce ten teren zagospodarować. Przyjęty w 2015 roku miejscowy plan zagospodarowania zakłada powstanie w tym miejscu nowoczesnej infrastruktury mieszkaniowej, hotelowej, handlowej, restauracji i obiektów, które przyciągnęłyby mieszkańców oraz turystów. Problemem Podzamcza jest jednak nieuporządkowana struktura własnościowa nieruchomości.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne ma stworzyć dogodne miejsce przesiadek dla dalszej podróży. Skupić w jednym miejscu różne środki transportu: pociągi, autobusy i busy. Połączyć komunikację linii regionalnych, dalekobieżnych, podmiejskich, miejskich i aglomeracyjnych z przystankami linii mikrobusowych, miejscami postoju taksówek, parkingów samochodów osobowych i rowerów.

Nowy, wielki dworzec ma zająć około 2,6 ha. Powstanie w sąsiedztwie obecnego dworca PKP, na terenie dworca północnego PKS, który jest wykorzystywany w niewielkim stopniu. Po rozbudowie ma on pomieść około 54 stanowisk dla komunikacji regionalnej i dalekobieżnej, a także 20 miejsc postojowych dla busów i autobusów oczekujących na odjazd.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej